Ik lees hier nu al enkele dagen mee en kan soms de gedachtegang niet volgen.
First of all: wat is "boksen boven zijn niveau" of "wereld-klasse-niveau"? Dat is deels kijken naar cijfers, maar deels is het ook subjectief.
Alleen Universal en Disney spelen naar mijn mening op wereldniveau op vlak van theming, shows, entertainment en attracties. Ze hebben hun eigen IP's, ontstaansgeschiedenis en andere budgetten.
Gaan we daaronder kijken zien we in elk land een groot park dat we op een tweede niveau kunnen indelen, waaronder een Efteling, Liseberg, Europa-Park, Alton Towers, Port Aventura, Parc Asterix, Gardaland, enz. En dan alleen op basis van de grootte van de parken en hun resort-gehalte. Maar zijn ze die status van internationale speler waard? Dat is subjectief.
Daaronder hebben we dan de zogenaamde regionale parken zoals een Toverland, Phantasialand, Walibi, Plopsaland,... maar regionaal betekent in dit geval gewoon kleinere parken. Nochtans trekken die regionale parken ook steeds meer internationale aandacht.
Ik vind bovendien dat op vlak van immersive theming Phantasialand er met kop en schouders bovenuit steekt als "regionaal parkje" in vergelijking met sommige parken die door velen hier topspelers worden genoemd.
De Efteling is daar één voorbeeld van. Daar heb ik dan naar mijn mening geen wauw-ervaring op vlak van theming of attracties. De theming is op beperkte plaatsen zeer immersive maar errond is niets te zien. Op vlak van coasters: allemaal heel kort en niet intens. Op vlak van darkrides blijft de Efteling wel koploper. Symbolica en Droomvlucht zijn prachtig.
Kan Phantasialand niet mee met de grotere parken wat betreft het resort-gehalte en vooral de grootsheid ervan? En is dat nodig?
Vergelijkbaar met Europapark ontbreekt enkel nog een waterpark in het aanbod voor verblijfsgasten. Hetzelfde bij de Efteling, daar is eveneens geen waterpark. Als ik in Bosrijk blijf overnachten, heb ik het na 2 nachten ook wel gezien. Daar is na sluitingstijd van het park ook weinig te beleven. Zowel bij Phantasialand als de Efteling kan je nog even gaan zwemmen (Bosrijk/ hotel Ling Bao) en naar de bar gaan.
Is er algemeen meer entertainment nodig buiten een themapark na sluitingstijd? Misschien. Een bioscoop, theatershow, een waterpark en een bowlingbaan zijn enkele mogelijkheden om aan je verblijfsgasten te bieden.
Maar moet dat? Nee. Een waterpark ervaar ik vanuit persoonlijk standpunt als één van beste toevoegingen aan een Europa-Park of Plopsaland de Panne. Mis ik ander entertainment? Nee, niet echt.
En wat betreft het park zelf:
Attracties
Het aantal topattracties is ongeveer hetzelfde in zowel Toverland, Efteling, Phantasialand, Plopsaland, Liseberg, Heide Park als in Europa-Park. Het ene park heeft alleen wat meer infills dan het andere, waardoor het aanbod groter lijkt.
Shows
Als ik dan de vergelijking maak op vlak van shows heeft het kleine Phantasialand wel 3 grote parkshows. Daarin doet de Efteling met enkel Raveleijn (die dan ook nog eens verdwijnt) het veel slechter. Een Europa-Park valt daarentegen dan weer niet te evenaren met het aantal shows.
Et wordt vaak onderschat wat Phantasialand op een zeer beperkte ruimte allemaal heeft staan: enkele topattracties (lange ritduur), immersive themawerelden, veel culinairs, 3 parkshows, 3 themahotels ...
Phantasialand heeft niet veel meer toe te voegen aan hun resort buiten een mooi waterpark en een theatervoorstelling of klein entertainment (Fantissima niet meegerekend).
Eftelflags Maar qua attracties mis ik echt de balans. Hou je niet van achtbanen? Dan heb je geen leuke dag in het park.
Hetzelfde gevoel heb ik wel bij bijvoorbeeld de Efteling. Haast geen infills voor de hele familie, enkel kinderattracties. En daarnaast enkel achtbanen versus darkrides. De achtbanen zijn kort en tam. De darkrides hebben een lage herhalingswaarde op eenzelfde dag.
Ik vermaak me daar dus ook niet zoals ik in een Europa-Park of Phantasialand vermaak. 😅
Ik denk dat daar wel een reden achter zit:
Ik zie een verandering qua niveau van thrill ervaringen bij kinderen en jongeren. Men is nu al zo gewend aan een bepaald thrillgehalte van attracties dat men steeds op jongere leeftijd al wat meer durft. Een attractie dat niet thrill is en voor de hele familie een fijne beleving is valt haast niet meer te bouwen. Alleen een Disney of Universal met grote IP's lukt dat nog.
Welke attractie kan een middelgroot park nog bouwen met hun budgetten dat zowel jong als oud aanspreekt? Een kwalitatieve darkride is haast onbetaalbaar, met uitzondering van een interactieve shooter of kleine darkride zoals Snorri Touren. En infills verdwijnen in veel parken langzamerhand. Dan blijft er nauwelijks iets over wat voor iedereen een leuke ervaring is?