Sjiebert Dit was de Efteling in de jaren '50 mensen:
Dat is dus 70 jaar geleden. Toen leefden de meesten hier nog niet.. en tegen de tijd dat het groen wat de Efteling nu aan plant weer een beetje wat is, leven de meesten van ons ook niet meer.
Belangrijker nog: Er word wel écht beduidend minder terug geplant dan dat er gerooid word.
Progress Van mij hoeven die infills helemaal niet, maar er zijn niet zo veel plaatsen meer over om ze neer te zetten.
absoluut wel: In diezelfde hoek had de attractie al dichter op de tribunes kunnen staan. Daar was op zich best veel plaats voor een kleine infill (wellicht had het dan een ander type moeten zijn). Maar als je écht plek wilt gebruiken had het achter in Kindervreugd gekund (of juist voorin om Kindervreugd achterin wat apart te houden). Tussen het Lavenlaar en het PieckPlein passen zeker 3 infills. Dan is er nog gigantisch veel plaats op een speelweide die voor minstens 30% ongebruikt is. De verpouperde kleuterhof. Kunstmatig eilandje op het water (zoals ze met de Traptreintjes gedaan hebben). In de laatste bocht van de tuffers, of net ernaast. Op de plek van Polka Marina, Pythonweide (of in elk geval tussen python en de aap in). In het duingebied van DVH, Pirana eiland. Kunstmatig eiland langs het pad tussen J&D en Fata, Tussen Frau Bolte en Fabula in, Achter Fata Morgana, Er komt héél veel plaats vrij op het LEM terrein (zie ander topic). Naast Symbolica (In plaats van die hot dog kar). Achterkant symbolica aan het water. Naast de Wensput. Langs het water tussen Archipel en de Pagode...
Ik denk dat de écht Efteling kenner makkelijk nog een hoop kan toevoegen aan deze lijst. Maar er is meer dan plek zat waar de Efteling al een hoop gerooid heeft en vervangen heeft door gewoon gras. Sommige plekken beter dan anderen, uiteraard. Maar er zal voor alle plekken amper tot geen kap nodig zijn.
En ik denk ook niet dat het persé een probleem is dat de Efteling eens een boom kapt.. het is meer het probleem dat de Efteling tegenwoordig elk excuus lijkt aan te grijpen om maar zo veel mogelijk bomen te kappen en er dan vooral ook amper nog bomen terug plaatst.. Natuurlijk: Die bomen zijn duur, moeten elk jaar een inspectie krijgen.. maar het is wél sfeerbepalend voor de Sfeer in het park.. en die sfeer is wellicht hun grootste USP.