Het is alweer zover voor mijn tweede tripreport, dit keer naar Hansa-Park op 17 juni. Een park dat al enorm lang op mijn wishlist stond om te bezoeken. Het weekend voor het tripje planden @maaikewx en ik het spontaan in om twee dagen later richting Duitsland te vertrekken. We verbleven de nacht ervoor in het sfeervolle Lübeck, op zo’n 20 minuten rijden van Hansa-Park. Toch leuk om echte versie van de ingangspoort van Hansa-Park eens in het echt te zien.

Is toch een plaatje?

Anyway, door naar Hansa-Park de dag erna. We reden het parkeerterrein op rond 09:45 en er stonden vrijwel geen auto's. Dat beloofde veel goeds voor de rest van de dag. We liepen, of nouja met ondersteuning van de roltrappen, richting de ingang.
Na even bij de kassa te hebben gestaan om tickets te kopen, gezien ze online geen iDEAL of PayPal betaalfunctie hebben, liepen we richting de poort. Erg imposant, met op de achtergrond Highlander. 120 meter.

We liepen het plein op na een korte security-check en kwamen gelijk de mascottes van het park tegen. Het plein zelf voelt een beetje als een klein dorpsplein, met die bakstenen gevels, torentjes en vlaggen. Dit soort details zet meteen de toon. Ik vind het altijd een leuke start van de dag als je zo wordt begroet.

We vervolgden onze weg en gingen linksaf om de eerste rit te maken in Highlander. Wat een hoogte. Elke keer als we in een droptower stappen, hebben we spijt, maar zodra die naar beneden valt willen we er nog een keer in. Het naar voren kantelen van de stoeltjes was wel echt eng. Het extra gevoel van het moeten vertrouwen op je beugels is dan ineens heel duidelijk aanwezig. Ik vond het gebied rondom Highlander ook echt enorm mooi en sfeervol. Ook zo in de helix van beauty Nessie is echt geweldig!

Vervolgens gingen we gelijk door naar Nessie. Zo simpel, maar zo leuk. Wij kunnen echt genieten van zulke simpele achtbanen. Turbine was net zo’n Schwarzkopf-favoriet van ons allebei. Het station van Nessie was goed gethematiseerd, maar we zagen nog wel wat verbeterpunten. Bijvoorbeeld het beeldmerk van Nessie wat meer terug laten komen, of misschien een projectie op het eind. Anyway, fantaseren mag altijd.

Na een stukje lopen kwamen we Fluch(t) von Novograd tegen. Door onze last-minute planning had ik me niet echt ingelezen over deze baan. De wachtrij begon al veelbelovend en maakte ons toch een beetje zenuwachtig voor wat er komen zou.

Zo, dat was me toch een heftige baan als je niet weet wat er komen gaat. De eerste bochten gingen nog wel, maar zodra je in het donker terechtkomt en die plotselinge scherpe wendingen maakt met wat lugubere poppen en enge geluiden, schrik je toch even goed. Oncomfortabel wil ik hem niet noemen, maar in combinatie met de schouderbeugel en de trillingen is het toch niet zo prettig als je niet weet wat je kunt verwachten.

We kwamen na deze achtbaan via de uitgang uit in het Mexicaanse gebied, waar deze infill-attractie staat. Een attractie die we vorige maand ook in Walibi Belgium hadden gedaan en erg konden waarderen. Samen met de thematisering past het goed bij het park en maakt het het Mexicaanse deel net wat levendiger.

Na bijgekomen te zijn van Fluch(t) liepen we richting Der Schwur des Kärnan. Wat een hoogte en wat een indrukwekkende toren midden in het park. We waren allebei hyped, maar ook wel een heel klein beetje bang voor wat er komen zou.

De wachtrij waarderen wij enorm. Hoewel het systeem waarbij je bepaald wie op welke rij zit de herhalingsfactor misschien wat naar beneden haalt, was het in combinatie met de muziek en het licht echt ontzettend vet. Alles voelde van enorme hoge kwaliteit.

Oke, hierbij de review over Karnan. Eerlijk gezegd vond ik hem echt te heftig en oncomfortabel. Het stil hangen, zowel verticaal als horizontaal, op de lifthill vond ik zenuwslopend. Mijn benen deden daar flink onder mee. De drop zelf was wel echt goed, dat voelde krachtig en gaf een adrenalineboost. Maar daarna werd het minder prettig. De baan trilt enorm, en waar Fluch(t) von Novograd voor mij nog net te doen was, vond ik Karnan echt oncomfortabel rijden. Er zat een flinke rattle in de baan, wat het ritje minder soepel maakte. Vooral het einde was voor mij te veel van het goede.
Qua thematisering en uitstraling is Karnan zeker indrukwekkend en het concept is goed uitgewerkt, maar voor mij wegen de fysieke ongemakken zwaarder dan het spektakel. Wij doen liever een Toutatis of Ride to Happiness. Ik snap dat het voor liefhebbers van heftige achtbanen misschien juist een pluspunt is, maar voor mij was het net iets té.
We gingen verder het park in voor de andere attracties. We konden overal zo instappen, wat natuurlijk heerlijk is. Wat mij echt positief verraste aan Hansa-Park was het aangelegde groen en de algehele uitstraling. Alles zag er tot in de puntjes verzorgd uit en was sfeervol gethematiseerd.
We kwamen uiteindelijk weer uit bij het entreegebied, waar we nog een ritje maakten in de zweefmolen en draaimolen. Beide prachtig gethematiseerd, met op de achtergrond de bouwwerkzaamheden.

Mooi uitzicht op Fluch(t) vanuit de wachtrij voor de logflume. Je zou bijna vergeten dat je in een pretpark staat. Na deze wachtrij maakten we gebruik van de horeca in Hansa-Park, en die is echt top. Betaalbaar, genoeg keuze en ook nog eens erg lekker.
Ik maakte hierna nog een paar ritjes in Fluch(t) door de single-riders rij en vervolgens nog tweemaal in Karnan geweest te zijn gingen we weer richting Nessie.

Na nog een paar keer in Nessie en Highlander te zijn geweest, dit keer bij Highlander met de extreme programmering waarbij de stoeltjes gekanteld bleven tijdens de drop, was het tijd om richting de uitgang te gaan. Een leuke dag hebben we zeker gehad.
Het was enorm rustig, wat het extra aangenaam maakte om de attracties te doen én echt te kunnen genieten van de mooi aangelegde natuur in het park. Het personeel was overal opvallend vriendelijk en behulpzaam. Ook de horeca verraste ons positief en zorgde ervoor dat we meerdere keren iets haalden, zonder het gevoel te hebben dat onze portemonnee leegliep.
Fluch(t) en Kärnan waren allebei overweldigende attracties met indrukwekkende thematisering. Twee banen die we in deze vorm nog niet eerder hebben gedaan. Echt unieke ervaringen dus. Verder vonden we de rest van het attractie-aanbod verrassend leuk. Geen enkel deel van het park voelde kaal of vergeten aan, alles leek met zorg onderhouden en aangekleed.
Al met al heeft Hansa-Park ons positief verrast. De combinatie van sfeer, groen, unieke attracties en ontspannen drukte maakt dat we er met een goed gevoel op terugkijken. Over een paar jaar komen we graag nog eens terug, zeker als de aangekondigde uitbreidingen en nieuwe attracties af zijn. Dit park verdient echt meer aandacht dan het vaak krijgt.