Beste mede-forummers,
Mijn vrouw en ik hadden een vakantie gepland naar Madrid. We wilden in juni dit jaar toch een week weg en we wisten niet waar naartoe. Overwogen werd om een keer een abonnement te nemen op een pretpark en werd uitvoerig overlegd welke het eventueel zou gaan worden. Met de black friday deal die we tegenkwamen kwam Bobbejaanland eruit met een platinum abonnement. Uiteraard werden de voordelen onderzocht en zagen we Madrid er ook tussen staan. Laat die nou eens twee pretparken hebben waarvan één er zeker op mijn verlanglijstje stond vanwege de 'giant inverted boomerang' van onze Limburgse bouwers. Bestemming bekend, nu uit te gaan zoeken naar wat Madrid zoal te bieden heeft voor ons. Want samen met mijn vrouw vinden wij het ook leuk om nieuwe steden te ontdekken. Naast liefhebber van pretparken vinden wij het ook leuk om thuis spelletjes te spelen, Lego te bouwen, films en/0f programma's te kijken. Naast dat zijn we allebei ook fan van de voetbalclub uit Eindhoven, PSV. Dan gaan onze voetbalhartjes ook kloppen als we denken aan Madrid, daar hebben ze twee grote namen in de voetbalwereld. Nou ben ik geen fan van ze, maar als de kans zich voordoet om er eentje te gaan bezoeken slaan we dat niet over.

Omdat ik zelf in drie ploegen werk kon ik tijdens mijn late diensten lekker in de ochtenden uitzoeken naar de bezienswaardigheden van de stad. Ligt alles bij elkaar, wordt het handig om met het openbaar vervoer te gaan. Makkelijk is het ook om te kijken waar ons hotel zich bevindt. Ons hotel had een erg goede locatie aan de Grán Viá, de drukke winkelstraat in het centrum van de stad. Hotel uitlopen, de hoek om en we waren er al. Diverse metrostations in de buurt om ons makkelijk te verplaatsen. Madrid is heel makkelijk met het openbaar vervoer te doen. Wandelen is de beste manier om de stad te verkennen, daar waar het weer het toelaat. Weerberichten voorspelden temperaturen van om en nabij 30 graden. Dag van aankomst was het warmste met 34 graden. Betere temperaturen die de weerberichten vandaag de dag laten zien, met helaas wat bosbranden in Spanje.

Onze eerste dag (02-06-2025) in de stad was aangebroken. Na een goed ontbijt te hebben gehad gingen we erop uit. Wandelschoenen aangetrokken en diverse bezienswaardigheden werden bezocht. Palacio de Real Madrid, Plaza Mayor, Puerta del Sol, Plaza de Cibiles, Faro de Moncloa, Templo de Debod. Teveel om op te noemen. Madrid wist me al meteen te overtuigen dat we hier een geweldige tijd tegemoet zouden gaan. Via een tip hier gekregen werd een restaurant aangeboden, deze was echter gesloten toen we er voorbij kwamen. Madrid heeft talloze restaurants waar je heerlijk kunt eten. We hebben het maar bij iets simpels gehouden vlakbij ons eerste 'avondje uit' in Madrid. Mijn vrouw en ik gaan een Flamenco show bezoeken, typisch iets Spaans.

Stilletjes aan het zwembad liggen is voor ons geen optie. Ontdekken en dingen ondernemen past meer bij ons. Daar horen ook historie en cultuur bij, daar waar we interesse hebben uiteraard. Voor een 25 Euro konden we deze show mooi meenemen. Leuk om een keertje gezien te hebben al hadden we niet de beste zitplaatsen, beetje achteraf waardoor ik met mijn telefoon of fototoestel elke keer een beter plekje op moest zoeken zonder anderen te hinderen. Al met al zeker wel een leuke ervaring rijker. Onze tweede dag in de stad was er ook eentje om er lekker opt uit te gaan. Veel te voet afleggen en enkele dingetjes met het openbaar vervoer. Spanje had vroeger ook tradities met stierenvechten en in de stad stond een grote arena van vroeger die nu bezocht kon worden voor weinig geld.

Interessant was het zeker en zijn ook bijna anderhalf uur binnen geweest. Verschillende punten kon je met oortjes luisteren naar wat er zich vroeger afspeelden. Deze arena was dus wat verder weg van ons hotel en te voet was geen optie. Ook in de buurt hiervan even wat rondgelopen en een terrasje gepikt (lees: ergens gezeten, niet alle tafels en stoelen meegenomen). Temperaturen van deze orde onder de Spaanse zon zijn prima geschikt om tussendoor wat drankjes te nuttigen.

Verder gingen we ook nog dagtripjes maken naar Zoo Aquarium Madrid, Parque d'Attraciones Madrid en Parque Warner Madrid. Genoeg dingen te doen om een volle week ervan te maken. Deze komen later aan bod, nu hebben we het over deze mooie stad. Twee dagen vertoeven is meer dan prima. Één dag vind ik te kort, alles moet je in alle rust kunnen ontdekken. De echte liefhebber van stedentripjes kan met gemak hier nóg langer verblijven.

Woensdagochtend was de dag dat het stadion van Réal Madrid werd bezocht. Ruim voordat we vertrokken naar Madrid had ik al een excursie naar Santiago Bernabéu geboekt, samen met de Flamenco show. Omdat we dachten niet lang in Zoo Aquarium Madrid zouden zijn was het een logische optie om eerst het stadion te bezoeken voordat het daar eventuee;l druk zou worden. Verschillende tours konden we doen, we hadden er eentje geboekt zonder Engelstalige gids zodat we op eigen houtje door het stadion konden lopen. Uiteindelijk vonden we dat prima, we hadden anders het gevoel dat we té lang ergens zouden moeten blijven staan en met een geïnteresseerde blik naar de gids moesten kijken. Na een ruim uurtje waren we ook wel weer klaar. Erg gaaf om hier te zijn geweest. Prachtig stadion van de binnenkant. Het uiterlijk van het stadion is drastisch veranderd en mijn menig is dat ik het lelijk vind. lijkt wel een ruimteschip wat neergestreken is in de stad.

Op de dag voor vertrek wilden we eigenlijk nog naar Toledo gaan met de trein, echter waren er geen treinkaartjes meer beschikbaar die ochtend. 's Middags wilden we niet meer gaan, vonden we te kort. Plannetje werd gemaakt om een ander deel van de stad te gaan bezoeken, oud treinstation wat omgebouwd is naar een overdekt winkelcentrum. Forumleden die me vaak in een ander topic zien reageren weten wat onze grootste hobby thuis is, dus van die hobby werd ook een winkel bezocht en daar iets kleins gekocht. Vermaken moeten we toch die dag, zoals eerder gezegd, stilzitten is geen optie.

Wat vonden we van Madrid? Erg leuke stad. Mooie, oude gebouwen, sfeervol centrum met vele winkeltjes, bars en restaurants. Vele bezienswaardigheden om je er meer dan prima te vermaken enkele dagen lang. Gelukkig waren we er in juni zodat de temperaturen aangenaam warm waren, niet té heet. Typisch Spaanse dingen gedaan zoals stierenvechten arena bezocht, Flamenco show bezocht, Spaanse tapas gegeten met de bijbehorende sangria. Twee stadions van de grote voetbalclubs van de stad gezien, twee pretparken, dierentuin en vele andere leuken dingen.
Kortom, topweek in Madrid gehad.
Dank voor het lezen.