Het is half februari als ik weer een mail ontvang van Phantasialand. Ook dit jaar zijn er kortingsacties. En tja, we blijven Hollanders hé..... Ik besluit twee tickets te reserveren voor Sharon en mij voor 12 juli. Later komt er nog een ticket bij omdat we Hidde, het oudste zoontje van onze Friese vriendin Marieke zullen meenemen.

De wekker gaat om 06:00 uur. Tijd om op te staan en ons op te maken voor een heerlijk dagje Phantasialand. Om 07:00 uur pikken we Hidde op. Dat niet alleen... ook mem (moeder) Marieke heeft besloten met broertje Djurre mee te gaan. Heit (vader) Sander blijft op de boerderij. Eenmaal op weg rijden we om half negen Duitsland binnen. We worden de parkeerplaats opgeleid waar controles worden uitgevoerd, maar we kunnen zo doorrijden.

Helaas wordt onze aankomst een half uur later dan gepland. Op het viaduct dat naar de parkeerplaats leidt heeft een ernstig ongeval plaatsgevonden. Kruising wordt door brandweer en meerdere politiewagens afgesloten. Dat wordt omrijden en even puzzelen. We komen dan ook van de andere kant bij de parkeerplaats van Mystery Castle. Sharon kijkt voor de zekerheid nog even om. We staan in de 14e rij.

Vanaf het parkeerterrein heb je goed zicht op de toren van het Mystery Castle. Marieke maakt ondertussen foto's voor een vriendin die ook plannen heeft om naar dit park af te reizen.
Eenmaal in China Town is de eerste attractie Feng Ju Palace, een madhouse in Chinese stijl. Oops, dat gaat gelijk al mis!
De kamer draait niet helemaal rond en komt ineens tot stilstand. Een bandje geeft aan dat er technische storingen zijn en dat we moeten wachten. Helaas wordt het bandje achter elkaar herhaald en wordt irritant. Het lukt de medewerkers na enige tijd de deuren en de beugels te openen. Eenmaal bij de uitgang ontvangen we allemaal een Quick Pass voor andere attracties, erg gastvrij en heel netjes geregeld!

Naast de uitgang staat een food corner met noodles. Het blijkt het favoriete eten te zijn van de jongens. Ook Sharon kan zo'n bak wel aan en smult mee.

Dan komen we uit bij de Colorado Adventure, de mijntrein van het Western gedeelte. Wachttijd is 40 minuten.

Marieke en Djurre pakken een wagon, Hidde gaat alleen en Sharon en ik delen ook een wagon. Hoewel ik had gewaarschuwd dat dit zeker niet echt een familie achtbaan is, wordt het onderweg voor Djurre te veel. Huilend klampt hij Marieke aan. Hij overleefd het en laat weten deze NOOIT meer te doen. Tja...

Wat het park echt uniek maakt zijn de doorkijkjes en de fotografische uitzichten. Gelukkig hebben we genoeg fotorolletjes mee.

Tijdens coronatijd moesten ze weg, nu zijn alle mascottes weer terug. Poseren maar. Alle kids gaan op de foto met draakje Quetzal.

En ook ik word op de gevoelige plaat vastgelegd door Marieke.

Volgende halte.... Berlijn!

In Berlin gaan we direct naar Maus au Chocolat, de shooter waar je met roomspuiten op muizen kan schieten. Lange rij maar het wachten waard. De jongens kijken verwachtingsvol naar het station beneden.

Na de rit zie je de scores. Sharons is dik tevreden.

Dan boeken Marieke, Sharon en de jongens in bij Das verrückte Hotel Tartüff een kamer.

Ik blijf buiten met de tassen wachten. Dat is ook genieten!
Net op tijd kijk ik bij de uitgang waar je via een glijbaan het hotel verlaat.

Even later gaat Sharon op de foto met draakje Drago

We hebben trek in koffie en ijs. In Berlijn lopen we de ijssalon binnen. IJs met banaan, spaghetti ijs en chocolade ijs met cake, het gaat er in als koek...

In Wuze Town komen de kids draakje Phenie tegen. Poseren maar!

Marieke, Sharon en Djurre blijven in Wuze Town bij de Tittle Tattle Tree, een attractie met liften die je het binnen gebied van Wuze Town van boven laat zien.

Hidde, die vandaag ook jarig is, is geobsedeerd door de beide Winja's achtbanen. Dat vindt hij wel wat!
Ik neem hem mee naar de ingang. Onderweg laat hij me weten "Dit is de leukste verjaardag die ik oooooit gehad heb!" Het brengt een glimlach op mijn gezicht. Vol spanning bekijkt hij de wachtrij en de thematisering.

Dan nemen we plaats in Winja's Force., het broertje van Winja's Fear. Beide achtbanen zijn heftig en hebben zo hun speciale momenten.

Als we de achtbaan uitkomen lopen we naar buiten. Daar treffen we bewoners van Wuze Town aan en Hidde moet natuurlijk even op de foto.

Dan appt Marieke dat ze nog binnen zijn, beneden bij de schmink. Daar wordt Djurre omgetoverd tot een heuse koe. De dame van de schmink vindt het geweldig.

Is het geen plaatje...?

We lopen naar boven naar de monorail, de Würmling Express. Even lekker uitrusten.

Terwijl Marieke en Sharon de Crazy Bats achtbaan gaan trotseren, blijf ik met de jongens bij het klimdorp even buiten Wuze Town. Ook de Tittle Tattle Tree wordt nog even bezocht.

En ook Sharon wil op de foto met, tja... wie is dat eigenlijk?
Dit is Hack, van het duo Hack & Buddl. (met dank aan Coasterfrenzy)

Djurre is het avontuur in de mijntrein bijna vergeten en stapt stoer in een kikker. Dat durft 'ie!

We vullen de maagjes met friet en pulled pork. Dan is het tijd om naar huis te gaan. Klokslag zeven uur passeren we de Geister Rikscha. Ik loop voor en glip naar binnen. De baan is nog open en vrijwel leeg. De karretjes rijden ons langs de diverse spooktaferelen. Marieke en de jongens vinden het geweldig.

Eenmaal op het parkeerterrein volgt nog een voorstelling van hoe men niet kan uitparkeren, niet kan ritsen (zeker Duitsers niet). We laten het gelaten gebeuren. Nog even in Brühl tanken voor €1,59 en dan is het richting Nederland. Sharon slaapt al naast me en ook op de achterbank wordt het steeds stiller. Djurre is in dromenland, Marieke en Hidde dommelen ook. Even voor middernacht zet ik familie De Vries af en gaan ook wij naar huis. Was weer een heerlijke dag!