Waar opeens de vergelijking met Max & Moritz vandaan komt is me een raadsel. Maar een achtbaan gericht op hoge capaciteit en op een erg jonge doelgroep (wat de Efteling ook écht nodig heeft in het aanbod) is wat mij betreft niet te vergelijken met een achtbaan met 4 inversies en een boomerang van 60 km/h met lage capaciteit. 😉
Qua thema evenaren achtbanen als Karacho en Mammut, en de Sky Fly voor mij zeker de Efteling standaard, de Baron daargelaten. En ook de vliegende Hollander schaar ik niet onder de categorie achtbaan. De banen hebben een mooi aangelegd station en mooie landscaping maar meer niet. In Tripsdrill heb je mooie gethematiseerde binnen ruimtes met leuke effecten, mooie dynamische stations en bij Mammut zelfs een kleine toffe preshow voor de lifthill. Ook de concepten van hoe de stations van de nieuwe banen in Tripsdrill gaan worden beloven veel goeds. Mooie binnen wachtruimtes met multimedia effecten, een toffe storyline, grootste stations en leuke landscaping. Qua grootsheid een beetje zoals Fenix in Toverland is aangepakt volgens mij 😀
De trein van Hals-Über-Kopf is qua details een van de mooiste welke ik ooit heb gezien. De details van de speer die langs de hele bovenkant van de trein loopt (omdat de kwajongens van de backstory op pad gingen met gezamenlijk een grote speer in de handen hadden), de pannetjes en dekens die achter ieder stoeltje hangen alsof het een enorme rugzak is, en ook de schilden op de wielen welke je beschermen van het kwaad: super super tof! Daar steken de treinen van de Python, Baron, en Joris (die na al die jaren nog steeds kappen missen) maar karig bij af.
Tripsdrill is qua theming écht wel goed. De thema's zijn bijzonder origineel en vaak gebaseerd op een lokaal verhaal. De animatronic showtjes her en der door het park hebben het misschien ooit een 'fout duits' imago gegeven, maar de grote attracties zitten qua theming écht wel heel goed in elkaar. Zeker voor een park met 7 keer zo weinig bezoekers als dat park daar in Kaatsheuvel 😉