Coasterfrenzy
RfA was echt geen thrill imo, zelfs de preshow was duidelijk gericht op kinderen, de safety-rap heb ik nog steeds in mn hoofd, helaas. Fly is echt andere koek.
Silbermine is er dus niet meer.
Hollywood Tour had dan wel open moeten zijn, hij is het niet. Bovendien had hij niet echt in representatieve staat geweest mocht hij dat wel zijn. Dat men met wat goedkope maskers heeft lopen strooien, de "Good Witch of the North" had geen beweging in haar gezicht dankzij het nieuwe masker, veranderd daar niets aan.
Gondelbahn -> mause au chocolat
Fair.
Sprookjesbos -> diverse kleine kinderatracties
Welke dan ? Het doolhof is dicht.
Casa magnetica -> Tartuff
Geweldige upgrade, hoewel nu in sleetse staat.
Wikingerbootsfahrt -> wakobato
Wakobato is een teleurstelling vanaf het begin, ik meen dat de watersproeiers uit staan vanwege geluidsoverlast en het decor drijvend en dus duur moest zijn dus ook wel een beetje overmacht.
Cine2000 -> Pirates 4D
Eens, vergeten.
Ik weet dat traditionele darkrides schijnbaar zonder IP niet meer rendabel zijn, maar als straks geister riksha verdwijnt blijft er toch weinig over. Ik had dan ook graag een Hollywood Tour gezien in echt goede staat. Geister riksha vind ik geen sterke dark ride, vermoedelijk ook niet in orginele staat, maar nu natuurlijk helemaal niet.
De echt grote concurrentie, Efteling en EP komem ook geen darkrides te kort, beide hebben redelijk recent nieuwe gebouwd.
Desalniettemin vind ik dit echt een groot netto verlies aan (inderdaad vooral grootse) familieattracties. Phantasialand is heel sterk in thrill en kinderatracties, de middenmoot mist.
Persoonlijk hoop ik op een goede vervanger of oplossing voor het Space Center complex, vooral voor HT. Enigzins jammer, maar nu nog investeren in een afgeschreven achtbaan en een lek darkridesysteem is ook niet reëel, dat had men begin 2000 moeten doen.
Blijft overigens een indrukwekkend geheel, typisch Phantasialand. Een heel compact gebouwde, oorspronkelijk rijk gedecoreerde, gigantisch lange achtbaan, in een pand met een groot restaurant en een darkride. Ik had verwacht dat taron en raik de vervangers zouden zijn, want die zijn minstens zo compact.
Space Center heeft niet de cultstatus om een eurosat of space mountain -esque renovatie te krijgen, dus ik ben benieuwd wat men heeft gepland (en wat men oorspronkelijk gepland had, alle overlays, TotNH, CB, voelen allemaal heel tijdelijk)