Het is inmiddels alweer het derde jaar dat je Halloween kunt gaan beleven in Attractiepark Slagharen. We werden met Pretpark.club uitgenodigd om op de eerste avond van Western Nightmares een kijkje te komen nemen. Dus @Dennis en ondergetekende trokken afgelopen vrijdag die kant op om te zien wat er dit seizoen allemaal te beleven valt!
We werden ontvangen in de Silver Dollar Bar voor een korte presentatie over Scary Prairie en Western Nightmares door Commercieel Manager Erik Veenstra. Hierin krijgen we te horen welke vernieuwingen Slagharen dit jaar heeft doorgevoerd voor beide evenementen waarbij het zwaartepunt dit jaar in Western Nightmares ligt. Die nieuwigheden gaan we zometeen natuurlijk even langs. Voor Scary Prairie heeft de vorig jaar geïntroduceerde Jackie de Coyote dit jaar een nieuwe show op het podium in de Main Street samen met Burgemeester Bright (die begin dit jaar geïntroduceerd werd). Na de presentatie gingen we richting het fonteinplein want om 18:00 begon de Monster Walk wat het startsein is van Western Nightmares.
De Monster Walk is niet nieuw, maar wel vernieuwd. Waar het vorig jaar nog een beetje voelde als een moment om alle monsters, freaks en andere figuren op de foto te zetten is het nu veel meer een echt startsein van Western Nightmares en dus ook het enge Halloween. De muziek wordt grimmig en zwelt aan terwijl de figuren zich verzamelen op het plein en steeds een stap dichter op het publiek zetten en zeker niet braaf op een rijtje gaan staan zoals voorheen. Dan plots stormen ze allemaal op het publiek af en er doorheen en rennen door de Main Street op weg naar hun scare zones en mazes.

Nieuw dit jaar is het Freaks Carnival, een grote show in het Western Theater met daarvoor ook nog een kleine scare zone. In deze scare zone lopen een aantal typische Carnival Freaks rond voor en na aanvang van de show. Tijdens de show zijn zij namelijk ook aanwezig in de zaal om de spanning nog een beetje extra op te voeren. Overigens belangrijk om te vermelden dat deze show, net als voor de spookhuizen, losse tickets koopt.

Stilte voor de storm…
Of naja stilte.. Als je de zaal binnen komt zit de sfeer er al lekker in met wat stevige rockmuziek. En ook de freaks die bij de inloop meteen mee naar binnen gaan zorgen ervoor dat het publiek op z’n hoede blijft. De show bestaat uit diverse acts die elkaar in hoog tempo opvolgen. De muziek en danseressen die tijdens de hele show door gaan zorgen ervoor dat de show op geen enkel moment dood valt, het tempo blijft er goed inzitten en er gebeurt altijd iets op het podium. Ik moet wel eerlijk bekennen dat een aantal acts in de show niet aan mij besteed zijn. Ik ga gewoon niet goed op dingen die echt gevaarlijk zijn zoals messen werpen en met een kruisboog schieten 😅

Tijdens de show is het maken van foto’s of video’s normaal gesproken niet toegestaan, hierop was vanavond een uitzondering van toepassing voor de genodigden van Slagharen zoals wijzelf.
Na de show komen we in de Trail of Elements terecht. Deze scare zone is de vervanger van de Lost Trail en bevind zich in het gebied achter de Gold Rush ongeveer van waar de Eagle was tot aan het kleine reuzenrad. Wat mij betreft een sterke update omdat de figuren die hier rond lopen nu nog beter passen bij de western stijl van het gebied. Deze figuren zijn op te delen in 3 groepen die elk hun eigen element vertegenwoordigen (water, aarde en vuur) en hebben eigenlijk allemaal een soort van mini gebiedje binnen het gebied waarin je ze zult tegen komen. En de oplettende kijker zal ook nog een leuke knipoog naar het verleden kunnen ontdekken in het water gebied 😉. Onaangekondigd vind er in dit gebied een aantal keren op de avond een ceremonie plaats waarbij deze elementen samen komen voor een toffe vuur show. Het enige minpuntje hieraan vind ik dat het niet echt een scare oplevert, wat bij de trouwerij in de kerk wel het geval was (deze is samen met de Lost Trail verdwenen maar bij de kerk is nog een leuke knipoog te vinden hiernaar). Voor de locatie van deze show wordt trouwens handig gebruik gemaakt van de plek waar de Eagle gestaan heeft.

Het ging er heet aan toe zullen we maar zeggen
Daarna is het tijd voor een rondje spookhuizen en brengen we een bezoekje aan Crows Nest en Outcast Camp. We mogen met onze perskaart gebruik maken van de dit jaar geïntroduceerde Speedy Lanes voor versnelde toegang. Om hier zelf gebruik van te maken kun je een Ultimate Nightmare Pass kopen, deze geeft één keer toegang tot alle spookhuizen tijdens Western Nightmares en één keer toegang tot de Freaks Carnival show. Deze pas is logischerwijs alleen beschikbaar tijdens Western Nightmares.
Crows Nest en Outcast Camp zijn dit jaar hetzelfde gebleven als voorheen (met uitzondering van Dark Hour bij Crows Nest maar daar kom ik zo op). Maar ook dit jaar geen foto’s of video van de binnenkant. We hadden hier wel toestemming voor maar kiezen er bewust voor om de scares niet weg te geven en daarbij ook andere gasten die met ons groepje mee liepen niet te verstoren met verlichting van apparatuur etc. De spookhuizen zijn wat mij betreft nog steeds erg goed met een gaaf decors (met name Crows Nest) en de acteurs zaten er lekker in.

Leuke toevoeging dit, 't zit hem in de details
Na het bezoek aan Outcast Camp is het tijd om terug te keren naar Crows Nest want het is bijna 21:00 wat betekend dat Dark Hour gaat beginnen. In het laatste uurtje van Western Nightmares gaat namelijk alle* verlichting in Crows Nest uit, wordt de route gewijzigd en mag je met een kleine lantaarn gaan proberen je weg door dit spookhuis te vinden. Ik werd aangewezen als drager van de lantaarn en mocht daarmee dus ook voorop en dus proberen de route te bepalen. In de smalle delen van het spookhuis geeft je lantaarn precies genoeg licht om langs de wanden te kunnen navigeren. Zodra je een van de grotere ruimtes binnen loopt ben je overgeleverd aan de acteurs want succes om dan nog snel de volgende gang te vinden waar je in moet/wilt lopen.
*Ongeveer halverwege kom je nog wel even wat licht tegen wat er precies voor zorgt dat wennen aan het donker geen optie is.
Nu we er toch zijn slaan we een ritje Gold Rush uiteraard niet over, die heeft voor de gelegenheid ook een toffe update gekregen aan de verlichting rondom de baan.

Als laatste maken we nog een tochtje door The Manor. Ook dit spookhuis is hetzelfde gebleven al had ik wel het idee dat er meer acteurs in zaten dan voorheen. Maar dat is moeilijk te zeggen aangezien mijn vorige toch door dit huis natuurlijk al weer een jaar geleden was.
We sluiten Western Nightmares af met een drankje in de Silver Dollar bar waar de avond uitvoerig nabesproken wordt.
Scary Prairie kun je nog bezoeken tot en met 26 oktober en op zaterdag 1 november. Western Nightmares avonden zijn er nog op 17, 18, 22, 23, 24 en 25 oktober.
Rest mij nog Slagharen te bedanken voor de gastvrijheid deze avond en jouw voor het lezen van dit verslag 🎃

Nou vooruit, kleine uitsmijter dan. Een hele korte sfeervideo: