Zingo Disneyland 2.900 miljoen op 16,1 miljoen
€180,15 per bezoeker per dag voor Disneyland Parijs
Mooie aanvulling want dat zet het wel meer in perspectief.
Je ziet dus wat een resort bijdraagt aan de omzet per bezoeker per dag.
Ik ging er overigens in mijn vergelijking ook vanuit dat dit het complete plaatje is wat EP binnenhaald, inclusief hotels en Rulantica. Maar dat doet de Efteling óók met die 300 miljoen.
Zoals terecht hier aangegeven geeft dit getal vooral aan welke potentie de Efteling heeft maar niet waarmaakt. Ik denk dat de besteding per bezoeker vanaf boekjaar 2026 als het Grand Hotel een jaar draait ook een flinke stijging laat zien.
Dan kan je eindelijk beter na sluitingstijd je geld ook kwijt, ook als niet GH-gast omdat je wel in de restaurants -met duurdere kaart- wat uitgeven kan, wat nu vaak gewoon niet kan.
Wat dat betreft kloppen de cijfers ook weer wel als ik die van de Efteling en EP vergelijk, en dan in betrekking tot de uitgaven die wij doen.
Doen we (gezin, 4 personen) een dagje Efteling 'met alles erop en eraan' dan zijn de uitgaven 100-150 euro. Doen we hetzelfde in EP, dan zitten we op 300-350 euro. Voor de duidelijkheid, dit betreft dan enkel eten/drinken/souvenirs. Geen toegang, geen overnachting, geen ontbijt.
Dat is wel in de verhouding met de omzetcijfers. En geeft ook aan hoeveel makkelijker ik mijn geld kán uitgeven in EP door -met name- veel betere horeca in de avond (maar ook in het park zelf) en meer mogelijkheden tot het drinken van een drankje. Een frietje of Pannenkoek in de Efteling levert aanzienlijk minder op als de veel uitgebreidere mogelijkheden in EP.