Hieronymus Wellicht omdat het al vele eeuwen normaal is om dieren te gebruiken?
Dat we dieren al eeuwen gebruiken is een feit, de hoeveelheid neemt echter nog steeds enorm toe en wordt buitensporig. Als je kijkt naar hoe een koe mishandeld wordt om haar melk te krijgen of hoe een varken de laatste momenten voor diens dood afschuwelijke pijnen moet meemaken, dan gaan we in mijn ogen te ver in het gebruik van dieren.
Hieronymus Opmerkelijk detail vind ik ook steevast dat er heisa wordt gemaakt over dieren die, wanneer ze niet gebruikt zouden worden, helemaal geen bestaansrecht zouden hebben en derhalve ook nooit geboren zouden worden.
Ik denk dat eenieder als ze de keuze zouden hebben liever nooit geboren was dan een leven als slaaf door te brengen.
Hieronymus Verder begint het naar mijn mening steeds hinderlijker te worden dat de Efteling voor de gast kiest, in plaats van dat de gast zelf mag kiezen.
De gast mag altijd kiezen, ze eten wat er op de kaart staat, of ze eten niet in de horeca van de Efteling, die keuze was altijd de keuze. De gast bepaalt niet wat er verkocht wordt in de Efteling, dat is de Efteling zelf. Als zij bepaalde doelen voor ogen hebben zullen ze hun kaart daarop aanpassen, deze doelen kunnen beïnvloed worden door ethische, maar ook door financiële beweegredenen, dat maakt in feite niet zoveel uit.
Hieronymus Ik kom daar, en vermoedelijk met mij velen, ter vermaak en ontspanning, en niet om ongevraagd opgezadeld te worden met duurzaamheidspropaganda en ongevraagde invulling van keuzes in het kader van het klimaat.
Hoewel ik voorop wil stellen dat ik het zorgelijk vind hoe weinig je om het klimaat lijkt te geven, wil ik vooropstellen dat er niemand bij de Efteling is die jou opzadelt met duurzaamheidspropaganda, de Efteling heeft zelf misschien wel een doel voor ogen, maar staat niet met rode verf naar je te gooien als jij er zelf voor kiest om toch een frikandel te eten. Wel zijn ze er langzamerhand mee bezig om een omslag te proberen te creëren. Ook is er geen sprake van ongevraagde invulling van keuzes, niemand duwt die pannenkoek in je mond, het staat je nog steeds vrij om je eigen eten mee te nemen, Polles keuken voorbij te lopen of om een pannenkoek met spek te bestellen. Het enige dat ze doen is je een pannenkoek geven die compleet gemaakt is zonder dierenleed (mits je hem dus niet met spek of kaas bestelt 😉), hij smaakt niet anders, hij ruikt niet anders en hij ziet er niet anders uit. Jezelf daar ontspannen en vermaken mag overigens gewoon hoor, ze zijn blij als je dat doet!
Hoe langer ik er mee bezig ben hoe meer ik er van baal dat ze de vegan pannenkoek weer vervangen hebben voor de klassieke variant met melk en ei.