Het laatste weekend van Sharon's vakantie is ingegaan. Heb haar beloofd nog een keer naar de Zomer Efteling te gaan. Belofte maakt schuld, ook al loop ik al ruim een week slecht door een pijnlijke knie en kuiten. Maar ik bijt me er door heen. Dus, op naar de Efteling!

Zomer Efteling, het park is dus open tot 22:00 uur. We doen het rustig aan en komen even na 12:00 uur aan. Sharon stapt met ferme pas richting Huis van de Vijf Zintuigen. Ik strompel achter haar aan....

Met enige weemoed bekijk ik het nieuwe terrein, het eiland van de Vijf Zintuigen, het nieuwe toegangsgebied. Na 1 augustus zal de kaartcontrole in het markante gebouw plaatsvinden waarna men onder het hotel door het park in loopt.

Wat is er weer veel gebeurd. De souvenirshop bij de ingang heeft een ware metamorfose ondergaan. Wat is 'ie ruim en wat een keuze.

De nieuwe hoodie's vallen in de smaak bij Sharon. Ik stuur een foto naar moeders en die keurt hem resoluut af. Sharon moet écht afvallen voor dit haar staat.

Het beteuterde gezicht maakt al gauw plaats voor de bekende Sharon glimlach als ze ziet dat de poes van Danse Macabre, de Onnoembare, weer op voorraad is. Hoewel we hebben afgesproken géén knuffels meer te kopen, wordt er natuurlijk voor deze absoluut een uitzondering gemaakt. Wat is 'ie leuk. Vol trots gaat ze op de foto en laat zelfs Pardoes de poes zien.

Ook wanneer je straks onder het hotel het park in loopt kom je direct oog in oog te staan met Aquanura en de mooie lantaarns.

Het was weer een lange trip dus een koffie met hartenkoek gaat er wel in.

Deze keer wijken we van onze vaste route af. Dat is langs Aquanura naar Fata Morgana en dan Max en Moritz. Nee, dit keer is het als eerste naar Symbolica. Sharon kiest voor de Juwelentoer.

Wat blijft is de favoriet van Sharon en papa.... het befaamde broodje bal met satesaus en gebakken uitjes.

Tijdens de Zomer Efteling is er ook een poppentheater naast de speeltuin. We maken kennis met August en Aagje.

Mogelijk dit jaar voor het laatst, de parkshow Raveleijn. Naar verluidt zal deze vervangen gaan worden. Wat er precies gaat komen is nog niet bekend.

Ook nu worden de raven er door gravin Halina op uitgestuurd om de ridders van Raveleijn te halen.

Niet veel later maken de ridders hun entree. Joost, Thomas, Maurits, Emma en Lisa maken hun opwachting.

Na een korte training zijn ze klaar om de strijd aan te gaan met Graaf Olaf en zijn mannen.

Op spectaculaire wijze betreden de boeven het strijdtoneel.

Na een felle strijd weten de ridders van Raveleijn het geheime wapen van graaf Olaf, de draak Draconicon te verslaan.

Gravin Halina bedankt de ridders en de rust keert weer in Raveleijn.

Na Raveleijn zien we dat Droomvlucht, die vandaag de gehele dag gesloten zou zijn, is geopend. We sluiten aan en vergapen ons aan de elfjes en trollen. Daarna nemen we de slak om het Lavenland van boven te bekijken.

Snel door naar de volgende stop, het Zomerstrand!

Terwijl ze van een ijsje geniet, kijken we vanaf de zijkant naar het optreden van The Red Noses Boogie Boys.

De jongens zetten een leuke show neer met meeslepende liedjes van weleer.

Dit keer wil Sharon op de foto met het vriendinnetje van Pardoes, de lieftallige Pardijn en prinses van Symbolica.

Beide dames weten de show te stelen.

Het is zo druk dat de wachtrij timer bij Carnaval Festival op 0 staat. Gauw naar binnen dus.

En deze groet wilde papa al zo lang op de foto.... nu eindelijk gelukt!
De groeten dus...

Na 'een avond met wolf' en 'een avond met heks' is het deze zomer tijd voor... 'een avond met ezel'

Kinderen genieten vol op van de show. Persoonlijk vond ik deze wat minder dan de andere shows.

Het wordt wel leuk wanneer twee mensen uit het publiek door ezel worden 'getrouwd'

De liedjes zijn in ieder geval aanstekelijk en Sharon doet enthousiast mee.

Weer buiten zien we voor het eerst de nieuwe wachter bij het kasteel van Doornroosje met zijn uil.

Je loopt wat af op zo'n dag. Niet vreemd dat een van de sandalen van Sharon het begint te begeven.

Nog een laatste blik op Symbolica, glinsterend in de avond zon.

Tijd voor de laatste maaltijd. Geen broodje Doner of turkse pizza, Sharon wil bami met babi pangang.
Toegegeven, het is erg lekker!

De allerlaatste attractie voor vandaag, de bootjes van de Gondoletta. Heerlijk 20 minuten lang dobberen op het water.

Zelfs nu laat de Efteling zich weer van haar mooiste kant zien.

Op weg naar de uitgang spot Sharon nog een Efteling kat.

De avond valt. Niet zo vreemd want het is na tienen 's avonds. Tijd om naar huis te gaan. Was weer een heerlijke dag.