The_Bullgod Ik ben al een paar keer vanuit Amersfoort met de trein naar Scandinavië gegaan, ik vind het ideaal. Naar Kopenhagen heb je een makkelijke verbinding die ongeveer een dag duurt, met twee overstappen. Aarhus duurt ongeveer net zo lang, maar dan met een extra overstap in Denemarken. De treinen rijden in Denemarken eens per uur en in Duitsland op deze verbinding eens per twee uur, dus je bent redelijk flexibel in je reis. Al bij al denk ik dat de reistijd niet eens veel langer is dan wanneer je wil vliegen, als je jouw reistijd naar Schiphol en al het bijbehorende vliegveld-gedoe meetelt.
Volgens mij zijn zowel Farup als Djurs te bezoeken met rechtstreekse bussen vanuit Aarhus (naar Djurs) en Aalborg (naar Farup) dus ook dat zou makkelijk te doen moeten zijn. Friheden ligt uiteraard middenin Aarhus en Tivoli/Bakken naast stations in Kopenhagen, dus ook dat is appeltje-eitje. Eventueel kan je ook BonBon-Land en Sommerland Sjælland overwegen, die liggen beide naast stations, enkele uurtjes reizen vanaf Kopenhagen.
Nog wat tips voor het plannen en kopen van tickets:
- Voor het plannen van je reis: gebruik de reisplanner van Deutsche Bahn. Die is veruit het meest compleet in heel Europa en bied (vind ik) de fijnste interface.
- Elke reis naar/via Duitsland (dus ook eentje naar Denemarken) koop ik zelf ruim van tevoren via Deutsche Bahn, die gooien een paar maanden van tevoren hun spaarprijs-tickets online die duurder worden naarmate de reisdag dichterbij komt. Mocht dit toch duur zijn (Denemarken is niet goedkoop) kan je kijken of een interrail-ticket goedkoper is.
- Treinen hebben vertraging, zeker in Duitsland. Ik plan altijd overstappen van minstens 40min om niet te hoeven stressen als mijn trein weer eens een halfuur later aankomt. Zulke overstappen kan je ook makkelijk gebruiken als pauze, naar Denemarken valt de overstap in Hamburg al snel precies onder lunchtijd. Ideaal.
JeepeeB Maar heel eerlijk, een kleine 8 uur kachelen in de trein doe ik in ieder geval niet meer, we zaten eerste klas, en het kan toeval zijn maar die eerste klas ervaring was ver te zoeken, en ondanks het uitzicht van de rit zelf wel aardig was, kies ik toch voor comfort, dus zou ik het vliegtuig pakken als ik naar Denemarken zou gaan.
Grappig dat jij tot precies de tegenovergestelde conclusie komt als ik 😂 Als ik comfort wil kies ik júíst voor de trein. Hoef ik niet urenlang met mn knieën in de rugleuning van degene voor me te poeren, maar heb ik juist alle (been)ruimte, kan ik veel makkelijker even een stukje lopen om de benen te strekken, en heb ik vanaf elke willekeurige zitplek fatsoenlijk zicht naar buiten. Ik zie vliegen juist als noodzakelijk kwaad als ik in korte tijd ver weg wil. Maar goed, ieder zijn smaak.
nander Ahja, dan zou het zelfs kunnen dat DSB tegen die tijd een directe trein uit NL naar Denemarken heeft rijden (eenmaal per dag).
Goh, interessant, dat had ik nog niet eerder gehoord. De spoornerd in mij vraagt zich meteen af hoe ze dat willen klaarspelen bij Osnabrück maar dat merken we vanzelf 😅