Mijn bezoek aan Energylandia en de opening van Zadra in augustus dit jaar, Energylandia was een park waar ik best wel naar uitkeek en helemaal toen bekend werd dat in de week dat we in Polen waren ook nog eens Zadra zou gaan openen...
Energylandia is groot...heel groot en compleet volgepropt met achtbanen en flatrides, de layout van het park is gewoon verschrikkelijk naar mijn mening. Verder heeft het park nul sfeer en kwa thema is het ook een bij elkaar geraapt zooitje.
De ingang valt lekker op en meteen daarnaast heb je al meteen Hyperion liggen, dit kan je het beste vergelijken met Silverstar in Europa park kwa ligging en aanzicht.
Ik ga niet het hele park bespreken want dan ben je nog wel ff bezig..we knallen er gewoon ff doorheen en eindigen bij Zadra!
Hyperion is een goede achtbaan met lekker veel airtime en elementen, plus je kan behoorlijk nat worden van het water effect als je aan de zijkanten gata zitten in de trein. Nadeel is de gigantische wachtrij waar je doorheen loopt die te vergelijken is met die van Helix, een grote loods waar je naar boven en weer naar beneden loopt. Een goede (betaal) service is het kluisjes systeem van het park, voor 5 slotty krijg je een armbandje en kan je die op alle kluisjes in het park gebruiken. Nadeel is soms de ligging van deze kluisjes, vaak staan ze midden in de wachtrij waardoor je soms een opstopping krijgt tijdens het wachten.
Naast Hyperion ligt er een family coaster waarvan de naam mij is ontschoten, maar het heeft iets met snoepjes te maken. Verder hier een hoop kinderattracties, een logflume en een splashbattle.
Verderop hebben we een frisbee en een kleine freefall toren liggen, een vrij trieste goedkope mislukte kopie van Talocan (denk ik) en de spinning mouse genaamd Viking (geloof ik) en de boomerang van het park.
De Mayan coaster is de SLC van het park en dit is een lekker baantje, de nieuwe beugels zitten goed en de rit zelf is niet ongemakkelijk...zou zeggen doe dit ook bij El Condor!
De Formula coaster van Vekoma, dit is een van mijn favoriete achtbaan van het park. Een heerlijke soepele launch coaster met leuke elementen, een korte maar krachtige rit. Niet meer niet minder.
Achter de Formula ligt de tunnel die naar het gebied van Zadra gaat maar daarover later meer..
Aan de andere kant hebben we nog een wat andere attracties liggen en de stuntshow, ook aan deze kant hebben we de junior coaster Dragon en de enigste darkride van het park een of andere shooter die ook echt letterlijk dark is...
Speed de watercoaster ligt hier ook, maar gezien hoe de mensen eruit kwamen heb ik deze overgeslagen, verder hebben we hier weer nog de nodige flatrides en kiddycoasters en weer een rapid en een tweede splashbattle
leuk allemaal maar het is het allemaal net niet zeg maar...
Tot zover Energylandia in een notendop, en dan komen we bij de opening van Zadra!
De maandag dat we in Polen aankwamen was ook de dag dat de trailer en de openingsdatum online kwamen, opeens was daar de aankondiging..bam 22 augustus gaat Zadra open!
Mijn planning was al om Energylandia 2 dagen te bezoeken dus was het een kwestie om gewoon de tweede dag te verschuiven en ik zou Zadra kunnen doen, en aangezien ik ook nog in het team van de ECC Benelux zit heeft het mij 2 mailtjes gekost en ik had een uitnodiging voor de opening binnen!
Na het aanmelden kreeg ik de nodige spullen een USB stick (persmap), een photopass voor 12 onride fotos! en 2 bonnen die voor eten gebruikt konden worden. Tijdens de opening werd er een klein showtje opgevoerd en het een en ander in het pools verteld...altijd leuk.
Daarna een aantal ritten op Zadra gehad en wat een geweldige baan, vergeet Untamed want deze steekt er echt met kop en schouders boven uit. Het gebied ziet er ook goed uit maar mijn god wat is die wachtrij van Zadra gigantisch! Voordeel is dat je mooie foto`s kan maken van alle kanten van de baan..nadeel is dat het echt maar dan ook echt een heel stuk is en daar ga je niet blij van worden als die volstaat. Hoogtepunt waren nog de laatste ritten in het donker en dan merk je pas echt wat een beest deze baan is!
Daarna nog een praatje gemaakt met een van de mensen van RMC die aanwezig waren en die was echt trots op deze baan en wat ze neer hebben gezet in Energylandia. Ook werden er 2 nieuwe characters voorgesteld voor het nieuwe thema gebied en ook was de nieuwe achtbaan Frida geopend wat een leuk baantje was....kortom genoeg te doen!
Na afloop nog een leuke goodie bag mee gekregen en een shirt van Zadra voor weinig gekocht!
Is Energylandia een mooi park?
Nee.
Is Energylandia een leuk park?
Mhwa..
Is Energylandia de moeite waard voor de achtbaan fan?
Ja!
Ze hebben goede achtbanen staan maar daar tussen staat ook een hele hoop meuk wat je in elk ander park ziet en er alleen als opvulling of eigenlijk meer voor de heb staat naar mijn mening. ook hebben ze een paar dubbele attracties staan wat mij ook overbodig lijkt. bedoel wat moet je met 2x een splash battle?.
Het park heeft een mooie toekomst voor zich zeker met de Vekoma die volgend jaar gaat komen, en ook met wat er daarna gaat komen. Maar ze moeten wel uitkijken dat ze niet alleen grote achtbanen gaat neerknallen. Ook de wat kleinere (goede) attracties zouden hier mooi kunnen staan. Gewoon voor ieder wat wils, het waterpark heb ik niet bezocht want dat boeide mij niet...nouja ik heb er gegeten omdat het daar rustig was. Ze hebben van die Donner kebab boxen die prima smaken!
Energylandia ben er geen groot fan van, maar het is zeker een park wat je in de gaten moet houden als toekomstig coaster capital van Europa!