Ik ben afgelopen weekend een nacht in het Efteling Grand Hotel geweest, samen met mijn neefje die 10 jaar is. Wij zijn allebei grote Efteling-liefhebbers en we wilden graag eens ervaren hoe het is om echt in de Efteling te slapen. En dat dit zeer goed bevallen is is een feit.
Het begon al 's morgens vroeg bij het aanrijden bij het hotel: direct kwam er een personeelslid naar ons toe die ons bij naam begroette en ons welkom heette in het hotel. Onze koffers werden op een karretje gezet om naar onze kamers gebracht te worden waar we om 15 uur in mochten. We mochten al wel in de lobby gaan kijken, en ik zal de blik van mijn neefje nooit vergeten toen hij de wenteltrap en de kroonluchter met de sleutels zag.
We gingen de Efteling in via de Sprookjesbospoort, en rond 15 uur waren we terug om naar onze kamer te gaan, kamer 312 aan de kant van het Huis van de Vijf Zintuigen. De kamer beviel ons meteen goed. Het was een driepersoonskamer zodat mijn neefje in het grote bed kon slapen en ik in het éénpersoonsbed. Dat bed was echter nog niet opgemaakt, maar toen ik dat aangaf bij de receptie werd dat direct geregeld en ik kreeg veel excuses (wat ik niet nodig vond want ik vond het echt geen probleem). De goudkleurige kamer was brandschoon, heel lekker licht met de grote ramen en zeer stijlvol ingericht. Ik hou ervan! Het balkon was prima, maar het weer zat niet mee dus we zijn wel enkele keren naar buiten geweest maar niet te lang. Het uitzicht is geweldig, en vanuit het einde van de gang kon je over de Aquanuravijver met Fata Morgana op de achtergrond kijken. Via het trappenhuis kwamen we op de mooie wenteltrap naar de lobby uit.
We gingen na het uitpakken van de koffers opnieuw de Efteling in, om om 20 uur terug te keren en in de lobby zagen we het laatste stukje van het showtje met prinses Anura en de piccolo. Toen overviel mij toch een stukje betovering: het liedje wat ze zongen was zo mooi, net een slaapliedje. En met de kinderen in pyjama die overal zaten en de donkere regenachtige avond achter de ramen was de sfeer zo ontzettend knus en gezellig dat ik me zelfs een beetje emotioneel voelde.
Op naar de spa, want ook die wilden we ontdekken. We hadden badjassen en badslippers op de kamer en zo gingen we met de lift naar het souterrain. Daar was het even vogelen met de kluisjes, maar dat hadden we snel onder de knie. De spa is niet groot, maar wel erg netjes en sfeervol. Het zwembad is net groot genoeg om kleine baantjes te trekken en het bubbelbad heeft een verhoogde rand waarop je lekker kunt zitten. Eerlijk is eerlijk: het water had wel ietsje warmer gemogen, maar we hebben ons toch goed vermaakt. Daarna zijn we even in de sauna en het stoombad geweest, hetgeen voor mij de eerste keer was. We hebben ons ongeveer anderhalf uur vermaakt in de spa, en daarna zijn we weer naar boven gegaan om om te kleden. We hadden een kaartspel bij en zijn in de lobby gaan kaarten wat ik ook een sfeervolle ervaring vond met de donkere Efteling achter de ramen en de prachtige muziek.
We hebben heel goed geslapen, ik had het gordijn bij mijn bed opengelaten zodat ik zicht had op het Huis van de Vijf Zintuigen. Magisch.
Het ontbijt de volgende ochtend in Brasserie 7 was prima in orde en er was een ruime keuze. Buiten het buffet kon je ook nog wat kleine gerechtjes kiezen van de kaart.
Omdat het nog te vroeg was om de Efteling in te gaan zijn we nog even een potje gaan dammen in de lobby. We voelden ons er echt thuis, en vonden het minder leuk om de koffers te pakken en uit te checken. Het hele hotel is een prettige, fijne en veilige omgeving met lief personeel en hele mooie muziek. En een lekkere geur viel ons op.
Het Efteling Grand Hotel vond ik niet Grand. Het is juist intiem en erg knus. De kamers zijn niet zo groot en de lobby ook niet. Ik vond dat juist een goed iets, want ik vind die grote hotels bij bijvoorbeeld Disneyland Parijs onbehapbaar groot met die kilometers lange gangen.
Is dan alles een tien waard? Nou, ik heb wel een paar kleine dingen op te merken:
- De digitale kamersleutel vond ik onhandig. Deze moet je overal gebruiken: in de liften, bij de spa, om de poort naar het Sprookjesbos te openen en om de deur van je kamer open te maken. Het gehannes met je telefoon is niet altijd handig, en als je je telefoon niet heel goed voor de lezer hield dan deed die het niet. Zo'n sleutelkaartje zou fijner zijn: geen gedoe met je telefoonhoesje dat je moet openklappen terwijl je bijvoorbeeld ook nog je paraplu of een tas moet vasthouden.
- Het personeel is erg vriendelijk, geduldig en lief. Maar ik vraag me af wat er gebeurt als ze gasten hebben die bijvoorbeeld boos worden of vervelend gedrag vertonen. Zouden dit zachtaardige personeel dat kunnen handelen? De kans is natuurlijk klein, maar het ging wel door mijn hoofd. Meer nieuwsgierigheid vanuit mij eigenlijk.
- De ligging is zoals door anderen op dit forum eerder aangegeven wat apart. Met Aquanura aan de voet van het hotel zou je verwachten dat er kamers zijn die goed uitzicht bieden op de watershow. Maar alleen vanuit een paar ramen in de gangen heb je daar uitzicht op, en dan hoor je de muziek nog niet eens zo goed. Ik snap het wel, want je hebt aan twee kanten van het gebouw ramen en dan is dit de beste oplossing, maar een beetje bijzonder vond ik het wel.
Al met al waren we zeer positief en hebben we het erg goed naar onze zin gehad! Een mooi hotel op een toplocatie.