StefanV Op zich is de verlichting tijdens wintertraum natuurlijk een beetje hetzelfde thema.
Dat is ook de hoofdreden waarom het FDL (Festival Der Lichter) niet meer bestaat.
Desalniettemin mis ik de parade eigenlijk wel nog. Je zit nu met een situatie dat de wintertraum eigenlijk veel te druk is en er in de avond ook eigenlijk té veel te zien. Wat mij betreft mochten ze best wat dingetjes verplaatsen naar een nieuw FDL en er dan voor zorgen dat wat meer verschil is tussen de twee.
Persoonlijk vind ik ook dat voor de Wintertraum veel subtiliteit verdweneen is door een overkill aan lichtgordijnen. Het oude systeem waarbij eigenlijk alleen de contouren van gebouwen verlicht werden vond ik persoonlijk vele malen mooier. Op die manier zou je dus al een verschil kunnen maken tussen de twee evenementen.
Iets anders mag op zich ook. Ergens ontbreekt er gewoon iets in het park voor in Oktober. Hoewel ik zeker weet dat PHL een prima halloween zou neer zetten, denk ik dat ze er goed aan doen er juist te zijn voor mensen die daar niet van houden.
Dat mag vroeger wel zo zijn geweest, maar bij de betere halloween parken praat je tegenwoordig écht niet meer van een goedkoop iets. Een beetje spookhuis heeft tegenwoordig coulissen die niet hoever onder te doen voor een hoogwaardige darkride. Maar ook op vlak van originaliteit en de wetenschap achter het fenomeen "angst" wordt door de betere parken wel écht goed bestudeerd om een goed spookhuis te kunnen neerzetten.
Ja, OK: Het gros van de parken zal ongetwijfeld nog steeds goedkope rommel neer zetten die niet verder komt dan "wel amusant", maar dat kun je ook zeggen van bijvoorbeeld achtbanen (Bear Mountain vs. Big Apple).