Voor de Coronajaren deelde ik bijna elk zomerseizoen een lijstje met de grotere Europa-Park shows. Dit lijstje begon met de minste show en eindigde met de beste show. Dit jaar heb ik besloten deze traditie weer voort te zetten na 5 jaar afwezigheid. Let op: deze lijst bevat spoilers!
Voorheen deelde ik dit lijstje enkel op Hyves (ja, zo lang liep deze traditie al!) en later op Facebook, maar dit jaar heb ik besloten dit lijstje ook op andere plekken te delen. Daarom voel ik mij genoodzaakt om erbij te vermelden dat dit lijstje mijn mening is, en deze mening kan afwijken van de mening van anderen! Wij hebben de shows op het moment van schrijven minimaal 2x (Zorro) tot meer dan 5x (Big Moments) bezocht, waardoor ik in mijn ogen een goed beeld heb gekregen van deze shows.
We beginnen bij mijn minst favoriete show van 2025: Zorro. De paardenshows in Europa-Park zijn altijd erg goed, maar bij Zorro mis ik een beetje de humor die de vorige shows (en vooral de Terugkeer van de Sultan) hadden. De première was erg matig, maar gelukkig hebben ze de show de weken daarna geplust en tijdens het paasweekend zagen we al veel positieve veranderingen. Moet je deze show overslaan? Nee, maar ik raad toch aan om (wanneer je niet alle shows wilt bezoeken) deze show eerder over te slaan dan de andere shows in dit lijstje.
Op plek 4 staat "Simsala! De redding van Sprookjesland" in het Globe Theater. Het was moeilijk om deze show niet op plek 3 te zetten, aangezien ik wel enorm fan ben van deze show! Deze show is echter een show die vrijwel volledig in het Duits is. De show bestaat uit een acteur en een actrice welke een komisch verhaal vertellen in een typische, Duitse, foute setting. Het is knap hoe 2 mensen een pulbiek een half uur lang weten te vermaken! Omdat de show geen strak script heeft, is de herhalingswaarde heel groot. De grapjes die gemaakt worden, kunnen namelijk per show anders zijn. De grotere grappen zijn natuurlijk wel gescript en altijd hetzelfde. Deze show staat niet op plek 3 omdat vrijwel de volledige show in het Duits is en de acteur en actrice belachelijk snel praten, waardoor het soms moeilijk is om de show goed te kunnen volgen. Houd hier rekening mee als je de show bezoekt.
Op plek 3 staat de show op het buitentheater in Italië. Deze show is met ongeveer 20 minuten de kortste show in dit lijstje, maar de show is erg goed uitgevoerd! Deze show heeft live zang, een leuke verhaallijn en een acrobatiek-act die ik nog nergens anders heb gezien! Dit theater heeft de meest random shows door de jaren heen gehad: van een Ed Euromaus-show met de Rusti's tot een talentenjacht met een handtastelijke presentator. Het is goed om te zien dat er nu een show is met een Italiaans thema, waardoor deze show uitstekend op dit podium past. Hopelijk zet Europa-Park deze trend in de komende jaren door!
Op plek 2 staat een show waarvan ik zeer lage verwachtingen had: "Surpr'Ice presenteert: The Race". De schaatsshow is altijd een highlight in Europa-Park zolang Beertje Paddington er niet aan mee doet. Dit jaar was ik bang dat ze het thema te erg gingen forceren in de show, maar dit valt heel erg mee! Alleen Europa-Park kan een schaatsshow met een racethema logisch maken. De show is vooral qua verlichting vanaf de première tot aan Pasen enorm geplust, waardoor deze show een stevige tweede plek heeft gekregen in deze lijst. Dit is een must-see in Europa-Park dit jaar! De liedjes zijn leuk, de choreografie is erg goed en de live presentatie is iets wat ik niet vaak in Europa-Park heb gezien bij een schaatsshow! Voor deze show moet je wel wat tijd vrijmaken, want ik raad aan om ruim op tijd bij de show te zijn zodat je een mooi plekje vooraan in het midden kunt claimen. Dan komt deze show volledig tot zijn recht!
Op nummer 1 staat een bijzondere show. Een show welke misschien wel in mijn top 10 shows van Europa-Park tot nu toe staat. Een show over het verleden, maar ook zeker over het heden van Europa-Park: Big Moments. De variété-show in Europa-Park Theatro. En wat een variété is dit! Acrobatiek, live zang, komedie, dans, live presentatie, een mooi, afwisselend decor en een heerlijke "good feeling'. Deze show heeft het allemaal! Na jaren van Illusionisten, musicals en vage Coronashows is er eindelijk weer een échte variétéshow in dit theater! Het thema is "50 jaar Europa-Park", maar dit thema wordt zo goed uitgevoerd (en uitgelegd) dat dit thema perfect past bij de acts die plaatsvinden. 1 van mijn favoriete komieken is eindelijk na jaren weer terug in Europa-Park en heeft wat extra foute grapjes uit de kast gehaald. Alleen al de act van Coperlin is deze show het bezoeken waard! De live-zang tijdens de acrobatiek en dansacts wordt verzorgd door dezelfde zangeressen (en heel soms zanger) die de musicals of de Circusacts bij elkaar zingen en is loepzuiver. Je hebt geen volledige Europa-Park ervaring gehad in het zomerseizoen van 2025 als je deze show niet hebt bezocht. Dit is een show van wereldniveau. En... Misschien herken je halverwege de show wel een leuk deuntje van een bekende achtbaan die op de slooplijst staat?
Welke shows zijn dit jaar jullie favoriete shows?