Ik was recent in de Efteling en liep samen met @Mark bij Raveleijn waarbij hij aangaf dat hij het erg jammer vind dat hij niet meer kan lunchen bij zijn favoriete plek van een aantal jaar geleden; Het Wapen van Raveleijn.
Toen ik hem vertelde dat ik recent het Heldendiner geprobeerd heb dacht ik, laat ik dat eens op papier zetten. Wellicht leuk voor meer mensen 🙂
Enfin. In de Efteling zijn er veel plekken om iets te eten. Een simpel frietje, een pannenkoek of een van de opties bij Witte Paard zijn voor veel mensen en lezers op dit forum bekende kost.
Er zijn ook opties die iets specialer zijn, iets wat je niet ieder bezoek of zelfs ieder jaar doet. Het Heldendiner bijvoorbeeld.
Dit 'bourgondische' diner is een feestavond voor jong en oud, maar vooral voor kinderen speciaal.
Je krijgt een 3-gangen menu voorgeschoteld waarvan het voorgerecht en het dessert vast staan en waarbij je het hoofdgerecht zelf kunt kiezen. De avond is inclusief onbeperkt drank maar kost wel een serieus muntje. Volwassenen betalen €60,-. Kinderen zijn voor €32,50 klaar.
Ik heb deze avond 4 weken geleden meegemaakt. Ter ere van de vijfde verjaardag van onze zoon James. Hij is groots Raveleijn fan. Als er behang van Ruiter Thomas zou bestaan dan zou ik morgen zijn kamer ermee behangen. De show is op Youtube hier in huis de meest gestreamde video ooit en ook als we in het park zijn ontkomen we er niet aan om Raveleijn te zien. Je zou kunnen stellen dat hij fan is. Zijn kleine broertje Oliver, onze andere zoon, doet overigens even hard mee.
Samen met beide oma's en ons gezin reserveerde we op een zondagavond.
Als je reserveert vragen ze je om 10 minuutjes voor de Raveleijn show van 17:00 uur aanwezig te zijn. Je krijgt eerst de show van Raveleijn te zien waarna de poorten van het restaurant zich openen.
Er was volk genoeg vanavond. De volledige eerste vleugel van het restaurant was vol.

Je krijgt bij de ingang een medewerker die met je meeloopt en je de tafel wijst voor je gezelschap. Wij zaten aan twee tafels en per tafel staat het voorgerecht (een bourgondische borrelplank om te delen) en een eerste drankje (een kannetje met frisdrank) al klaar.
Dit punt van de avond is verre weg het meest hectische wat je mee kunt maken tijdens een avond dineren. Je neemt plaats in een rumoerig kippenhok waar mensen hun plek zoeken. Als dat achter de rug is begint de muziek te spelen en wordt er een dansje ingezet door Ruiter Thomas die blij is dat de vijf-van-Raveleijn hebben gewonnen.
In de kakofonie van pratende mensen in de gewelven komt er een medewerkster vertellen wat de bedoeling is van de avond.
De medewerker deed haar best maar moest voor beide tafels die langs elkaar zaten ieder indivdueel haar verhaal doen. Ze zijn het overigens wel gewend want ze komen met een groot bord langs waarop je je keuze voor het hoofdmenu kunt maken. Er was ook nog een extra optie, halve kip, maar die hele optie heb ik zelfs helemaal gemist.
Het was onverstaanbaar. Je kunt het qua akoestiek misschien vergelijken met een gemiddelde kroeg op een drukke avond. Zodra je er midden in zit en het gewend bent gaat het best goed, maar als je vers binnen komt moet je even aarden. Mocht je snel last van prikkels hebben dan zou ik een tafeltje bij de ingang vragen in ieder geval.
Ons hele gezelschap koos voor de Stoere Stoverij. Een langzaam gegaarde runderrib met jus. De kids gingen voor de hamburger.

Het voorgerecht voor de kinderen

Speciale drankjes

Als je dorst hebt, dit is de keuze en dus inbegrepen in de prijs

De hoofdgerechten waar je uit mag kiezen

Er gaat wat gebeuren!

Ruiter Thomas en Samira
We aten de laatste stukjes van ons voorgerecht op en bestelde nog wat drinken toen de kinderen meegenomen werden voor een training.
Tussen het voor- en het hoofdgerecht krijgen de kinderen namelijk les van ruiter Thomas. Hierbij leren ze zelf ook een echte ruiter te worden.
Dit stuk bestaat uit een twee onderdelen. Het eerste deel is binnen, tegenover de keuken. Waarbij alle kinderen op een soort podium spelenderwijs op ontdekking gaan met allerhande attributen aan de muur en een magische landkaart.
Deze landkaart is tevens de geheime deur die toegang geeft tot het zanderige decor waar Raveleijn speelt. Met verschillende kleine opdrachten krijgt de volledige groep toegang tot het buitengedeelte waar ze van ruiter Thomas zwaardvechtles krijgen.
Onze jongste zoon (hij wordt komende week 2) was te jong voor dit onderdeel van het programma. Maar waar mogelijk deed hij wel mee.
De kinderen vonden het fantastisch! Ondertussen kregen wij (de achtergebleven volwassenen) de 'Ruiterspeld' voor onze kroost. Deze moesten we nog even wegstoppen tot na het hoofdgerecht. Het idee is dat we alle kinderen na de training en het eten gezamenlijk 'tot ridder geslagen' waarna ze échte ruiters zijn.

Wij oefende de Ravengroet

Even kijken wat die kinderen nu precies gaan doen

En ik neem een kijkje in de keuken

Na het buiten-spectakel komen de kinderen terug en volgt het hoofdgerecht! En was dat lekker zeg.
Heerlijk gegaard draadjesvlees op bot, met kikkerwten groenten en aardappeltjes. Het past perfect in de setting waarin we zaten en het was écht heel erg goed!
Ik bestelde hier overigens een van de 3 overwinningsdranken die je naast de reguliere dranken tijdens het diner kunt krijgen. Dit is een van de 3 bekende Coca Cola frisdranken (Cola, Sprite of Fanta) met siroop en andere opsmuk. Ze zijn wel leuk in het thema van Raveleijn; Water, vuur en aarde.
Ik koos voor aarde. Cola met zoethout. Het smaakte bijzonder maar niet voor herhaling vatbaar.

De kinderburger

Op een dag dat de Efteling tot 18:00 geopend is zul je het niet meemaken, maar ruiter Thomas moest plots weg nadat hij nog even een foto met ons wilde maken. Na ons hoofdgerecht begon er namelijk nog een show van Raveleijn.
Je kunt de show nu weer eens vanuit een heel andere hoek bekijken. Best leuk, maar het geeft je ook wel inzichten in de show die je misschien niet wil weten.
Click to reveal
Click to hide
Veel rollen zijn dubbel uitgevoerd. De 5 ruiters op een paard en de 5 ruiters die vechters zijn twee losse teams. Dit valt je tijdens de reguliere show nauwelijks op als je er niet over nadenkt of niet op let. Maar vanuit deze hoek zie je in de achtergrond de Raveleijn ruiters op hun paard zitten terwijl ze voor de bezoekers aan het vechten zijn 😃
Na de show was het tijd voor het riddermoment waarbij alle kinderen de Ruiterspeld te zien kregen (een mooie pin!) nadat we gezamenlijk een vooraf geoefende groet brachten.

En het was tijd voor het toetje!
Deze bestond uit een meringue met fruit. De exacte inhoud weet ik niet meer precies, maar ook dit was echt heel smaakvol.
En meer dan genoeg! We kregen voor ons gezelschap twee van deze schalen om te delen.

Nog een kopje koffie toe en we verlaten de stad Raveleijn. En de Efteling. Het park ging namelijk ook dicht om 8 uur. De volgende dag was James ook echt jarig, dus snel naar huis en slapen!
Het was geweldig! 3 uur lang ben je onder de pannen en wordt je vermaakt. En je kind(eren) al helemaal.
Je kunt je afvragen of €60,- het geld waard is voor hetgeen je aan eten gekregen hebt. Inclusief drank wellicht wel. Maar wat het echt rechtvaardigt is de reactie van je kinderen. Als je je kind ziet genieten van alles wat er om hem heen gebeurt en echt onderdeel wordt van Raveleijn... Dat is het allemaal waard!
Je moet dit echter echt alleen doen als je kinderen hebt. Zonder kinderen zou ik ergens anders bier gaan drinken. Maar het is een prachtige avond en een fijne afsluiting van een dag Efteling. Ik ben absoluut blij dat we dit een keer gedaan hebben! 🙂