Dát was een leuke middag en avond! We waren uitgenodigd door Hellendoorn Avonturenpark om Screams te bezoeken en daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt. Mijn vriend Niels en ik zijn die kant op gereden om eens lekker te griezelen.
kleine disclaimer: mijn report bevat wat spoilers, al gaat een tekstverslag je ervaring in Hellendoorn vast niet verpesten. 😉

Het park heeft een aantal verschillende zones en huizen, waarvan ik er al wat kende, maar voor mij waren wat onderdelen ook nieuw. Wat ik vooral verrassend vond, was de mening van mijn vriend. Waar ik het overigens roerend mee eens was... : Twee weken geleden bezochten we het Halloweenfeestje van Toverland, maar wij vonden Hellendoorn echt een pak enger.
Normaal gesproken zou ik Hellendoorn niet zomaar vergelijken met een grote jongen als Toverland, maar ik ben bang dat Hellendoorn het wel zo goed heeft aangepakt dat de spookhuizen hier een toffere ervaring bieden dan in Toverland. (als ik het totaalplaatje pak, dan biedt Toverland natuurlijk veel meer vermaak: meer show, meer dikke attracties, een groter park, en ontzettend hoge kwaliteit. Maar wil je een eng spookhuis bezoeken? Ga naar Hellendoorn.)

Het park ligt er wel erg goed bij 's avonds. Leuke verlichting, en veel plekken met rook en scareactors.

Goed, to the point dan! Waaróm heeft Hellendoorn dan zo'n goeie Halloween ervaring?
Het park biedt een aantal spookhuizen en scare zones, elk met z'n eigen unieke ervaring.

The Witches House
Waar buiten de heksen je al vermakelijk uit je comfortzone halen, kun je na een doorgaans relatief korte rij het spookhuis in. Dit is wat we een echt ouderwets spookhuis vonden: leuke scares, wat bekende effecten maar vooral goeie verrassingen! In Toverland zagen we bij de Unmasked Walkthrough ook het effect van “het licht uit, en twee seconden later staat er iemand vlak voor je”, maar in Hellendoorn werd het toch net een tikje spannender gedaan. Een leuke route met smalle gangetjes, af en toe zie je wel de knutselkwaliteiten van het kleine pretpark, maar voor ons eerste huis was dit spannend genoeg.

Chateau Cristal
16+ stond er bij. Ja, dat klopte wel. De ingang van dit huis is normaliter de uitgang van de Discovery Club. Daardoor sta je dus te wachten voor een lange open gang, waar aan het eind langzaam een deur voor je open gaat. Lekker onheilspellend. Hier wordt het verhaal bij lantaarnlicht uitgelegd. We mochten met z’n tweeën op pad met de lantaarn in de hand, en om elke hoek kon wel een goede scare zitten. Tof decor om door te lopen, en extra spannend door de knipperde lantaarn. Maar dan: de lantaarn afgeven en verder… met een zak over je hoofd?! Dat hadden we niet aan zien komen. Hier ga je aan de hand van een touw verder door het huis. En af en toe aan de hand van… ja van wie? Ik dacht soms dat ik Niels voor me had, maar die was al méters verderop! Brr.
Aan het einde nog een leuke afsluiting, dit huis vonden wij toch wel érg goed. Heel gaaf gedaan. Goeie route, goeie scenery, goeie scares, en hoge kwaliteit. Pluspunten!

Freak Circus
Het gratis spookhuis. Een enkele scare hier en daar. Wat kort natuurlijk, en niet al te spannend. Wel leuk aangekleed, maar vooral de scare zone eromheen is leuk om even te verblijven. Ik kreeg een clown wel érg lang aan me vast gekleefd, zo lang dat het écht ongemakkelijk werd. Ik vind het niet gauw eng, maar deze clown gaf me precies het goeie verkeerde gevoel. Vermakelijk gebied, zeker als je anderen geschrokken wilt zien!

Death Lab “The mortuary”
Ja en toen. Toen gingen we met ons VIP (Very Infected People) pasje naar Death Lab. Ik had hem al eens eerder gedaan, maar Niels niet. En wat heb ik gelachen, omdat ik wist wat er kwam (en zelf vaak alsnog schrok hoor), maar Niels geen idee had. En als je dan op dat smalle pad loopt, tussen een hek en een glazen wand waar een heel goeie dubbele scare zit, dan moet ik ontzettend lachen als hij een meter naar achter vliegt!
Halverwege liep er trouwens een scare actor achter ons. Enkele meters. En later nog steeds… en later nog steeds… tot aan het einde toe! Elke keer een ongemakkelijk gevoel. Dit betekende overigens ook dat deze acteur en één op ons af kwam in één scene, en één links van ons, én één achter een tafel het totaal op vier acteurs in deze scene bracht. Vier! Aan goeie scenes, goeie scares, en veel acteurs in dit huis geen gebrek. Erg goed trouwens dat we hier met ons tweeën door mochten. Het was in dit huis (en alle anderen overigens) dus nergens ‘aansluiten’, maar altijd het gevoel dat we alleen waren.
Horror Hotel “Wedding Night”
We dachten: save the best for last. Horror Hotel was tot 8 uur al helemaal uitverkocht, dus sloten we op advies van Hellendoorn na 20:30 aan. Desondanks: dit was het huis waar de grootste rij stond. Ook vingen we toevallig op dat de scare actors die de toegang regelden moesten proberen de rij wat te laten slinken, maar ze kunnen natuurlijk niet zomaar iets oplossen. Dan voel je je met je VIP pasje net ietsje ongemakkelijker als je ook nog heel die rij voorbijsteekt.
Het huis zelf had ik al eerder mogen doen, al was ‘ie dit jaar wel vernieuwd. Dat was voor mij twee jaar geleden, dus ik weet niet wat er exact vernieuwd was. We werden hier samen met 3 jongere meiden binnen gelaten, dus bij het ‘inchecken’ bij het hotel werd er al goed gegild! En dat hield behoorlijk aan gedurende de wandeling door het spookhuis. Ik had wel het idee dat er hier eerder meer scares in zaten, maar dat kan ook net ongelukkig hebben uitgepakt op het moment natuurlijk. Desondanks erg leuk.
Maar hadden we dan ‘the best’ voor het laatst bewaard? Ik denk het niet. Wij schrokken harder in het bloederige Death Lab, en vonden de tocht met de lantaarn door het Chateau veel spannender.
Onze conclusie?
Aanstaande zaterdag is de laatste dag van het Halloween seizoen, en ik zag (horror)beelden van de drukte in een niet nader te noemen park in de polder, dus sla dát (en alle jongeren) lekker over en ga genieten van een knussere avond met genoeg te griezelen in Hellendoorn. Toffe huizen, leuke gezellige sfeer, veel scare-actors in de huizen en scarezones die leuk zijn. Hellendoorn heeft met Screams een leuk event neergezet dat zeker niet voor de faint of heart is. Of juist wel 😉