Ik vind de discussie een beetje flauw worden, maar ik wil niet graag verweten worden dat ik wegloop, dus ik zal nog een keer mijn tomatensoepargument aanhalen.
BasD Het feit dat je toevallig van dit gerecht de receptuur kent maakt niet dat een aangepast recept niet hetzelfde gerecht is. Ik weet redelijk zeker dat de meesten de receptuur van tomatensoep niet kennen en het ze dus ook niet uitmaakt of er in een restaurant een andere receptuur op nagehouden wordt. Je krijgt iets roods, warms en tomaatachtigs voor je en dat eet je op. Dat zou ook zo moeten zijn met de pannenkoek.
Men kent toevallig de receptuur van de 'normale' pannenkoek, omdat deze zo makkelijk en bekend is en vindt daardoor dat dat de enige echte pannenkoek is. Dat deze receptuur er vaak al niet op nagehouden wordt aangezien er gebruik gemaakt wordt van een pannenkoekenmix waar de ingrediënten al wat onbekender zijn dan de ingrediënten die men kent wordt over het algemeen genegeerd (toegegeven, er zit eigeel- en melkpoeder in, dus de oorsprong van ei en melk ligt er zeker). Als er nu een gerecht gekozen wordt waar de receptuur algemeen minder bekend van is (in mijn voorbeeld tomatensoep, maar je mag wat mij betreft ook mayonaise gebruiken en er zijn tal van andere voorbeelden) zal je niemand horen en accepteert men wat die voorgeschoteld krijgt. Het valt binnen de smaakschaal die men verwacht van tomatensoep (of mayonaise dus), dus men eet het graag op. Dat dit bij de pannenkoek niet zo is verbaast me enorm.
Nog een kleine edit: Vaak wordt er een definitie uit het woordenboek bijgehaald als dat in het voordeel van een mening kan werken, dat is tot op heden nog niet gebeurd voor de pannenkoek, dus dat wilde ik graag even doen. Volgens de van Dale:
pan·nen·koek (de; m; meervoud: pannenkoeken)
- in een koekenpan gebakken (dunne) meelkoek
Ik heb ook mijn vriend ChatGPT gevraagd en deze geeft aan:
Een pannenkoek is in de meest gangbare definitie een plat, rond gebakken beslaggerecht dat wordt bereid door een dun laagje beslag in een koekenpan of op een bakplaat te bakken. Het beslag bestaat meestal uit meel (tarwe of een ander graan), melk en ei, soms aangevuld met zout, suiker of andere smaakmakers.
Belangrijke kenmerken:
Vorm & structuur: dun tot middelmatig dik, plat en rond.
Bereiding: in een ingevette, hete pan of plaat gebakken aan beide zijden.
Varianten: zoet (met suiker, stroop, fruit) of hartig (met spek, kaas, groenten).
Alles wat voldoet aan plat, rond, gebakken beslag met een basis van meel en vloeistof wordt doorgaans als pannenkoek beschouwd, ook al variëren recepten wereldwijd (crêpe, pancake, blini, enz.).
Hierin worden ei en melk wel benoemd, maar dat wordt voorafgegaan door het woord 'doorgaans' dat een synoniem is voor meestal (oftewel, niet altijd) verderop wordt benoemd dat alles dat aan bepaalde voorwaarden voldoet (wat bij de vegan Polles pannenkoek het geval was, als pannenkoek wordt beschouwd.