Ik denk dat een echt uitrijk zoals sommige dat ooit voor zich zagen niet werkt in de Efteling. Het park ligt tever van grote populatiecentra en in die centra zijn vergelijkbare voorzieningen al te vinden. De enige doelgroep zouden de mensen zijn die overnachten, maar omdat bijna de helft van de "kamers" bungalows met eigen voorzieningen zijn is de noodzaak tot aangeboden vermaak ook veel kleiner.
Wat dan overblijft zijn de voorzieningen rondom de Aquanura vijver voor bezoekers en gasten van het Grand Hotel. Ik denk dat met de komst van de twee restaurants in het hotel al een mooie stap gezet is, maar een extra, laatste, stap nog nodig is. Momenteel ligt de "grab-and-go" horeca vooral aan de zijde van Fata Morgana, ik denk dat om mensen langer te laten hangen ze aan de zijde van de ingang ook iets moeten creeeren wat eenvoudig te bereiken is. Dus of meteen langs de ingang of tegen de zijde van het theater aan. Daarmee kan je mensen die in die hoek zitten langer vasthouden en daarmee een mooie stroom extra inkomsten genereren. Eigenlijk moet je de looproutes van de bezoekers gebruiken om te bepalen waar je uitbreid. Ik zou een goede "grab-and-go" onderweg wel kunnen waarderen en vaker gebuiken iig.
Wat betreft een groot zwembad als Rulantica, ik zie dat niet slagen in Nederland. We zijn in Nederland totaal niet gewend om veel geld te betalen voor een zwembad, alles duurder dan 10,- euro vinden we eigenlijk al te duur om te zwemmen. Als je zoiets rendabel wil hebben moet je tussen de 30,- en 45,- vragen en dat willen de meeste voor de entree van het park al niet betalen. Een land als Duitsland heeft het makkelijker omdat dergelijke prijzen voor een groot zwembad daar veel gebruikelijker zijn. Voor Rulantica zijn de prijzen bekend, maar voor Badeparadies Schwarzwald beginnen de prijzen ook pas bij 23 euro voor een halve dag. Zolang dat geen gemeengoed is zie ik de kans van slagen niet te hoog in. Ik zou het wel erg vet vinden.