Beste mede-forummers,
Onze avonturen in Madrid gaan naar een hoogtepunt. Als liefhebber van achtbanen leer je welke fabrikanten, types en dergelijke er allemaal zijn op de wereld. Rollercoaster Giants is een boek die velen van ons wel in de schappen hebben staan en wat ik een zeer interessant boek vond. Twee Zwitserse en een Hollandse fabrikant die toch wel een beetje de wereld domineren als het gaat om achtbanen. Zodoende begon mijn interesse in achtbanen zich te ontwikkelen en via verschillende reizen tikt het aantal credits beetje bij beetje omhoog. Een echte credit-hunter zou ik mezelf niet noemen, want de drang of de wil om een bingo te halen heb ik niet. Een bucketlist om af te schrijven heb ik wel en Parque Warner is daar een mooi voorbeeld van, al moet ik er ook bij zeggen dat die wel op de lijst staat, maar niet zo hoog. Vooralsnog paste hij mooi in het straatje vanwege ons abonnement op Bobbejaanland. We hebben onze goeie zin weer bij elkaar geraapt, goed ontbijt gehad, op naar Parque Warner.

Onze reis was met de metro naar een bepaalde halte en via daar de bus opgestapt. Al met al een uur onderweg, maar gezien de kosten maakte ons dat niet uit. De rit voelde een beetje zoals naar Europa Park. Daar waas ik naar Europa Park op een gegeven moment naar de Silver Star zoek zocht ik hier naar de Stunt Fall of de Superman, de hoogste achtbanen van het park. Tot het moment dat Stuntfall opdook en de zin om het pretpark te bezoeken groeide en groeide. Eenmaal op de parking aangekomen zag het er enorm druk uit. Ook hier moesten we onze pasjes laten zien om een geldig toegangsticket te krijgen. Daarna kon de pret beginnen. Eerste indruk was dat alles schoon was, netjes aangelegd en voelde een beetje Amerikaans aan. Recht voor ons zag ik Batman Gotham City Escape, deze lieten we echter even links liggen omdat ik verwachte dat daar de menigte juist op af ging. Linksaf werd gekozen en beetje bij beetje kwam Stuntfall in zicht. Stuntfall was voor mij een beetje dé reden om Parque Warner te bezoeken, de giant inverted boomerang stond op het wensenlijstje om ooit een keer te doen. Ook deze sloegen we eventjes over. Hier ziet er ook alles netjes uit en is er goed gethematiseerd. Paden zijn schoon, netjes en verzorgd. Verderop zagen we één van de twee B&M's van het park die ook allebei werden beschreven in het boek Rollercoaster Giants. Vooral Superman Atracción de Acero was ik benieuwd naar. Ondanks de slechte ligging in het park (je ziet immers weinig van de layout), vond ik hem wel gaaf. Doet wat die moet doen qua snelheid, krachten en bochtenwerk. Beetje dezelfde elementen die B&M vaker gebruikt, maar als eerste achtbaan van de dag zeker een goede start. Vond hem alleen niet de soepelste. Geen harde tikken, maar gewoon, miste de souplesse die B&M kán hebben. Alsof die een beetje 'op' aan het gaan is. Vervolgens werd aan de 'buurman' ook een bezoekje gedaan. Shadows of Arkham is de welbekende kloon van de Batman inverteds die overal verspreid staan. Deze doet dus ook wat ze allemaal doen. Snel, krachtig, goede inversies, topbaan. Van mijn part goede vervanger van de Condor in Walibi. Als ook dat de Efteling zo'n achtbaantype goed kan gebruiken.

Onze ontbijtjes zijn weer goed door elkaar geschud en we zijn wakker. De eerste achtbanen van de dag zijn goed bevallen. Niet de beste B&M's die ik tot nu toe heb gedaan, zeker goeie achtbanen. Lunchen hoort er ook bij en dat gingen we eventjes doen. Lekker slenterend door het pretpark kwamen we aan in het wilde westen gebied. Beetje standaard thema in vele pretparken, vind het persoonlijk wel altijd leuke gebieden om doorheen te lopen. Paar weken geleden Slagharen bezocht voor het eerst en vond het ook goed en leuk eruit zien daar. Hier stond een achtbaan waar ik ook wel benieuwd naar was door de bekendere horrorverhalen ervan. Zou die écht zo erg zijn qua rammelen? Wachttijd gaaf 20 minuten aan, je kon er ook 20 personen van maken. Konden zo goed als meteen instappen. Operations waren hier niet zo snel. De andere trein stond al twee minuten te wachten buiten op de remsectie, lekker in de volle zon. Persoonlijk vond ik de rit niet slecht, beetje langdradig met lange stukken en ruime bochten. Qua rammelen vond ik hem zat meevallen, of zaten we op de juiste plek? Comfortabel zijn ze nooit en dat hoeft ook niet voor mij. Een houten achtbaan mag rammelen, mag een beetje oncomfortabel zijn, althans, binnen de grenzen. Die zijn voor iedereen verschillend.

Nu werd het toch écht tijd om Batman Gotham City Escape te gaan doen. Ligt die in storing, heb ik weer..... Dan maar even wat gaan drinken en gaan zitten. Lang hoefde ik niet te wachten, binnen tien minuten ging die weer beginnen met testen. Advies was nog wel om nog niet aan te sluiten, de mevrouw kon niet zeggen wanneer deze weer open zou gaan. Eigenwijs als ik ben sloot ik toch aan. Een klein plekje in de schaduw was voldoen om niet onnodig in de zon te hoeven staan. Ook daar nog geen tien minuutjes gewacht en de entrée ging open. Qua aankleding prima gedaan met een kleine voorshow. Airco stond best wel koud en na de deur richting het station nóg kouder. Onprettig vond ik het wel een beetje, wetende dat kort erna in de achtbaan weer 30 graden zou zijn. Qua achtbaan vond ik deze wegl gaaf, maar bijvoorbeeld Taron en Maverick beter, de launchcoasters die ik heb gedaan die vergelijkbaar zijn. Gooi- en smijtwerk houd ik wel van, gecombineerd met lanceringen en inversies. Echter deze vind ik qua bochtenwerk niet altijd even goed, beetje apart af en toe. Lanceringen zijn wel goed, sterk genoeg. Tophat met rem erin prachtig gedaan en ook de zero-g-stall is een vet element. Kortom, goede en gave achtbaan, maar uiteindelijk niet mijn favoriete van het pretpark.

Tom y Jerry werd ook als tussendoortje gedaan. Groot genoeg om een keertje te doen, versta dit nog nét niet onder 'kiddie-coaster'. Lunchen deden we ook nog in het westerngedeelte met een lekkere pasta. Uiteindelijk gingen we naar de laatste achtbaan die ik nog moest doen. Totaal niet goed gekeken dat er ergens nog een achtbaan stond. Geeft niks, bingo is niet belangrijk voor me, had ik maar beter moeten opletten. Stuntfall hadden we al vaker gezien, het moest er een keertje van komen, de wachtrij gaan betreden. Hier ook een erg korte wachtrij en ik kon zo goed als meteen frontseat instappen. Wat volgde was een erg gave rit. De val vooruit naar beneden wordt goed qua spanning opgebouwd en kost wat vertrouwen hebben in je beugels. Ook hier verwachte ik een rit die niet echt comfortabel was, maar ook hier vond ik het genoeg meevallen (zat wel aan de buitenkant). De val verticaal achteruit vond ik ook erg gaaf. Voor mij de beste achtbaan van het park, gevolgd door de twee B&M's en dan Batman Gotham City Escape.
Wat vond ik van Parque Warner? Had het wel groter verwacht. Het oogt maar klein, maar de collectie achtbanen vind ik erg goed. Hier staan vier écht goede achtbanen, leuke woodie en nog twee kleinere achtbanen. Water-attracties hebben we niet gedaan, qua infills vond ik het ook tegenvallen. Qua aantal misschien wel goed, maar ze waren geen van allen mijn smaak om te doen. Paden waren schoon en meer dan genoeg thema aanwezig. Hier hebben we ons eigen prima een aantal uren vermaakt wat ook meer dan genoeg was. Zelf wilden we ook weer een beetje op tijd in Madrid zijn. Fijn om hier te zijn geweest en kan deze afvinken van mijn wensenlijstje. Mochten we ooit weer in Madrid komen gaan we deze zeker weer bezoeken. Topdag gehad.
Bedankt voor het lezen.