Afgelopen week werden de Thea Awards uitgereikt in Los Angeles. En Europa Park ontving een award voor hun Voltron Nevera coaster. Deze award was voornamelijk te danken aan de thematisering en storytelling waar de jury over te spreken was.

Zeer verdiend, ze hebben echt een top attractie neergezet! Misschien zelfs de beste in Europa..

Ik zou wel eens willen weten welke andere attracties werden genomineerd. Want hoe is Voltron bijvoorbeeld beter dan Peter Pan’s Never Land Adventure of Danse Macabre? Iemand een idee of daar een lijst van is?

Hjalmar
    Danse Macabre, en volgens mij ook Fantasy Springs, zijn te laat open gegaan voor de 2025 awards. Die mogen volgend jaar mee dingen voor de prijzen.

Ik vind het een beetje meh. Ik vond Voltron nou thematisch gezien (en bij Thea award gaat het om thema) niet bepaald vernieuwend.

Hjalmar De nominaties voor deze awards waren tussen 1 mei en 5 juli 2024.
    Voltron was al in april geopend en Dans Macabre pas in oktober. Peter Pan is juist begin juni geopend dus die zou dan nog wel mee mogen doen, lijkt mij. Maar misschien moeten de genomineerden al voor die tijd geopend zijn. Dat is tenminste wat ik dan denk.

Dit zijn de verschillende ontvangers van een award:
    https://www.teaconnect.org/recipients/31st-annual-thea-award-recipients

The_Bullgod Peter Pan is juist begin juni geopend dus die zou dan nog wel mee mogen doen, lijkt mij. Maar misschien moeten de genomineerden al voor die tijd geopend zijn. Dat is tenminste wat ik dan denk.

Aangezien Fantasy Springs als gebied wel een award heeft gekregen, lijkt mij dat Peter Pan’s Neverland Adventure ook mee had kunnen doen.

Quefox_ Aangezien Fantasy Springs als gebied wel een award heeft gekregen, lijkt mij dat Peter Pan’s Neverland Adventure ook mee had kunnen doen.

Ja, dat begrijp ik. Maar mogelijk hebben ze dan in hun regelement staan dat als een themagebied al genomineerd is, een losse attractie in datzelfde gebied niet nogmaals genomineerd kan zijn.

Dit soort prijzen zijn altijd subjectief. De waarde ervan is bijna 0.

Alfa Dit soort prijzen zijn altijd subjectief. De waarde ervan is bijna 0.

Bij prijzen uitgereikt door fansites kan ik het wel geloven, maar dit is geen fansite

The_Bullgod Bij prijzen uitgereikt door fansites kan ik het wel geloven, maar dit is geen fansite

Wat maakt het verschil dan??

Sterker nog: Hoe groter/bekender de award, hoe gevoeliger voor "donaties" ze juist zijn. Juist omdat die grote award shows een belangrijk marketing instrument zijn (een onbekende award van een hobby-site is dat niet).

En een achtbaan laten winnen die grotendeels langs kale loodsen af gaat (objectief) en een bijzonder geforceerd verhaal heeft (mening), terwijl er elders in de wereld tip-top van boven tot beneden gethematiseerde attracties geopend zijn, wekt nu niet bepaald veel geloofwaardigheid op.

Één van de hoofdredacteuren van een andere bekende awardshow (gezien dat per ongeluk lekte heb ik het fatsoen discreet te blijven over welke het gaat) heeft eens laten vallen dat ze "verplicht" zijn om EP een prijs te geven. Ik weet dus dat EP voor prijzen betaald, ik weet natuurlijk niet bij welke award shows ze dat nog doen. Soms kun je een duidelijke link qua sponsoring vinden, maar dat is zeker niet altijd zo. Soms gaat het ook gewoon via via (vriendjespolitiek).

Met het volgen van die sponsoring en dergelijk heb ik een sterk vermoeden dat ook PHL (vooral in het verleden) en Vekoma dit doen, maar daar (uiteraard) nooit enige bevestiging van gehad.

De Thea Awards worden gezien als de meest prestigieuze prijs van de themed entertainment. Ze worden uitgereikt door de Themed Entertainment Association (TEA) en zouden daardoor een goede onafhankelijkheid kunnen behouden. In elke industrie worden industrie prijzen gekocht en dat is in themed entertainment niet anders, maar toch is naar mijn inziens de Thea Awards vrij onafhankelijk en zijn er maar weinig prijzen uitgedeeld die ik niet snap.

Voltron is daar wel eentje van. Ik vind Voltron niet onderscheidend genoeg voor een Thea Award. Ziet de jury iets wat ik niet zie? Is de award gekocht? Ik weet het niet. Mogelijk een combinatie van een goede lobby en toch iets hebben wat de jury leuk vind.

^^ Goede lobby? Zou Europa-Park 1 extra bezoeker krijgen door deze award? Lijkt me niet dat Europa Park daar moeite in zal steken om deze prijs te winnen.

Alfa Lijkt me niet dat Europa Park daar moeite in zal steken om deze prijs te winnen.

Jij denkt niet dat een park waar in de souvenirwinkels bekers liggen met foto's van de eigenaren erop iets geeft om aandacht?

Eens overigens dat dit soort awards altijd subjectief zijn. Of het nou deze awards zijn of de awards van een Instagramaccount met 10 volgers, serieus moet je het allemaal niet nemen.