• WereldwijdBouw
  • Nieuwe Vekoma-achtbaan voor Six Flags Magic Mountain in 2026

Volgens nieuwe documenten uitgegeven door Six Flags Inc. zal Vekoma een nieuwe achtbaantype openen in dit Californische park in seizoen 2026.

Volgens de PDF op deze site: https://epicla.lacounty.gov/energov_prod/SelfService/#/plan/2afef4f4-f024-46b4-8334-8cbb7c4f66b8?tab=attachments en enkele X.com-gebruikers die weer verwijzen naar een Reddit-pagina als het gaat om een nieuwe Vekoma achtbaan-type met de naam "Thrill Glider Coaster".. Oftewel een Inverted coaster met treinen zoals je die vindt op hun bekende Motorbike Coasters - waarvan de bekendste de Booster Bike in Toverland is.

Interessante nieuwe achtbaan-type. Ik ben alleen nieuwsgierig waar hij precies in het park gebouwd zal gaan worden.

Als dit echt is vind ik het maar een raar ding, we gaan het zien... Het klinkt als een broodje aap.

Maar wat ik vreemd vind is dat Six Flags het zelf heeft aangekondigd als "first-of-its-kind in North America".
    Alleen is dit wereldwijd, want dit type is nog nooit door een fabrikant eerder gemaakt.

• Erik heeft hierop gereageerd.

Ik heb op reddit nog een aantal afbeeldingen gevonden:

Dit zou dan de lay-out worden. Best een grote achtbaan nog als ik zo kijk en ik vermoed ook een dubbele lancering!

Dit zouden oude afbeeldingen van het concept trein zijn.

Zingo interessante layout.
        Zou die "vierkante" bocht aan de rechterkant geen tophat kunnen zijn?

Mensen hebben nu al moeite met het begrijpen hoe je in zo'n achtbaan moet instappen zonder dat het inverted is. Nog niet geheel overtuigd dat dit een goede investering zou zijn op het moment.

Als ze als van die Swinging Turns stijl wagentjes (als in, schommelend) eronder hangen, kan dit wel een erg tof concept worden, en die foto lijkt het wel te suggereren. Met de motorbike seating heb je dan ook geen headbanging, wat toch het grootste probleem was.

Ben verder niet heel bekend met Magic Mountain en het terrein, maar als ik dit zo met de hoogtemap bekijk verwacht ik ergens dat het kleinere rechte stuk het station zal zijn, de trein die dan links ervan het station uit gaat met de bocht naar links en het terrein de heuvel af volgt met wat turns naar het grote rechte stuk wat dan volgens mij een lifthill is (of idd een lancering). Dan nog een stuk parkour en die rechthoekige bochten zijn dan (block)brake, bocht, (block) brake, bocht en station. Dus beetje hoe een SLC eindigt.

Dream_wizard nouja, caripro batflyerd hadden ook motorbike esque seating. Dus het is niet helemaal een "nieuw concept"

Hjalmar Mensen hebben nu al moeite met het begrijpen hoe je in zo'n achtbaan moet instappen zonder dat het inverted is.

Ik denk niet dat het inverted maken daarin veel verschil gaat maken. Ik kan me wel voorstellen dat Vekoma iets aan evolutie gedaan heeft waardoor dit wellicht nu wat makkelijker/soepeler gaat.

Ik snap alleen niet helemaal de meerwaarde van dit concept. Misschien een soort "Swinging Flying Coaster"??

• Bijgewerkt

Ik denk niet dat deze schommelend zal zijn: als je kijkt naar recentere nieuwe inverts en de nieuwe SLC treinen van Vekoma hebben deze allemaal dezelfde schokdempers vanboven, ik denk echt dat dit puur is om kleine schokjes op te vangen voor een hoger comfort, en niet om deze te laten schommelen.

Maar: het zou wel een mooi concept zijn, echter denk ik niet dat dit in een park als Magic Mountain, met nog een Arrow suspended een grote meerwaarde zal hebben.

The_Bullgod Maar wat ik vreemd vind is dat Six Flags het zelf heeft aangekondigd als "first-of-its-kind in North America".
              Alleen is dit wereldwijd, want dit type is nog nooit door een fabrikant eerder gemaakt.

Mogelijk betekend dit dat Magic Mountain niet de eerste van dit type krijgt. Het kan zijn dat er een andere baan verkocht is, die de primeur moet worden.

Hjalmar Mensen hebben nu al moeite met het begrijpen hoe je in zo'n achtbaan moet instappen zonder dat het inverted is.

Ik denk eerlijk gezegd dat dit het makkelijker zou maken. Doordat het een hangend systeem is kunnen mensen gewoon om het zitje heen lopen in plaats van eroverheen klimmen zoals bij bijv. de Boosterbike. En je hebt ook geen specifieke aanwijzingen nodig zoals ze dat bij Tron dan weer doen.

Ik ben wel nieuwsgierig wat ze met dit model van plan zijn/kunnen!

QDude24 Die hadden geen beugel op de rug en als ik een enige voorstelling moet maken bij een moto coaster inverted zie ik een rugbeugel en scheen beugels voor me.

Ook de voeten bungelde in mijn ogen niet los als je kijkt naar de vleermuis in Plopsaland.

Meer Vekoma in de VS kunnen we enkel aanmoedigen denk ik!

Mogelijke layout voor deze nieuwe Vekoma.

Philosopher Dit is de layout welke te vinden was in een voorbeeld video van hun producten van enkele jaren terug. De lay-out is te zien (i.i.g. van bovenaf) op de tekeningen uit de vergunningen een paar Posts hierboven.

Afgelopen zomer ontving ik via via een foto uit de vekoma fabriek van een trein deel.
                  Heb het idee dat het in de tekening die ik zie past. Ik kon erger toen echt niet plaatsen.
                  Ik heb het vermoeden dat degene die de foto gemaakt heeft (ken hem niet) dat niet mocht doen dus lijkt me beetje ongepast om zomaar te delen hier.

• Bijgewerkt

Philosopher Mogelijke layout voor deze nieuwe Vekoma.

...aaaaand it's gone. Ook niet op twitter terug te vinden zo gauw, denk dat dat genoeg zegt. Jammer dat er niemand een screenshotje van heeft gemaakt.

Ezra Maar: het zou wel een mooi concept zijn, echter denk ik niet dat dit in een park als Magic Mountain, met nog een Arrow suspended een grote meerwaarde zal hebben.

Tenzij Ninja voor 2026 gesloten wordt.

• MrRC heeft hierop gereageerd.
                    • Bijgewerkt

Hier een YT van 20 uur oud, met de laatste details.

Vekoma geeft dit type achtbaan modelnaam : Thrill Glider.