Werner Werner geeft al een mooie planning, maar bedenk wel even wat je eigen manier van vakantie is. Dit is wel echt een doorpees-reisplan, in korte tijd veel pretparken aftikken maar verder weinig zien. Wil je wat rustiger door de parken gaan en/of meer van de omgeving zien zou ik voor die hoek meer tijd uittrekken.
Een paar jaar geleden hebben wij Legoland, Friheden, Djurs en Fårup in één vakantie bezocht. Toen hebben we een week lang een Landal-huisje in de buurt van Silkeborg gehuurd. 4 dagen pretpark en twee dagen andere dingen doen. Was een topweek. Plak daar nog een paar dagen Göteborg aan vast en een paar dagen Kopenhagen, en je kan ook al die parken bezoeken, maar dan een tikje rustiger. Kijk vooral wat je daarin zelf het fijnst vindt.
En, zoals Werner al tussen neus en lippen door noemt, check ook de openingstijden van de parken. Lang niet alle pretparken die op je lijstje staan zijn 7 dagen per week open buiten de zomer. Grote kans dat je je reis goed moet plannen omdat veel parken alleen in het weekend open zijn.
En verder? Tips voor de veerboten zijn al genoemd, houd er rekening mee dat Scandinavië niet goedkoop is. En als je nog wat sights wil bezoeken buiten pretparken om dan zou ik Kopenhagen uitkiezen als stad om langer te bezoeken, Göteborg heeft beduidend minder te bieden. Qua natuur zijn Mons Klimt, Himmelbjerget en Skagen het meest de moeite waard.
Oh, en ik vergat nog te zeggen: toffe trip heb je voor de boeg! Ongeacht hoe je het indeelt, Zweden en Denemarken horen tot mijn favoriete pretparklanden, heel fijne sfeer hangt er in al die parken! En Liseberg is een absoluut toppark! Veel plezier daar!