Ik ben vandaag weer eens in Walibi geweest en wil jullie hier graag in meenemen.
Het park
Ansich vond ik het park er niet eens zo heel slecht bij liggen. Het groen is in deze tijd eigenlijk best wel mooi daar al vind ik het wel sonde dat zo’n beetje alle waterplassen ( Bij Xpress & Mystery castle) zo’n beetje volledig zijn dichtgegroeid. Her en der had de natuur wat meer terug gedrongen mogen worden. De wegwijzers zijn ronduit lachwekkend door het meermaals overplakken van attractienamen ( zo kreeg je op een bord bijv Speed YoY in 2 kleuren).
De theming
Ik vond het altijd al een slechte keuze om die festivalition door te blijven zetten en in combinatie met het slecht bijhouden van de theming kan ik er niks anders van maken dat alles erg rommelig oogt. Ons gezelschap vatte het samen als een combinatie van de kringloop en de overblijfselen van Heijmans(wegenbouw).
De achtbanen:
Ik vond YoY een stuk vermakelijker dan in de openingsweek. Heerlijke rit frontrow gehad op beide banen! Goliath blijft mijn favoriet puur door jeugdsentiment maar wat is Untamed toch belachelijk goed he! Xpress blijft een lekkere lancering weggeven, Speed of Sound is echt een rammelbak geworden in een paar jaar( kon me niet herinneren dat deze zo stuiterde over de baan) El Condor & Lost Gravity niet kunnen doen door de drukte.
Operations
Hier zit wat mij betreft een van de drie grootste problemen in het park. Hoe krijg je het voor elkaar met dusdanig weinig mensen in het park alles enorm traag te laten verlopen, bjj aankomst om 11.30 leek het alsof de Goliath gesloten was, bleek gewoon open maar er gingen echt amper treinen het station uit. Dit gebeurde bij zo’n beetje alle achtbanen.
Vervolgens hebben ze bij verschillende pleintjes gekozen voor een wisselsysteem van de flatrides, het voormalige Loonytunes gebied als voorbeeld: Er is altijd maar één attractie operatief, de operator wisselt van attractie na elke rit! De kinderen in de rijen snappen er werkelijk helemaal niets van. Ik kan er met mijn pet niet bij dat je dit soort dingen hanteert midden in de zomer, personeelstekort? Dan gaan de managers er zelf maar eens staan(gebeurde bij ons in de Efteling ook genoeg)
Horeca?
Het 2e pijnpunt in Walibi, echt oordelen over de horeca is bijna onmogelijk daar werkelijk 90% van de Horeca gewoonweg niet eens open is. Van half opererende restaurants zoals die bij de Speed of Sound tot hele wandelpaden lang alleen maar gesloten locaties. Het gevolg: de wel geopende horeca loopt over met zelfs daar maar 1-2 kassa’s die open zijn ( bijvoorbeeld bij Hacienda)
De wel aanwezige personeelsleden hebben simpelweg de ervaring niet en missen elke vorm van sturing op de werkvloer, ik heb oprecht met ze te doen. De jongedame achter de bar kreeg letterlijk een breakdown toen de zoveelste klant ontevreden en onbeschoft tekeer ging tegen haar.
De bezoekers
Het volk wat je aantrekt als Walibi zijnde is wmb echt tot een dieptepunt gekomen. Nergens zie ik in het openbaar zo ongelofelijk veel ongehoorzame groepjes die werkelijk overal het schijt aan hebben en niet op de vingers getikt worden.
Welk Rookbeleid?
Hetgeen waar ik huiverig voor was bij de Efteling toen ze het rookbeleid aanpasten naar zijn huidige vorm, namelijk dat er nog steeds gerookt zou worden op de paden is in Walibi helaas wel van toepassing. Het leek er wel een open lucht coffeeshop. Welgeteld een keer iemand aangesproken zien worden , security loopt weg en ze gaan wederom vrolijk verder met roken.
De wondere wereld van Parkeren in Walibi
Bij aankomst zoek je het allemaal maar uit, zoek maar een plek uit. Wij kwamen aan rond half 12 en met ons nog genoeg andere voertuigen, je rijdt vervolgens maar wat rondjes op een al gevuld parkeerterrein in de hoop dat je een gaatje vind. Rond half 6 begon het te regenen en besloten we huiswaarts te gaan. Eenmaal ingepakt en klaar om te vertrekken werden wij verrast met een enorme lint aan auto’s die hetzelfde idee hadden waar geen enkele beweging in zat. Niemand van Walibi te zien om het verkeer te dirigeren. Na 45 minuten werd maar besloten alle slagbomen omhoog te zetten en konden we eindelijk naar huis toe.
Conclusie
Walibi is een leuk park met enorm veel kleinere en grotere problemen. Ik kan me er zeker vermaken maar verwacht gewoon meer van een park als Walibi. Vooral op de Horeca en operations valt zo ongelofelijk veel te winnen om maar te beginnen. De aanwezige attracties zijn prima, wel mis ik wat familievermaak tussen al het geweld door. Het lijkt wel alsof Walibi Nederland & België hun identiteit gewisseld hebben.
De Benelux telt inmiddels gewoon veel betere opties waardoor Walibi massaal overgeslagen word door het publiek. Pijnlijk maar zeker begrijpelijk. Het zegt mij ook enorm veel dat ik voor €15 pp. Kaartjes heb kunnen krijgen. Dat maakte het dagje natuurlijk wel prettiger😀