Tijdens onze meet-up in Toverland vandaag was een presentatie/Q&A met Toverland ook een onderdeel van het programma. Daarbij werd tijdens de Q&A vanuit de zaal het aankomende 25 jarige jubileum van Toverland in 2026 aangehaald en of we hier iets groots voor kunnen verwachten.

Natuurlijk hield Tessa (die de presentatie voor ons verzorgde) de lippen stijf op elkaar over welke uitbreidingen we precies kunnen verwachten. Maar wel vertelde zij dat vanuit de marketing afdeling men eigenlijk heel graag een Toverland museum zou willen hebben. Er zijn met de afgelopen jaren namelijk enorm veel spullen bewaard gebleven waaronder oude maquettes die in zo'n museum erg mooi uitgestald zouden kunnen werden. Waar dat precies moet gaan komen en of hier geld voor gaat vrijkomen is natuurlijk nog de vraag.

In hoeverre dit een losse flodder is of daadwerkelijk concrete vormen zou kunnen aannemen werd niet bekend gemaakt. Maar als het idee er is bestaat er natuurlijk altijd de kans dat zoiets ook tevoorschijn gaat komen!

Marvin waaronder oude maquettes

Oeh, dit vind ik altijd superleuk om te zien! Net als tekeningen van geannuleerde/flink aangepaste plannen (zouden ze de oude Odysee-plannen voor op de huidige ingang nog hebben liggen?). Het zou in ieder geval goed passen in de 'Mackiaanse' lijn die Toverland/de familie Gelissen probeert aan te houden.

Ik zou het tof vinden, al snap ik het als het niet zo'n grote prioriteit krijgt qua investering... misschien kunnen ze het 'mijnmuseum' hergebruiken buiten het Halloween-seizoen? 😛

• msnguy heeft hierop gereageerd.

Gezien het enthousiasme vanuit Tessa en het feit dat ze nog “van alles op zolder hebben liggen”, zie ik het nog wel gebeuren!

Demin zouden ze de oude Odysee-plannen voor op de huidige ingang nog hebben liggen?

Dit was grotendeels digitaal én al gepresenteert aan de pers bij de opening van Scorpios in 2010, dus ik zie niet in waarom ze het digitale gedeelte niet in het museum kunnen plaatsen.

Ik ben voor een Toverland museum! Er zijn genoeg dingen die ze kunnen uitstallen: van de oude Toos en Morrel shows in het Land van Toos tot de maquetes van Troy en props van de eerste Halloween Nights. Hopelijk krijgen ze de Swampie-animatronic dan ook weer aan de praat 🙂 .

Marvin Dit zou heel vet zijn! Een Museum. Ik zie alleen niet voor me hoe ze dit in elkaar zullen zetten en in welke stijl en waar die zal komen. Maar het lijkt me een heel vet iets om al die stofferige spullen terug te zien!

Volgend jaar denk ik met hun 25 jarig bestaan dat ze wel iets speciaals zullen organiseren of dat het plan van het Resort/vernieuwde attractie in gaat om het te vieren als we het nieuwe bestemmingsplan mogen geloven met 1 of 2 jaren vertraging.

Wat ik graag zou willen zien in een Toverland museum: Oude mascotte pakken. Die ouders van Toos en dat horrorvarken. Een logische plek is de oude ingang in het Land van Toos, of in Port Laguna.

Liever zie ik dat ze een darkride bouwen van niveautje Piraten in Batavia/Fata Morgana.

Pretparkgenot de oude Ingang in Land Van Toos is sinds dat de Bazaar gesloten is best een goede plek!

Ik denk dat we op zo een nieuwe attractie nog even kunnen wachten tot een nieuw themagebied. Ik verwacht namelijk dat dit het schema is met vertraging.

2025 bouw Kantorencomplex (klaar 2025/2026)
        2025/2026 bouw Camp Resort (klaar 2026/2027)
        2025/2026 opknapbeurt/vervanging attractie (klaar 2026/2027
        En de jaren daarna ergens een Themagebied. Of ze hebben heel het schema omgegooid en beginnen in 2026 inneens met een themagebied te bouwen.

pretparkgekkie05-10 Ja, maar als de plannen voor een permanent resort doorgaan kunnen ze natuurlijk ook een gloednieuwe receptie in Ithaka-stijl bouwen om de oude ingang vrij te maken voor een museum.

Demin er zal in dat Ithaka Resort volgens Looopings met hun plannen een Zwembad en nieuw hoofdgebouw komen met dan Wrsl receptie/restaurant of campingwinkel.

Dus denk dat de oude ingang en Bazaar een mooie plek is omdat daar ook vele spullen op Zolder zijn opgeslagen

Uiteraard juich ik de komst van een museum voor ieder park toe, maar Toverland is wel een van de laatste waarbij ik dit had verwacht. Zo oud is het nog niet en zoveel is er niet veranderd. Maquettes klinkt wel tof en wie weet zijn er nog mooie ontwerpen die we nog niet kennen.

Trollenbol Een museum kan natuurlijk ook volhangen met allerlei schetsen en maquettes. Dat is altijd goed. 😬 Het leuke aan een museum is dat je er altijd weer wat aan kan toevoegen.

Altijd leuk om maquettes, tekeningen en backstage dingen te zien. Zou ik een hele leuke toevoeging vinden.

Trollenbol Zo oud is het nog niet en zoveel is er niet veranderd.

'zoveel niet veranderd'? Het park is in 25 jaar van een Balorig XL naar het tweede park van Nederland gegaan 😛
            Met die transformatie alleen al kun je zo'n museumpje vullen.

En het zou natuurlijk helemaal leuk zijn als ze bij de volgende grote uitbreiding als preview gelijk al een maquette van dat gebied laten zien.

Demin Er is best het een en ander veranderd, maar het is allemaal nog heel recent. Er is nog weinig historie opgebouwd. Een museum lijkt me nu dan ook wat overdreven… als het park nu 50+ jaar oud was, of als er al veel attracties verdwenen waren, was het een ander verhaal. Een soort previewruimte voor nieuwe plannen zoals je suggereert lijkt me meer op zijn plaats.

De oude ingang / bazaar lijken mij hiervoor een geschikte plek. Toch een soort van “hidden spot” waar niet iedereen meteen direct aan denkt en dat vind ik juist leuk.

De term “ museum” is sterk aan inflatie onderhevig, zelfs een schuur of garage vol prullaria van een verzamelaar krijgt al snel het predikaat “ museum” opgeprikt.

Denk niet dat velen zitten te wachten op een verloren ruimte met wat spulletjes die net 25 jaar oud zijn.

Volgens mij is gewoon een ruimte in het park met wat mooie schetsen, maquettes en evt wat oude prullaria dikke prima toch? Het hoeft geen museum te zijn, als in dat je jezelf daar uren moet kunnen vermaken. Gewoon een ruimtetje waar je kan binnenlopen als je geïnteresseerd bent, niks meer en niks minder. Volgens mij heeft Toverland genoeg geschiedenis om zoiets prima te laten werken.

Ik moet een beetje denken aan de ruimte aan de mainstreet van Walygator waar een maquette van het park uit het openingsjaar staaat. Meer dan dat is het niet, maar het is best tof om even binnen te lopen en naar te kijken. Is dat een ‘museum’? Tja, geef het beestje een naam.

Demin 'zoveel niet veranderd'? Het park is in 25 jaar van een Balorig XL naar het tweede park van Nederland gegaan 😛
              Met die transformatie alleen al kun je zo'n museumpje vullen.

Dat bedoel ik niet. Er is niet veel veranderd aan de bestaande zaken, attracties vervangen of decor verdwenen, dat je zou kunnen uitstallen. Met andere woorden, museumwaardige stukken.

Er is niks getransformeerd, alleen bijgebouwd. En om dat te zien zou je juist niét naar zo'n museum gaan maar gewoon de nieuwe gebieden inwandelen. 🙂