jan63 Voor zover ik weet is een nugget gewoon een blok goud, lijkt mij niet zo smakelijk. Maar goed, ‘nugget’ is niet echt misleidend, het geeft wat mij betreft vooral een goudgeel gefrituurd krokantje aan, ongeacht de vulling. Kipnugget daarentegen geeft echt aan dat deze van kip is, maar hiervan is op dit moment geen sprake.
Mwa, het is idem met een kroket, nugget, burger.
Het zijn in gerechten die ontstaan zijn "met vlees", waarbij je imho de afwijkingen zou moeten benoemen.
zoals vega, vis, groente, whatever.
Dus ja, ik blijf de gangbare term voor een plantaardig iets vervangen een vorm van misleiding vinden.
Ze hadden ook prima vega-nuggets kunnen neerzetten.
Rene17 Ik denk dat dit een vertekend beeld geeft. De paar mensen die er veel moeite mee hebben laten graag hun stem horen op social media. Ik denk dat het gros van de mensen die dit wel prima vind zich niet laten horen op internet.
Ik denk dat daden meer laten zien dan woorden.
Dat de Efteling zoals eerder in het topic de benaming moest verbloemen van de hamburger die vega was want de vega-burger liep niet.
of een Transavia toch weer vlees-saucijzenbroodjes ging verkopen omdat de vega varianten voor geen meter verkochten zegt mij meer dan genoeg.
Ja, ik snap de intentie en an sich steun ik t ook prima dat we minder vlees moeten eten als volk, maar nee, ik geloof niet dat we mensen echt betere keuzes gaan laten maken door dit soort verbloemerij.
Michael Het heet nugget omdat de bedenker een klomp kip bedacht van gemalen kipresten die van de botten is gespoten om zo de laatste resten vlees te kunnen verwerken voor consumptie. Er is geen diepere betekenis aan het woord nugget in deze discussie, waar dat voor worst misschien nog wel het geval is.
Nee, Kip Nuggets zijn uitgevonden door een Kippenhouder die voedselonderzoeker was die in crisis tijd opgegroeid was, en die gewoon op zoek was naar manieren om mensen efficiënter en goedkoper voedsel te kunnen geven zodat niemand meer honger zou hebben, de naam was toen vaak Chicken Crispies of Chicken Sticks.
Die man heeft overigens meer dingen uitgevonden (en zijn onderzoek gratis ter beschikking gesteld).
Uiteindelijk zijn Chicken Nuggets door McDonalds bekend geworden omdat de US overheid als advies gaf minder rundvlees te eten en de hamburger verkoop fors daalde, Mcdonalds noemde ze Nuggets omdat ze lijken op een klompje goud door de gefrituurde kleur.
Kipnuggets werden toen overigens gewoon van t witte vlees gemaakt en niet van het separator vlees wat van de botten geperst wordt.
De separator-past wordt trouwens vaker in dingen als hotdogs gebruikt dan in Nuggets, hier pakken ze niet die pasta voor, maar meer de aan elkaar geplakte resten wit vlees.
Dream_wizard Als het te eten is, dan vind ik het niet erg... Maar de keuze moet blijven en dat is er nu niet.
Als het dezelfde kwaliteit is als de vega frikandellen van de kinder menu's dan zou ik ze maar overslaan.