Het nut moge duidelijk zijn: bij attracties met single riders ga je een grouper gewoonweg nodig hebben.
Dat gezegd hebbende, ik ben er ook geen fan van. Soms wil je inderdaad op een bepaalde plek zitten, wat de reden ook mag zijn. Of even in het station rondhangen om details te bekijken, foto's te maken of weet ik veel. Ik vind dus juist niet dat groupers voor rust zorgen, ik word er vooral nerveus van.
En als de Efteling haar stations nou eens op normale, logische wijze zou ontwerpen, zou je (op wanneer de single riders wachtrij open is na) ook helemaal geen grouper nodig hebben. Het probleem bij Joris is dat je het station binnenkomt direct bij het voorste poortje. Mensen die vooraan willen zitten blokkeren dan de doorstroom voor de andere zitplekken. De Python en Vogel Rok komen nog uit de tijd dat er goed werd nagedacht over de indeling van de stations, je komt daar in het midden binnen en er is genoeg ruimte om kleine wachtrijen per poortje te maken.
Waarom de Efteling dan nu tests aan het doen is met groupers bij Vogel Rok terwijl het station perfect is ontworpen en er niet eens een single riders wachtrij is? Ik heb echt geen flauw idee en ik mag hopen dat dit snel weer afgeschaft wordt.