Ik lees dat je budget tussen de 1000 en 2000 euro is. Is dat voor zowel verblijf als toegang tot het park of beide parken? Dat is voor 5 personen in het hoogseizoen denk ik niet te doen. Wij (gezin, 6 personen, kinderen tussen de 7 en 17) gaan eens in de paar jaar en we kiezen er altijd voor om in de meivakantie te gaan (5 dagen/4 nachten). Er zijn voor 6 personen niet echt betaalbare Disney-hotel opties. Davy Crockett is wel te doen. Je bent dan (tenminste vorig jaar) voor 6 personen ongeveer 2.500 kwijt. Dan heb je een chalet en toegang tot beide parken voor 5 dagen. In het hoogseizoen tel je daar zo 1.000 euro bovenop.
Die 5 dagen zijn in principe niet nodig, maar je hebt wel 2 dagen nodig voor Disneyland en zeker ook 1 voor Studios. De andere 2 dagen gebruiken wij om onze favoriete attracties nog een keer te doen (in Studios vooral Ratatouille of de Tower of Terror).
's Avonds tijdens de vuurwerk/drone show zijn de attracties vaak gewoon open, maar er staan dan weinig mensen in de rij, waardoor je zo aan de beurt bent. Leuk om snel even Big Thunder Mountain te doen of snel de Indiana Jones-achtbaan. Die achtbaan is best leuk, ligt wat meer verstopt en wordt vaak vergeten. Pirates of the Caribbean links laten liggen, want dat ademt in alles vergane glorie. Het wordt tijd dat ze die een upgrade geven.
In het chalet heb je verder niet zoveel. Wel kun je na een dag slenteren lekker naar het zwembad bij Davy Crockett. Prima zwembad overigens en best wel relaxed.
In de buurt heb je een hyper marchee zitten, waar je prima eten en drinken kunt kopen voor tijdens je verblijf. Die zit op ongeveer een kwartier rijden.
Een los hotel en losse kaartjes zijn vaak niet te betalen. Voor een dagkaart betaal je volgens mij aan de kassa of online op de dag zelf richting de 130 euro voor een volwassene. Er zijn plekken waar je goedkoper uit bent, maar naar verhouding is een Disney hotel inclusief toegang tot het park goedkoper dan alles los aan te schaffen.
In het park zelf vind ik het eten het geld eigenlijk niet waar. We hebben een aantal jaren geleden all inclusive gedaan, inclusief ontbijt, lunch en diner. Dat laatste is dan meestal een all you can eat buffet (ook in het park!), maar dat is allemaal redelijk flauw en geen uitgesproken smaken. Ontbijt is dan in het hotel en zowel in Nes York, Santa Fé en Newport Bay zijn die dan weer heel goed geregeld.
In het park zelf hebben we meestal daarom ook broodjes mee en in het chalet maken we zelf wat eten klaar (we hebben een vakantie-airfryer, ideaal). De Lavazza koffie in het park is wel prima trouwens.
Kortom, goed kijken wat je doet, flink sparen en overweeg in de mei-vakantie te gaan, als dat een optie is.