Pardon, hoeveel dagen?
Al enkele jaren volg ik braaf online aanbiedingen voor leuke reizen naar het buitenland en al jarenlang valt mij op dat vliegen naar China best wel goedkoop is in het late najaar. Hong Kong voor 450 euro retour klinkt toch wel erg goed toch? Ik heb er nooit iets mee gedaan tot ik eind vorig jaar het ineens op de heupen kreeg: Ik wil naar een Disneypark in China. Dan heb je dus twee opties: Shanghai Disneyland en Hong Kong Disneyland. Initieel wilde ik Hong Kong bezoeken, maar vanwege de kosten van de hotels pakte dat allemaal niet zo lekker uit. Kortom, eens kijken wat de opties voor Shanghai zijn:
- Goedkope vlucht: Check
- Past goed in een weekendplanning: Check
- Hotel niet te duur: Check
- Openbaar vervoer in stad goed: Check
En zo werd een vliegticket geboekt naar Shanghai. En de reis zou bizar kort worden. Ik vertrek op woensdag 12 november laat in de avond om donderdag aan te komen en zo drie dagen in Shanghai te hebben. Twee voor Disneyland en een om toch nog iets van de stad te zien. Met nog maar enkele weken te gaan begon de voorpret en het halen van zaken als inentingen. Het paste allemaal, dus op 12 november mocht het feest beginnen.
De Reis

Vertrekken is altijd leuk! Ik kies er deze keer voor om alleen handbagage mee te nemen, de vorige keer raakte ik met overstappen tweemaal mijn bagage tijdelijk kwijt, en daar heb ik nu geen tijd voor. Met drie dagen in China is het risico mij te groot. Ik vlieg met Chine Southern en helaas zit ik op de achterste rij, want inchecken en een stoel selecteren is echt scheer onmogelijk als westerling. Geen prettige plaats aangezien ik de stoel daar niet kantelen kan. Gelukkig snapt het personeel mijn ongemak en een paar minuten later zit ik blij blij twee rijen naar voren, super! Geen buurman, stoel die kan kantelen, blije Johan! De reis gaat nu echt beginnen!

De reis is stiekem best lang. Vanaf het moment dat ik in de auto stapte tot het moment dat ik de deur van mijn hotelkamer opendeed was het maarliefst 20 uur later. Dit was opgedeeld in een deel met de auto, een heel lang stuk vliegen, nog meer vliegen en een lange rit in de metro. De Douane gaat ook lekker vlot, we hebben als Nederlanders geluk dat we tot een groep landen behoren welke visavrij mogen reizen, ideaal dus! De douane keek mij nog wel even gek aan toen ik aangaf zondag terug te vliegen, die snap ik niet. De tweede vlucht bij het raam begon met veel wolken, maar naarmate Shanghai dichterbij kwam trok het open en heb ik toch de stad bij nacht kunnen zien. De eerste indruk is dat in China alles behalve de mensen groot is. Tegelijk zie je dat veel nieuw is, maar er ook veel verval tussenzit. En de beveiliging, daar is Amerika niets bij! Metro in? Alles door de scanner, dat is wel wat anders. Een ritje van 50 minuten brengt mij bij mijn fijne hotel, waar ik snel ga slapen want morgen om zes uur gaat de wekker alweer, Disneyland here I come!
Vrijdag 14 november – Shanghai Disneyland dag I
Vandaag was de eerste volle dag op de Chinese bodem en die wordt na een woelig nachtje doorgebracht in Shanghai Disneyland. Shanghai Disneyland is de laatste van de zes resorts welke is geopend en dat is aan alles te merken. Ze verwachten extreem veel mensen per jaar en dat is te zien aan de opzet van het park. Groot, groter, Shanghai Disneyland.

Dit betekent echter niet per se dat het park ook meer attracties heeft, maar het maakt het park wel uniek. Voor een park wat net acht jaar open is, is het vooral enorm groen. Handig, want er is veel oppervlak waar niet echt iets gebeurd en dan werkt groen wel. De ochtend begint met een ellelange rij voor de tassencontrole. Na ongeveer 35 minuten wachten mag ik er doorheen en de mini tripod van mijn camera weggooien, want die zijn strict verboden. Ik had deze in het kant en klare tasje zitten van de Osmo Pocket 3, en de beveiliging wist exact waar ze kijken moesten.

Maar uiteindelijk sta ik binnen! Welkom in Shanghai Disneyland. Ik begin de dag bij Tron omdat ik hoor dat Erik daar ook staat. Maar je was toch alleen? Zeker, Erik staat bij de exacte kopie aan de andere kant van de wereld in Orlando. Daar moet op gebeld worden! Daarna begint een wervelwind aan attracties, want hoewel ik twee dagen heb, wil ik vandaag alles eigenlijk wel al gedaan hebben zodat ik morgen lekker kan relaxen. Dit is standaard de keuze die ik maak als ik een Disneypark voor het eerst bezoek, dus daar wijken we in China niet vanaf.

Ik tik eerst nog even een verplicht nummertje af in Toy Story playland, welke geen exacte kopie is omdat deze een heel leuk aangeklede versie van de demolition derby heeft staan. Dit maakt het gebied niet direct veel beter, maar zorgt er wel voor dat het wat meer vet op de botten heeft. Daarna snel door naar Winnie the Pooh, wat een zo goed als exacte kopie uit Anaheim is, gevolgt door Peter Pan. Omdat alles in dit park groter is hebben de beide rides alle ruimte gekregen. Dit merk je bij beide in de wachtrijen heel duidelijk, welke lekker ruim zijn opgezet. Daarbij is deze versie van Peter Pan ook echt anders dan die in andere parken. Dit levert een langere en vooral echt veel betere rit op. De focus is beter, de effecten voegen meer toe en het voelt veel meer als een verhaal dan een wereld waar je doorheen zweeft. Kortom, een merkbaar hogere kwaliteit.

Na die twee darkrides (meteen gefilmd voor de Dark Ride Database) wordt het tijd voor het echte knalwerk van het park. Je kan Shanghai Disneyland effectief in twee stukken delen, links en rechts. Vanwege de populariteit van enkele toppers gaat bijna al het publiek massaal rechts, dus daar deed ik al voordeel mee. Maar nu ik de toppers wil bezoeken moet ik de rij toch echt in.
Ik begin in Zootropolis, want daar staat de nieuwste aanwinst, Zootopia! Zootopia maakt gebruik van karren waar tien bezoekers in plaats kunnen nemen en alle kanten op kunnen rijden, vermoedelijk hetzelfde systeem als Mickey and Minnies Runaway Railway. In deze snelle rit word je meegenomen door Zootropolis om Mayweather, de slechterik uit se eerste film te vangen. Je gaan van koud, naar nat, naar warm en wordt het en der verast door hoe de rit in elkaar zit. Echt een enorm goede toevoeging en een van de betere darkrides op aarde! Opvallend is hoe hoog de capaciteit is, want er worden steeds vier volle karren weggestuurd. Je gaat effectief met twee door iedere scene heen. Ook leuk is het stuk in de gondels, waar de kar net wat meer beweging heeft door wat zaken in de vloer welke de kar net wat meer beweging geven. En die animatronics, wat heerlijk!

Na Zootopia snel door naar Adventureland, want daar staan de laatste drie toppers voor vandaag! Het absolute hoogtepunt voor veel Disneyfans is de versie van Pirates of the Caribbean welke te vinden is in dit park. Echter staat hier nu een rij van een uur en ik weet dat die rij later op de dag krimpt naar tien minuten. Die skippen we even. Door naar een berg dan maar. Daar bevindt zich een combinatie van een walkthrough, een klimparkoers en een River Rapid. Alle drie bezoek ik, waarbij vooral het klimparkoers indruk maakt. Amper een wachtrij en het loopt door de drie parallelle banen goed door. Deze parallelle banen zijn er niet voor niets, ze geven de wat minder zekere bezoekers de kans per obstakel de moeilijkheid zelf te kiezen. Ideaal! Na de berg volledig bezocht te hebben pak ik nog even wat eten en een prima show mee in de vorm van Mickey and the Wondrous Book. Deze draait ook in Hong Kong, maar is hier lekker in het Chinees. Gelukkig zingen ze vaak engels, want als musical liefhebber is dat toch stiekem een beetje het belangrijkste.

Het is inmiddels al vier uur en er staat nog twee grote attracties open. Ik begin bij Soarin, welke misschien wel de populairste attractie van het park is. De wachtrij is best heel prima, vooral de indoor ruimte (met lekkere tempratuur) is prima te doen. Maar uiteindelijk blijft het een veehok en uiteindelijk blijft het Soarin. Dan Pirates. De rij is enorm ingezakt dus tijd om eraan te geloven. De rit is waanzinnig! De ontwerpers maken gebruik van een uniek met magneten aangedreven bootsysteem, monsterlijk grote projectieschermen en een nog grotere fysieke omgeving. De rit is waanzinnig en alles klopt en voelt goed. Ik heb hem op YouTube vaak genoeg bekeken, maar in het echt is het toch nog meer bizar! Na de eerste twee ritjes Pirates is het inmiddels zes uur en het park is open tot half tien. Tijd voor de herhaal bezoekjes! Wederom mag ik op het gemak het park rond en effectief alles nog een of twee keer doen. De teller aan het einde van de dag veraad mijn voorkeuren wel, want met vier keer pirates en drie keer Zootopia is het duidelijk waar mijn voorkeur ligt.

Op het einde van de dag kies ik ervoor om de avondshow nog mee te pakken, maar merk dat ik door het bezoeken van de vele attracties niet helemaal een lekkere plek kan vinden om de show te kijken. De gardens in het midden van het park moeten hier veel ruimte voor bieden, maar tegelijk mis ik echt goede zichtlijnen voor de vele objecten en lichtmasten. Dit heb ik trouwens nog niet toegelicht, maar het kasteel staat in Shanghai veel vrijer dan in de andere parken. Geen ellelange mainstreet welke uitkomt voor het kasteel, gevolgd door een pleintje achter het kasteel met Fantasyland, maar een enorme tuin voor het kasteel met attracties en een mega uitgestrekt fantasyland erachter. Heel anders dan we gewend zijn. Uiteindelijk kies ik ervoor om mijn lange westerse genen te gebruiken en gewoon achteraan de main street te gaan staan, ik kijk toch wel over de mensen heen.

Zaterdag 15 november – Shanghai Disneyland dag II
Dag II van Disney begin wederom erg vroeg. De wekker staat weer op zes uur en over 45 moet een taxi mij naar het park brengen. Het OV start hier zo laat op dat ik de early acces anders niet haal. Na een ritje van twintig minuten in een beetje een dodgy taxi (wat een attractie op zich was) mag ik de rij voor security weer in.
Om stipt 7:30 loop ik echter het park weer in, met een doel: Soarin nog een keer doen. Soarin is een zogenaamd Flying Theatre, waar je in een lang, fijne bank zit en voor een enorm scherm getakeld wordt om daar het gevoel te hebben alsof je over de wereld vliegt. Een hele fijne ervaring. Dat vinden de Chinezen ook, want Soarin heeft steevast de langste rij in het park. Na 25 minuten mag ik instappen (later deze dag zal de rij 2 uur aantikken) en de rit is best prima, maar eigenlijk baan ik dat ik hier mijn early acces voor gebruikt heb. Inmiddels heeft een andere fabrikant de kwaliteit van deze attractie ruim ingehaald en in Europa er ook meerdere weggezet vind ik.

Helaas is door alles het al bijna openingstijd en vlucht ik mij nog snel naar Zootropolis om daar Zootopia weer te doen. Het is ver lopen, maar Zootopia is een van de andere attracties welke steevast een hele lange rij heeft, vooral nu het vandaag een stuk drukker lijkt te worden dan gisteren. Zootopia is het nieuwste theme gebied in het park en echt een andere stijl en opzet dan de rest. Waar het hele park grote l, uitgestrekte themagebieden bevat is Zootopia relatief klein, maar wel perfect gemaakt voor de socials cultuur in dit land. Het hele gebied is ingericht om op de socials te posten en het aantal Chinese meiden wat aan alle kanten poseert is niet op twee handen en twee voeten te tellen. Dit strekt zich uit naar attracties waar ook al snel de helft een mobiel in de hand heeft. Zo voel ik mij toch een beetje Chinees vandaag gezien de hoeveelheid foto’s!

De rest van de dag gaat als een wervelwind voorbij, waarbij de middag door de drukte (meerdere rijen boven de 100 minuten) gespendeerd wordt in een aantal van de mega grote theaters in dit park. Drie stuks werden er maar liefst opgetrokken en vandaag kan ik in de tweede poging toch de Jack Sparrow stunt show zien en later op de dag nog net aansluiten bij Frozen Sing along! Erg leuk om te zien, ookal versta je er echt helemaal niets van. Dit laat wel zien hoe je met goed acteerwerk het toch allemaal te volgen houdt. Opvallend is ook dat de theaters allemaal een volledig overdekte buitenwachtrij hebben. Dat heb je trouwens overal in dit park, ze hebben duidelijk rekening gehouden met het natte klimaat en alles zoveel mogelijk overdekt.

Terwijl de tijd tikt wordt ook het en der wat lekker gegeten. Mijn voornemen was om zoveel mogelijk dingen te proberen die ze in andere Disneyparken niet hebben, dus ik skip de Turkeyleg en ga voor de unieke gerechten. Lekker veel rijst, maar ook gewoon een goede Mac n cheese! De prijzen vallen me alleszins mee voor Disney, een fles frisdrank gaat hier voor iets onder de 3 euro over de balie. Dat is echt een stuk betaalbaarder dan in Europa! De prijzen van de speciale snacks liggen trouwens wel hoger dan je zou willen, maar hallo perzik softijs!

Ik bezoek overdag nog wel mijn twee favoriete infills rides, namelijk het klimparkoers en Buzz Lightyear. Beide hebben ondanks de drukke rijen standaard maar 5 a 10 minuten wachttijd. Het hilarische moment is wanneer ik bij het eerste obstakel van het klimparkoers mijn bril aftik, zo het water in drie meter lager. Gelukkig is het personeel behulpzaam, en half aan elkaar hangend en met een grijper van drie meter heb ik tien minuten later mijn bril weer uit het water terug! Dat moet vast vaker gebeuren 🫢.
Na de rustige middag met veel rondkijken en shows bezoeken wordt het weer tijd om de attracties te doen. Ik heb net als gisteren twee duidelijke favorieten, Zootopia en Pirates of the Caribbean. Beide staan erg stevig in de lijst van vijf beste attracties die ik ooit gedaan heb. Ze worden beide dan ook nog flink wat keer bezocht nu het rustiger wordt. Vooral na acht storten de wachttijden in en waar je vanmiddag nog 90 minuten aanschoof doe je ze nu drie keer in een uur. Lekker! Het einde van de dag nadert en hoewel ik het jammer vind, is het ook wel goed. Het waren twee hele lange dagen van 12+ uur pretpark en ik ben, mede door de lange heenreis, doodop. Omdat ik de eindshow gisteren al half keek opteer ik om net even wat eerder naar de metro te lopen en zo de drukte te vermijden. Terwijl de laatste knal van het vuurwerk afgaat verlaat ik dan ook het park.

Shanghai Disneyland is een uniek park. Het is een van de eerste nieuwe Disneyparken in jaren en je ziet aan alles dat ze de lessen uit het verleden ingezet hebben om het park de beste kwaliteit mee te geven. Het park is enorm groots en wijds opgezet, wat met 15 miljoen bezoekers per jaar geen onnodige luxe is. Hierdoor zijn de afstanden groter, maar tegelijk heb je, zelfs op dagen met lange rijen, nooit het gevoel dat het te druk is. De restaurants zijn allemaal megagroot met meer zitruimte dan je ooit nodig hoopt te hebben. Op een dag als vandaag voelt dat soms wel leeg, maar je hebt altijd een goede en fijne zitplek als rustmoment.
Inmiddels heb ik alle resorts op Orlando na bezocht (dat issue verhelpen we in februari). Als ik Shanghai naast de andere parken zet is het lastig vergelijken om ze op volgorde te zetten. Anaheim heeft duidelijk veel meer attracties en is dan ook het flagship van de parken. Parijs is enorm mooi, maar wel al twintig jaar exact hetzelfde, ondanks de studio’s. Tokyo Disneyland is zelf niet heel geweldig, maar heeft Beauty and the Beast en DisneySea is gewoon valsspelen. Hong Kong is juist erg klein, maar ook wel erg fijn door de sfeer, het groen en het gebrek aan bezoekers. Shanghai is nieuw, fris en vooral enorm fijn om rond te lopen. Alles is er groot en veel attracties zijn in hun vorm alleen daar te vinden. De toppers zijn duidelijk, maar een stap daaronder kan het park nog wel wat attracties gebruiken. Niet gek dus dat de constructie van de nieuwe achtbaan al begonnen is! Shanghai Disneyland beviel dus erg erg goed! Ik kom er graag nog eens. Maar dat zijn plannen voor later.
Bedankt allemaal voor het lezen en tot het volgende park!