Erik Ja.. het karakter is rechtenvrij.. maar het is juist wél gebruikt omdat iedereen het kent en het gemakkelijk aan een IP gekoppeld kan worden zonder daadwerkelijk het IP te gebruiken (en precies dat kun je ook met een Mafia Thema, zodat de attractie goed blijft nadat de deal met Paramount weer vervalt)
Jules Van Helsing is nu al een tijdje uit beeld, maar toen de achtbaan werd aangekondigd en opende zaten zowel de film als de videogame nog relatief vers in het geheugen van het grote publiek.
Beide geen heel groot succes voor zover ik weet. Overigens zaten er maar liefst 7 jaar tussen de Film en de Achtbaan. Dan praat je écht niet meer over "vers in het geheugen". Zelfs toen ze begonnen met het ontwerpen van de achtbaan al niet meer.
Maar juist dát laat zien dat zoiets herkenbaar genoeg is om te werken. En ongeacht hoe bekend the Godfather is en of het al dan niet aan sluit bij de doelgroep: Het thema is gewoon goed bekend bij iedereen en je kunt er groots mee uitpakken.. En niet onbelangrijk: Het is ook nog eens een redelijk origineel thema (ik kan me niet direct een andere attractie met een mobster thema voor de geest halen).
Juist met een langere termijns-visie zou dit een perfect thema kunnen zijn voor het park.
Ik zie ze trouwens ook nog wel een paar van die simulatoren weg halen. Die capaciteit hebben ze toch zelden/nooit nodig. Dan heb je meteen wat meer ruimte voor een nieuwe attractie.