Michael De vraag is of cheddar zo een beschermd woord is. Ik verwacht eerlijk gezegd van niet.
Verwacht ik juist van wel, en zou ook heel logisch zijn, Cheddar is een specifieke soort kaas die ontstaan is door een speciaal productieproces kenmerkend voor de Cheddar kaas.
BasD Ik erger me ook enorm aan de attitude en de manier waarop dit als een overwinning gevierd wordt
Naja, ik sta er dubbel in, ik irriteer mij best wel aan het "verwateren" van termen die gangbaar zijn en vind t prima dat er grenzen aan gesteld worden, maar ik vind ook dat dat de europese comissie in dit voorstel te ver doorslaat.
In het voorbeeld van de Burgers, als ik "een burger" bestel, dan verwacht ik iets wat in de basis uit een broodje met vlees er tussen bestaat.
Maar ik kan prima werken met een Vega Burger, Noten Burger of Bieten Burger als dat vermeld staat, dan is duidelijk dat "de schijf" van iets anders is wat wij als eten kennen en heb je een duidelijke en verwachtingsvolle link.
Aan de andere kant vind ik een "Loonsche Land Burger" dan wel weer verwarrender, want ik heb nog nooit "loonsch land" gegeten, en is dit ook niet iets gangbaars een "loonsche land", dus dan zou ik initieel echt gewoon iets met vlees verwachten.
Wel eens met Lubach trouwens dat het in de supermarkt geen probleem is, het ligt in eigen schappen en is over het algemeen goed herkenbaar, MAAR laten we niet vergeten dat dit ook is omdat de overheid dit verplicht heeft gesteld, als het aan de vegetarische slager had gelegen dan hadden hun producten alleen hun logo gehad en dan dan termen als "spekjes" of "gehakt" erbij gehad zonder een aanduiding.
in de Horeca (zoals in de Efteling) is dit wat anders, daar loop je niet langs een apart schap, en moet het in mijn ogen ook gewoon duidelijk zijn.
De voorbeelden met Bier gaan op voor in de supermarkt en over het labelen (waar de EU in door slaat), maar als jij in de kroeg "een biertje" besteld dan verwacht je toch gewoon een Pilsje met alcohol, en niet een 0.0 biertje "omdat het ook bier is"