nander Hoewel het niet duidelijk is hoe deze divisie van Discovery Centres precies draait, draait Merlin als totaal zéér forse verliezen. In 2024: 571 miljoen Euro verlies bij een omzet van 2383 miljoen Euro omzet.
Wat je zegt klopt zeker, maar normaal gesproken betaal je bij overname niet zozeer over wat je aan winst KUNT draaien maar meer over wat een bedrijf nu daadwerkelijk draait aan winst.
Speelgoed wat ze daar verkopen is inderdaad ook omzet, maar het is niet 1 op 1; Zonder deze Discovery Centres zouden mensen een deel van die omzet wellicht elders of online halen, zeker met een juist marketing budget wat nu nog in de Discovery Centres gestoken wordt.
Nu is het wel zo dat Kirkby (het investeringsvehikel van de LEGO familie) volgens mij 50% aandeelhouder is van Merlin Entertainments. De overige 50% is in handen van CPP Investment Board (een Canadees pensioenfonds) en de Blackstone Group. In die zin koopt de Lego groep dus indirect voor de helft van zichzelf, maar wel met volledige zeggenschap daarna. Grotendeels lijfsbehoud als je het mij vraagt: Voor per saldo 117,5 miljoen Euro volledige zeggenschap en een fors beter gefundeerde continuïteit, ook weer voor al dat speelgoed wat ze daar verkopen maar ook voor vasthouden van Lego werkgelegenheid.
Ik denk dat Lego in deze deal gewoon tegen boekwaarde heeft gekocht, en juist die boekwaarde is de laatste jaren nogal wankel gebleken en heeft tot grote noodzakelijke afboekingen en daarmee de forse verliezen bij Merlin geleid.