De trip van vandaag brengt ons naar Drenthe. Daar gaan we Wildlands bezoeken. Wildlands, voluit Wildlands Adventure Zoo Emmen, is een dierentuin met attracties in de Nederlandse plaats Emmen. Het park heeft een oppervlakte van 24 hectare en is opgedeeld in drie themagebieden. In 'Jungola' staat de jungle centraal, in 'Serenga' de savanne en de woestijn en in 'Nortica' het poolgebied. De themagebieden bieden bijpassende gebouwen, horeca, winkels, entertainment en attracties. In een nagebootst biotoop worden in elk gebied kenmerkende diersoorten en planten getoond.

Het park is ontstaan na verhuizing van het voormalige (Noorder) Dierenpark Emmen. Voor dit park was er in de jaren 90 op en rondom zijn terrein aan de Hoofdstraat in Emmen geen ruimte meer voor uitbreiding. Het park kreeg daarom in 1998 een uitbreiding aan de andere kant van het centrum, op de Noordbargeres, verbonden via een traverse. Na jarenlange discussies over een volledige verhuizing, mede ingegeven door dalende bezoekersaantallen, werden in 2007 plannen bekendgemaakt die inhielden dat het dierenpark de locatie aan de Hoofdstraat zou verlaten om zich in zijn geheel te vestigen op de Noordbargeres.

Wildlands heeft geen eigen parkeerplaatsen. Op loopafstand is een Q-Park parkeerterrein. Een parkeer dagkaart kost €9,25. Op de route naar het park vinden we een hunnebed. Ja, we zijn in Drenthe.

We beginnen in Jungola en komen eerst bij de Apen ruïne.

Vanuit de apenruïne loop je zo de vlindertempel in. Wat een pracht aan bloemen en vlinders.

Ook hier weer wat andere dieren. Deze salamander rust lekker uit.

Het is wel even klimmen in de vlindertempel. Maakt het wel spannend.

Dan heeft een vlinder wel erg veel interesse in Sharon en nestelt zich in haar nek.

Sommige waarschuwingsbordjes zijn overbodig, tóch?

Even later staan we oog in oog met de olifanten. Ze hebben hier alle ruimte.

In de bomen boven ons springen doodshoofdaapjes vrij in het rond.

We lopen richting rivier en Sharon belt nog even met Jim, die hier jaren geleden is neergestort en nu in de jungle woont.

Altijd leuk, Lori's voeren met groene drap.

Sharon heeft een onderonsje met een Maki.

Dan betreden we de Jungle Arena voor Jungle Jim. Leuk gedaan maar jammer dat er geen dieren worden gebruikt. De kinderen vinden het in ieder geval leuk.

Een durfal van een vader wordt uitgekozen en mag de test met voelboxen doen. Achtereenvolgens met een drol, een slang en een vogelspin (allemaal nep natuurlijk).

Sharon zou Sharon niet zijn als ze op de foto wil met Jungle Jim.

Tegenover de ingang van de boot over de Rimbula rivier vinden we het restaurant met dezelfde naam. We houden een pauze en Sharon en Wil nemen een broodje. Sharon een hamburger en Wil een Naan brood met pulled pork. Ik laat me verassen met mijn eerste Poké Bowl. Wat is dat lekker!

We verlaten Jungola en betreden het gebied van Serenga. Hier zwaait Momma de scepter.

In een klein dorpje bekijken we veel bekende dieren

Geïnteresseerd neemt Sharon plaats in een schoolbankje in het Afrikaanse dorp.

Even later lopen we langs de prairiehonden. Ze zijn druk bezig.

Van kleine prairiehonden naar grote nijlpaarden is in Wildlands een kleine stap.

De kleine versie van Skippy is er ook. De wallaby's doen zich te goed aan de bladeren.

Terwijl Wil even uit rust lopen Sharon en ik binnen bij Animazia. Dit is een overdekte hal met restaurant, expositie, kinderspeeltuinen en aquaria.

Tijdens de wandeling door de expositie wordt de geschiedenis van het park verteld. Dus ook van de fietsende chimpansee Tommy.

Eenmaal buiten lopen we via de leeuwen naar de Serenga Safari.

The Lion King zou zo maar hier opgenomen kunnen zijn.

Vanuit de truck van de safari heb je een mooi uitzicht op het savanne gebied.

Sharon en ik lopen naar het laatste gedeelte van Wildlands, Nortica. Daar vinden we een bijzonder leuke attractie, Arctic 1, een simulator en ondeugende zeehonden.

Voor zo ver ik me weet te herinneren was dit het eerste bezoek aan Wildlands. Het is een opvallend mooi park aan de rand van Emmen. Dierenverblijven zijn groot, ze hebben alle ruimte. Een dag maak je hier zeker vol. Met een laatste blik achterom verlaten we het park.