Opzet van de reis
Gisteren (Augustus 2025) zijn wij teruggekomen van een trip naar Universal Studios Florida van 12 dagen. We hebben gebruikgemaakt van een 14 dagen ticket met onbeperkt toegang tot Islands of Adventure, Universal Studios Florida en Volcano Bay. Daarbij was het mogelijk om 1 dag naar Epic Universe te gaan. Daarnaast hadden we een extra dagticket voor een tweede dag Epic Universe. We verbleven in het Aventura Hotel voor alle nachten en hebben de Superstar Shuttle gebruikt om van het vliegveld (MCO) naar het hotel te komen en ook weer terug te reizen.
Onze dagindeling was als volgt;
7 dagen Islands of Adventure en Universal Studios Florida.
1 dag Disney Springs + Monorail + Skyliner
1 dag Universal Citywalk + Alle Universal Hotels bekeken + Bar Helios
1 dag Volcano Bay
2 dagen Epic Universe
Alleen Universal?
Wij hebben er voor gekozen om voor deze reis alleen naar Universal te gaan en Disney World over te slaan. Twee jaar geleden hebben we Disney World voor vier dagen gedaan (1 park per dag). In de afgelopen twee jaar is er niet veel nieuws bijgekomen. De nieuwe dingen zijn Tiana's Bayou Adventure, Test Track 3.0 en de nieuwe Magic Kingdom parade. Voor ons was dit niet genoeg om Disney World opnieuw te bezoeken. Daarbij speelde ook dat er veel werkzaamheden zijn in de Disney World parken. Denk hierbij aan de werkmuren rondom Rivers of America en Muppets Courtyard. Onze laatste bezoek aan Universal Florida was in 2018. Sinds toen zijn er ontzettend veel nieuwe attracties gebouwd, waaronder Hagrid's (...) Adventure en Velocicoaster. In 2018 hebben we de parken maar een enkele dag bezocht dus hadden we niet alle attracties gedaan. Uiteraard is Epic Universe volledig nieuw.
Voor ons dus de keuze om nu alleen naar Universal te gaan.
Algemene Impressie van Universal Florida
Wat ons betreft doet Universal Florida niet onder aan Disney World maar er zijn wel een aantal punten waarop Universal minder goed scoort dan Disney en een paar punten waar het Disney wat ons betreft voorbij gaat. Disney World heeft een stuk mooiere hotels, de Universal hotels zijn prima maar niet zo gedetailleerd (en niet zo duur!). De attracties in Universal zijn wat mij betreft van ongeveer dezelfde kwaliteit als de attracties in Disney World. Wel mist Universal attracties waar je in kan uitrusten, zoals Pirates of the Caribbean of Carousel of Progress. Vrijwel alle Universal darkrides zijn thrill-darkrides (met uitzondering van E.T.) en dat is best vermoeiend. Ook de nighttime shows zijn beter in Disney alhoewel Cinesational zich goed kan meten met Happily Ever After en Luminous. Helaas is deze show niet elke dag te zien.
Universal Studios Florida voelt in delen een beetje aan zoals Walt Disney Studios in Parijs. Gelukkig compenseert Diagon Alley en de kwaliteit van enkele attracties hier wel voor. Universal Studios Florida heeft ook een aantal echt slechte attracties waaronder Minion Mayhem en Fast & Furious Supercharged. Deze kun je dan ook gerust overslaan of een enkele keer doen. Topattracties in dit park zijn voor ons E.T., Revenge of the Mummy en Escape from Gringots.
De algemene parksfeer is beduidend beter in Islands of Adventure. Ook zijn de attracties over het algemeen van betere kwaliteit. Hagrid's Magical Creatures Motorbike Adventure is geweldig maar wat mij betreft mogen ze de showbuildings wel iets beter wegwerken en ook had ik niet direct het idee dat ik in een bos was. De bomen mogen wat groter en de beplanting iets dichter. Velocicoaster viel ook zeker niet tegen.
Epic Universe
Dit is een geweldig park als het je geluk hebt.
Super Nintendo World is heel mooi gemaakt, de powerup band challenges zijn leuk en hebben een stuk kortere rij dan in Japan. Het is dan ook leuk om dezelfde challenge meerdere keren te doen, ze worden dan steeds moeilijker. Mario Kart: Bowser's Challenge is erg goed gemaakt. De AR-brillen werken wat mij betreft prima en de hologrammen zien er goed uit. Ook het spel-element werkt naar mijn mening erg goed. De wachtrij is ook mooi gemaakt maar pfoo wat kan de rij hier lang duren! Mine-cart madness is prima maar is eigenlijk leuker off-ride dan on-ride, zeker met de abnormaal lange wachttijden. Yoshi's adventure is leuk om een keer te doen maar het liefst 's avonds of 's ochtends wanneer de zon iets lager staat.
How to Train your Dragon: Isle of Berk is een mooi gebied met veel animatronics. De attracties zijn wat simpeler. Hiccup's Wing Gliders was verrassend goed en is het wachten meestal wel waard. De onboard audio en het achterwaarste gedeelte voegt veel toe. Ook de Toothless animatronic is mooi. De show was ook zeker de moeite waard maar helaas hebben wij een B-versie gezien waarbij Toothless niet over het publiek vloog. Helaas! Verder is het ook een aanrader om vanaf een afstandje naar de meet-and-greet te kijken. Er vlogen nog geen drones over dit stuk zoals ooit zal komen.
Stardust Racers is wat mij betreft de beste achtbaan ter wereld, zeker in het donker. Over het algemeen reden de twee banen tegelijk maar een enkele keer zijn we alleen vertrokken. De achtbaan is goed maar het dueling-aspect voegt ontzettend veel toe.
Celestial Park is een heel mooi, groen en open stuk van het park. Hier is het buiten de ochtend eigenlijk helemaal niet druk. Dit komt deels door de grote opzet maar ook doordat het wel heel erg warm kan worden en er geen schaduw is. Wel zijn de verschillende quick-service restaurants een echte aanrader. De pizza in Pizza Moon is een pretpark-pizza die goed te eten is! Dat zie je niet vaak!
Dark Universe bestaat eigenlijk uit twee delen. Een prachtig eerste stuk van de ingang tot Frankenstein's Manor en een tweede "bosachtig" stuk met Curse of the Werewolf. Wat mij betreft is het eerste stuk geweldig en het tweede stuk matig. Monsters Unchained: The Frankenstein Experiment (of eigenlijk The Dracula Experiment?), is een interessante darkride. Na de eerste rit dacht ik wat teleurgesteld te zijn maar na elke rit steeg de attractie in mijn ranking. Hierbij speelde ook mee dat de preshows op onze eerste dag niet werktte en pas op de tweede bezoekdag aanstonden. De preshows zijn cruciaal voor het verhaal en zijn door de vele animatronics ook echt de moeite waard. De bewegingen in de attractie voelen veel fijner aan dan de bewegingen in Forbidden Journey en zijn ook creatiever gebruikt. Wel zijn de animatronics wat foutgevoellig; op onze eerste dag waren er meerdere animatronics kapot en op onze tweede dag werktte deze weer maar waren er weer andere kapot. Wel leuk om de verschillen op meerdere dagen te zien!
Ministry of Magic heeft ons het grootste wow-gevoel gegeven. De facades zijn enorm en de wachtrij voor Battle at the Ministry is fantastisch. Ik vond de attractie zelf ook heel erg mooi gemaakt maar wellicht is er iets te veel gebruik gemaakt van schermen. Het ritsysteem is uniek en past goed bij de attractie.
Tips & Tricks
- Als je meerdere dagen Epic Universe plant, plan deze dan zo ver mogelijk van elkaar af om de onderhoud afdeling tijd te geven om dingen te fixen die op je eerste dag niet werktte. Zo zie je zo veel mogelijk effecten.
- Kies dagen met zo min mogelijk onweer. Voor regen stoppen de buitenattracties niet maar zodra er onweer is sluiten bijna alle attracties in het park. Heb je een 1-dag ticket op datum staan? Verplaats deze dan in de app of vraag het aan de balie van het hotel, bij ons kon dit gewoon.
- Early Entry voor hotel gasten is een absolute must-have voor Epic Universe. Onze rope-drop strategie was Mario Kart Single Rider (uit om 9:10!) > Yoshi's Adventure (uit om 9:30) > Minecart Madness (uit om 10:45) > Stardust Racers (uit om 11:30). Minecart Madness opent pas om 10:00 maar begint vaak al een paar minuten eerder. De rij loopt al erg snel op tot 120+ minuten. Ga hier dus direct in de rij staan ook al is het nog geen 10:00. Als je geen hotel hebt zou ik Super Nintendo World in de ochtend mijden.
- Bezoek Bar Helios voor je bezoek aan Epic Universe rond 7pm. Vanuit hier heb je prachtig uitzicht over het park in het donker. Je hoeft geen kamer te hebben in dit hotel. Je kunt hier komen via de bus vanuit Citywalk of je kunt lopen vanuit de ingang van Epic Universe. Dat is wat wij hebben gedaan. Het is best ver lopen maar het kan wel!
- De shuttles vanuit de Universal hotels gaan officieel vanaf 1 uur voor Early Entry maar onze bus naar Epic Universe kwam al 1 uur en een kwartier voor opening. Zorg dus dat je vroeg bij de busstop bent!
- Battle at the Ministry sluit vaak eerder maar naar mijn ervaring valt dit best wel mee. Tijdens onze dagen kon je er gewoon nog 15 minuten voor sluitingstijd (10pm) in.
- Celestial Park blijft gewoon open na sluitingstijd. De restaurants zijn dicht maar de winkels en kiosks zijn open. Gebruik deze tijd dan ook om dit stuk van het park in het donker te bekijken of om te winkelen.
- Zorg ervoor dat je niet in een horror wachtrij belandt. Hiermee bedoel ik wachtrijen van 120+ minuten bij Mario Kart of zelfs wachtrijen van 180+ minuten voor Minecart Madness. Bij Mario Kart kun je de Single Rider nog gebruiken maar voor Minecart Madness heeft dat vaak nog te weinig effect voor een redelijke wachttijd.
- In het hele resort word je door de Express-pass ingehaald maar in Epic Universe veroorzaakt dit pas echt frustratie. Vooral maakt het de Minecart Madness rij ondragelijk, ik zou de attractie alleen met Early Entry bezoeken, anders is het de wachttijd niet waard.
Graag hoor ik wat jullie van Epic Universe vonden en als iemand anders nog tips & tricks heeft dan hoor ik deze ook graag!
Bedankt voor het lezen 🙂