De huidige eigenaren van het Poolse indoor pretpark Mandoria hebben onlangs al een pretparkje in Frankrijk over genomen, omdat er geen mogelijkheid zou zijn om een nieuw park in Polen te openen.
Maar dat is blijkbaar te anders verlopen. Er komt namelijk wel een nieuw park in Polen, alleen zal dit outdoor zijn in plaats van indoor. Het nieuwe park zal uiteindelijk zo'n 185 hectare groot worden, waarvan zo'n 100 hectare bebouwd zal gaan worden. Dit zal in verschillende fases gedaan worden.
Het tweede pretpark moet komen te liggen Łutynówek, nabij Olsztynek. Dat is een kleine 300 kilometer meer naar het noorden dan het huidige Mandoria pretpark in Rzgów in het midden van het land.

Dit park zal ook gethematiseerd worden, naar de Poolse geschiedenis. En enkele van de geplande attracties zijn onder andere de hoogste vrije-val toren van het land, met een hoogte van 150 meter, diverse achtbanen, familiezones, zwembaden, een waterpark en stranden met ligstoelen.

Meer info: https://themeparkfreaks.eu/2025/03/mandoria-plant-nieuw-pretpark-van-185-hectaren-in-polen/

The_Bullgod Ben benieuwd of dit plan doorgaat, dit lijkt me weer zo'n gevalletje 'we willen een pretpark dus bouwen we er een'
    185 hectare is wel echt gigantisch dus ben benieuwd, is er ook bekend waarvan dit gefinancierd wordt?

Ter vergelijking, een park als Bobbejaanland beslaat een oppervlakte van ongeveer 18 hectare. Dan is 100 hectare wel erg veel natuurlijk. Zelfs de beide Disneyland Parijs-parken samen zijn maar iets van een 70 hectaren. De plek Łutynówek lijkt bovendien in the middle of nowhere te liggen zonder grote steden in de buurt. Ik heb eens op 'smappen.com' gekeken en in een 2-uurradius rondom Łutynówek wonen maar 2,3 miljoen mensen. Dat is niet veel. De meesten wonen dan nog in het uiterste van die zone (Gdansk). Als je de limiet op anderhalf uur legt dan kom je zelfs maar op een miljoen mensen uit. Hoe kan dat dan rendabel zijn? Maar goed, ik neem aan dat ze wel weten waar ze mee bezig zijn.

Ik denk dat ze zich zullen gaan richten op een soort holiday resort. Dan is die oppervlakte dus zeker niet volledig voor het pretpark. De schrijven dat 85 hectare onbebouwd blijft, dus dat zal plek worden voor groen. Parken, bossen, vijvers, dat soort dingen lijkt me. Het zal me dan zeker niet verbazen als daar een soort bungalowpark ontstaat met her-en-der wat hutjes tussen dat groen in en de voornamelijke doelgroep op toeristen komt te liggen.