luc136
Ja klopt in feite wel. Maar ik vind de maatregelen die d66, volt en gl/pvda die ze in zo'n korte tijd willen nemen te heftig omdat ze echt op boeren inhakken. Ik vind dat ze boeren langer de tijd moeten geven om aan te passen. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Maar bijv. BBB geeft weer onduidelijkheden en stelt het weer uit. Dus dat is ook niet goed. Ik zit zoals gewoonlijk (op migratie na) ook in deze kwestie meer in het midden denk ik, ondanks ik kritisch naar het huidige stikstofbeleid kijk.
We moeten inderdaad zoveel mogelijk van pesticiden af. Het is niet goed voor mensen en omgeving. Ik proef soms letterlijk chemische zooi als ik een banaan eet of sommige andere (ook nederlandse) groente en fruit). Jullie dat ook welleens gehad? Sinds ik daarvan bewuster ben let ik er wel op dat ik dat soort dingen minder eet, ookal is het duurder. Pesticiden doden gewoon beestjes dus dat is natuurlijk ook schadelijk voor jezelf als je het binnenkrijgt.
Michael In Nederland zien we zulke systemen trouwens ook in de landbouw, in de volwassen voedselbossen zien we exact dezelfde patronen terug en dezelfde effecten. De voedselbossen in Groesbeek zijn een fantastisch voorbeeld hoe een perceel ieder jaar meer voedsel voortbrengt na vijftien jaar geleden de hectare arme grond van snijmais te hebben overgenomen van een boer.
Jaa precies!! Dat soort dingen lijken me veel beter om tot over te gaan. Voor (melk)veehouderij is hoe het in de Bethunepolder gedaan wodt een goed voorbeeld, daar word natuur met landbouw gecombineerd. Heb in het echt zelf gezien hoe het werkt, het is bijzonder om te zien hoe het samen kan. En hoeveel vogels, vlinders etc. Er aanwezig zijn. Zo kan je natuurdoelstellingen met landbouw combineren zonder boeren teveel te benadelen. Sindsdien ben ik meer voor dit soort dingen dan het uitkopen van boeren.
https://www.staatsbosbeheer.nl/wat-we-doen/natuurinclusieve-landbouw/bethune
https://www.vogelbescherming.nl/actueel/bericht/weidevogels-en-purperreigers-in-de-bethunepolder
https://www.vogelbescherming.nl/actueel/bericht/vogels-en-vlinders-in-overvloed
Michael Tot slot nog even Costa Rica appreciatie post: als je ooit wilt beseffen hoe kwetsbaar onze natuur is, en tegelijkertijd de grootsheid en schoonheid wilt ervaren. Ga naar Costa Rica. Als ik ooit moet emigreren, dan hoef ik nooit na te denken waar ik als eerste zou aankloppen.
Jaa ik heb dat zelf gezien op Saba en Eustatius. Op Saba valt het nog mee, dat is een jungle Eiland. Maar Eustatius heeft een geitenprobleem. Daar hebben geiten te lang losgelopen waardoor alle vegetatie is weggegeten. Het is nu meer een open vlate geworden behalve bij de vulkaan. Echt zonde, nu is Stenapa (de natuurorganisatie) langzaam bezig met de natuur te herstellen en de boeren om aan het leren gaan met het vee en het eiland. Zo kan je zien wat voor impact verkeerd gebruik van landbouw kan hebben op de omgeving.
Dit is rrouwens Carabisch Nederland. Waar wij met ozne stem ookwel invloed op hebben. FvD heeft weer uitspraken gedaan als Saba ombouwen tot vakantieresort, dan denk ik laat het lekker ongerept en met rust.