Sinterklaas in Attractiepark Slagharen
Ik en Sinterklaas zijn niet altijd goede vrienden geweest. Als kind was ik altijd behoorlijk zenuwachtig als “die ouwe” weer in het land was. Sinterklaas bleek altijd alles van mij te weten, want als ik mijn schoen zette zat er toch wel vaak een handgeschreven briefje in met een opsomming van al het kattenkwaad wat ik het komend jaar maar niet meer moest doen. Want anders…. Die briefjes waren best vreemd en eng, er stonden dingen in die mijn moeder niet eens wist, ook al had ze volgens mijn vader ogen in haar achterhoofd. Gelukkig zat er naast dat briefje toch altijd wel wat lekkers in die schoen, dus zo boos kon de sint niet geweest zijn. Heel misschien kun hij er zelfs wel om gniffelen als iemand hem vertelde wat die jongen van Knijn nou weer uitgehaald had. Jaren later wist ik natuurlijk wel hoe de vork in steel zat, maar toch blijft de ontmoeting met Sinterklaas altijd nog een beetje spannend.
Afgelopen zondag ben ik weer eens naar Slagharen gereden. Ik wist dat Sinterklaas met zijn Pieten daar ook zouden zijn en wilde eens kijken of die “magie” van vroeger nog aanwezig zou zijn. Nou die magie was nog springlevend! Na de koffie besloot ik een paar foto’s van Sinterklaas te maken die bovenop de toegangspoort stond. Nadat ik een paar foto’s had gemaakt werd ik aangesproken door de Sint. “Bent u Johan?” vroeg de sint. Ik dacht aan al die briefjes in de schoen van vroeger en wilde bijna de keuze maken om snel weer richting mijn auto te lopen. Ik vermande me en bleef staan, “Ja sint ik ben Johan”. “Johan Knijn toch?” zei de Sint. Ik was stomverbaasd, ze hebben gewoon de échte Sinterklaas geregeld hier in Slagharen dacht ik nog. Sinterklaas begon niet meer over de briefjes van vroeger, maar maakte in plaats daarvan een paar leuke opmerkingen over de foto’s die ik weleens post op Slagharen Vroeger en Nu. Sinterklaas en zijn Pieten hebben mij een leuke dag bezorgd. Bij de foto’s die ik wilde maken kreeg ik ook alle medewerking van de Sint en zijn Pieten. Met zijn allen bij de fontein en in de paardenmolen, niks was ze te gek. Erg leuk! Slagharen, Sinterklaas en Pieten, Dankjewel!