Coasterfrenzy Ik snap echt deze hele discussie niet, en toch vindt die al decennia plaats.
Eigenlijk sinds van Taminiau daar aan het roer staat, volgens mij sinds 2008, zo niet langer.
Ik denk echt niet dat doelgroepen elkaar hoeven te bijten. Phantasialand bijvoorbeeld trekt zowel families als jongeren aan en de Efteling eigenlijk ook. Waarom zou je je op een polariserende manier focussen op één specifieke doelgroep met de kleinste portemonnee?
Ik zie echt geen enkele reden waarom de Walibi Belgium strategie in Nederland niet zou werken. Het enige nadeel is: het vergt meer investeringen. Maar ik denk niet dat Walibi ooit de -+ 900.000 bezoekers gaat overstijgen als ze op de huidige voet doorgaan en meer dan een paar ton per jaar winst maken.
Ik vind overigens het "festivalization-idee" als overkoepelend thema best een aardig idee, mits het op een manier gedaan wordt die niemand echt afschrikt. En daarbinnen kun je natuurlijk ook nog heel veel doen: als ik Burning Man als voorbeeld neem: dat festival barst van de goed uitgewerkte subthema's.
Een Mexico zoals in Phantasialand zou je prima kunnen combineren met een festival-thema, of zelfs een Dock World-achtig gebied zoals in Walibi Belgium zou kunnen - een havenstadje waar het "toevallig" altijd feest is. Wilderness paste behoorlijk goed in deze "festivalization"-visie, maar met de retheming van de Speed Zone en eigenlijk ook YoY lijkt dit weer te zijn losgelaten. YoY vind ik een beetje gimmicky - het zijn best leuke baantjes en die kleurencombo werkt best goed, maar ik zie het niet echt als een structurele kwaliteitsverbetering van het park - het staat echt volledig op zichzelf. Ik denk niet dat dit op de lange termijn een enorme bezoekersmagneet zal zijn. Een Dock World is denk ik wel iets waar de Belgen nog lang plezier (vooral in centjes) aan gaan hebben.
Festivalization hoeft wat mij betreft geen polariserende bende als Lost Gravity of de graffiti op Merlin's Magic Castle te betekenen.
Van mij mogen ze wel wat directieleden uit België halen die weten hoe je een park bouwt voor alle doelgroepen.