Er was volgens mij nog geen topic voor de kleine updates uit Phantasialand, terwijl er nu juist zoveel kleine dingen gebeuren die niet echt in een eigen topic zouden passen. Daarom dit algemene topic.

Phantasialand heeft flink geüpgrade op plaatsen die niet zo mooi waren. Schuttingen vervangen voor gevels an fictieve huisjes. Eerst veel in Deep in Africa, nu in Mexico en Klugheim.

Eric heeft veel mooie foto's gemaakt.

Hopelijk pakken ze de grote wand en het pleintje in Klugheim ook nog eens aan. De meandering in een kelder en bovenop een flatride. 😊

Ik vind dat ze het goed doen in Phantasialand, toch wil ik dat ze het gebouw van wuze town afbreken is heel gedateerd en het gebouw vertoont een slechte staat. Verder zijn de de kaalste plekken mooi aan het decoreren.

NigelVaar Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Dat hele gebouw is ontworpen om die coasters heen. En die zijn vrij briljant. Echter is het wel wat verouderd ja en ik hoop dat ze die Wuze Town weer even naar anno nu trekken.

De status van Wuze Town viel wel negatief op ja. Verder waren ze rotswerk aan het opknappen bij de uitgang van Chiapas dus ze zijn wel bezig met achterstallig onderhoud.

Maar er mag nog aardig wat gebeuren, Mouse au Chocolat als voorbeeld heeft echt aandacht nodig. Attractie draaide met veel storingen.

Ze mogen vooral in beter personeel investeren, en dan met name bij de attracties. Na jaren geen bezoek viel het me enorm tegen hoe een slechte capaciteit er werd gedraaid. Taron bijna continu maar 1 trein op de baan ondanks vier treinen, de rest was in het station/brakes door het slome laden.
    Black Mamba dacht ik dat ie met 1 trein reed, maar je stond gewoon minuten in de rem te wachten op het laden.
    En dat over 2 dagen. Dus niet eenmalige incidenten.

Behalve het team van de Winja’s en die van Mystery Castle, die maakte er echt een feestje van.

Mark Ze mogen vooral in beter personeel investeren, en dan met name bij de attracties. Na jaren geen bezoek viel het me enorm tegen hoe een slechte capaciteit er werd gedraaid. Taron bijna continu maar 1 trein op de baan ondanks vier treinen, de rest was in het station/brakes door het slome laden.
      Black Mamba dacht ik dat ie met 1 trein reed, maar je stond gewoon minuten in de rem te wachten op het laden.

Zo herkenbaar! Ik had precies dezelfde verbazing laatst in november. De afgelopen jaren bijna elk jaar wel in Phantasialand geweest en de operations waren altijd prima. Maar dit keer viel het me echt tegen. Taron reed wel met veel treinen, maar de dispatchtijden waren zo dramatisch slecht dat er steeds maar 1 op de baan was, met onnodig lange wachtrijen tot gevolg. En Black Mamba schoot ook voor geen meter op.

Enerzijds had dit simpelweg te maken met traag personeel, maar ook met het inefficiënt naleven van de regels. Er werd veel te scherp gecontroleerd op lengte, bij mensen die ruimschoots binnen de marge vielen. Dit hield treinen minutenlang op. Zelfde geldt voor de controles op sjaals etc. Werd vaak pas in de treinen opgemerkt, waarna mensen weer van hun plek moesten om deze af te doen.

Verder prima dag gehad weer, maar dit is toch niet wat ik van het park gewend was...

Mark De status van Wuze Town viel wel negatief op ja. Verder waren ze rotswerk aan het opknappen bij de uitgang van Chiapas dus ze zijn wel bezig met achterstallig onderhoud

Klinkt als typisch Phantasialand weer: laten we ons onderhoudsbudget spenderen aan iets dat nog helemaal niet zo oud en nog in prima staat is, in plaats van plekken die het écht nodig hebben. Hartstikke leuk natuurlijk om een Chiapas of Berlin naar een hoger niveau te tillen, maar als je dan de hoek omloopt en bij Colorado of, inderdaad, Wuze Town terecht komt, is dat toch dweilen met de kraan open? 🙂

Bij Wuze Town vind ik vooral jammer dat er zo weinig te beleven valt buiten de core attracties (de achtbanen en Tittle Tattle Tree, hoewel die laatste naar mijn idee alles behalve populair is?). Als ze daar vanaf het begin iets van huisjes met Wuzen of andere kijktafereeltjes hadden geplaatst was het al een stuk minder doods geweest. Want als zelfs Kinderland in Bobbejaanland nog levendiger aanvoelt weet je gewoon dat er iets mis is gegaan in het ontwerpproces.

Daarmee wil ik niet zeggen dat Wuze Town voor mij geen bestaansrecht of toekomst heeft. Het is een indrukwekkend ingewikkeld gebouw waar je in theorie best een lange tijd onder de pannen kunt zijn, met een weldoordacht achtergrondverhaal. Het concept is niet gedateerd, alleen de uitvoering.

Trollenbol Klinkt als typisch Phantasialand weer: laten we ons onderhoudsbudget spenderen aan iets dat nog helemaal niet zo oud en nog in prima staat is, in plaats van plekken die het écht nodig hebben.

Afgezien van dat er nooit rotswerk rondom de uitgang van Chiapas is geweest en dit dus ook niet opgeknapt kan worden 😉

Wat @Mark gezien heeft is deel van de nieuwe gevels die ter vervanging van de schutting komen. Stukken daarvan zijn geen gevels, maar rotsen (om een aansluitend geheel te kunnen vormen.

Ik vraag me trouwens wel af hoe ze dit gaan maken. Als je nu vanaf het "pleintje" waar de drogers van Chiapas staat richting de uitgang van Chiapas kijkt, ziet het er super raar uit. Onderste gedeelte is mexico, bovenste gedeelte is Klugheim.. het verschil in hoogte lijkt me té laag te zitten om het geheel op een mooie manier te kunnen overdekken.. Nu verdient het park wel wat krediet, maar desalniettemin ben ik sceptisch over het eindresultaat.

NigelVaar toch wil ik dat ze het gebouw van wuze town afbreken is heel gedateerd en het gebouw vertoont een slechte staat.

Hoewel het leven volstrekt uit de hal van Kleinstein is, zie ik écht niet in hoe het gebouw in slecht staat verkeerd. Dat zou ook gewoon niet mogen na amper 24 jaar. Gezien ze overal met updates bezig zijn, verwacht ik wel dat ze ook vroeg of laat iets in die hoek gaan doen, waarbij de huidige bouwput wellicht al een begin is.

Mark Ze mogen vooral in beter personeel investeren, en dan met name bij de attracties.

Ik merk zelf ook dat het sterk wisselend is. Soms gaat het héél goed, soms is het echt huilen met de pet op. Ik zie hetzelfde fenomeen overigens op veel plaatsen terug (niet alleen in pretparken, al is het me met name in PHL, TVL en Tropical Islands buitengewoon hard opgevallen). Het is gewoon ontzettend moeilijk om (goed) personeel in deze sectoren te vinden. Ik hoop van harte dat dit ooit nog beter word, want er zijn echt veel plekken die hier sterk onder lijden.

Jozz Er werd veel te scherp gecontroleerd op lengte, bij mensen die ruimschoots binnen de marge vielen.

Controleren op lengte hoor je als park ook gewoon te doen vóór het pre-loaden. Ik zie het te vaak fout gaan. Als je écht een prime-experience wil bieden, zorg je er zelfs voor dat er iemand bij de ingang staat om lengtes te meten, maar ook de test-seat te bemannen om mensen die een té grote omvang hebben tóch even te laten testen... maarja: Personeelstekort dus.

Trollenbol Want als zelfs Kinderland in Bobbejaanland nog levendiger aanvoelt weet je gewoon dat er iets mis is gegaan in het ontwerpproces.

Het kindergedeelte van Wuze Town lijdt momenteel er ook héél erg onder dat eigenlijk de hoofdingang in een deel van het park ligt dat compleet dood is: De achterkant van het CrazyBats-Complex. Daarnaast zijn ook een aantal speelgedeeltes gewoon weg gehaald en leeg gelaten. Met Avoras trekken ze wel weer wat mensen naar boven, maar het eerste wat je daar ziet zijn lege ruimtes: Niet uitnodigend dus om verder te gaan.

Mocht Crazy Bats ooit tegen de vlakte gaan, dan hoop ik dat ze het qua infrastructuur zo inrichten dat de ingang op die plek meer volk trekt (is ook in belang van het park om zo het volk beter te spreiden). Dan kan het kinder-gedeelte weer wat populairder worden.

Ik denk sowieso dat de originele opzet hiervan gefaald heeft. Want het "Spiel & Spaß im Wuze Town" concept - waarbij enkel Wuze Town geopend was als een soort indoor-speeltuin - gebruiken ze al vele jaren niet meer.

Met een oplapping van het gebied zouden ze ook de linker toren er eindelijk eens bij kunnen gaan betrekken.. Er zit nog zó veel potentie in de Wuze Town hal, die er gewoon niet uit komt: Dood zonde. Dat terwijl het buitengedeelte van Wuze Town het wél goed doet.

Coasterfrenzy Het kindergedeelte van Wuze Town lijdt momenteel er ook héél erg onder dat eigenlijk de hoofdingang in een deel van het park ligt dat compleet dood is: De achterkant van het CrazyBats-Complex. Daarnaast zijn ook een aantal speelgedeeltes gewoon weg gehaald en leeg gelaten. Met Avoras trekken ze wel weer wat mensen naar boven, maar het eerste wat je daar ziet zijn lege ruimtes: Niet uitnodigend dus om verder te gaan.

Mocht Crazy Bats ooit tegen de vlakte gaan, dan hoop ik dat ze het qua infrastructuur zo inrichten dat de ingang op die plek meer volk trekt (is ook in belang van het park om zo het volk beter te spreiden). Dan kan het kinder-gedeelte weer wat populairder worden.

Ik denk sowieso dat de originele opzet hiervan gefaald heeft. Want het "Spiel & Spaß im Wuze Town" concept - waarbij enkel Wuze Town geopend was als een soort indoor-speeltuin - gebruiken ze al vele jaren niet meer.

Met een oplapping van het gebied zouden ze ook de linker toren er eindelijk eens bij kunnen gaan betrekken.. Er zit nog zó veel potentie in de Wuze Town hal, die er gewoon niet uit komt: Dood zonde. Dat terwijl het buitengedeelte van Wuze Town het wél goed doet.

Bestaat er ergens een gedetailleerde plattegrond, of een video of iets dergelijks die goed inzicht geeft in hoe de hal van Wuze Town nou daadwerkelijk in elkaar zit? Ik ben er meerdere malen geweest, maar heb nog steeds het idee dat er stukken van dat gebouw zijn die ik nog nooit heb gezien.

Desondanks sluit ik me wel bij de conclusie aan: de potentie druipt ervan af, maar de hal is gewoon dood. De Winja's maken het eigenlijk alleen maar erger door de constante echo's van de geluiden die de banen produceren. Een soundtrack én meer mensen zouden het gebied goed doen.

Sjiebert Bestaat er ergens een gedetailleerde plattegrond, of een video of iets dergelijks die goed inzicht geeft in hoe de hal van Wuze Town nou daadwerkelijk in elkaar zit? Ik ben er meerdere malen geweest, maar heb nog steeds het idee dat er stukken van dat gebouw zijn die ik nog nooit heb gezien.

Als je via de hoofdpoort binnen komt heb je eigenlijk een soort brug waar je ook beneden nog onderdoor kunt. Hoewel dat lagere gedeelte best charmant is, mis je er weinig aan. Helemaal links is een poort naar de 2e toren met rechts ernaast nog een ruime keuken. Beide ruimtes waar je toch niet komt. Rechts van de brug op het lagere gedeelte is uiteindelijk de doorgang buiten waar de ingang van Würmling express is.

De rest van het beneden gedeelte bestaat uit Tittle Tattle Tree. Links daarvan zijn Toiletten en weer links van de toiletten is ruimte voor een Bar (vroeger gebruikt voor de nieuwjaarsfeesten). Rechts van Tittle Tattle Tree is uitzicht op een drop van Winja's Fear en de doorgang naar de voorkant van de hal en de uitgang bij Würmling express.

Het gedeelte achter Tittle Tattle Tree ken je (pleintje met de in- en uitgang van de Winja's, fotopunt en vroeger was daar nog een fontein).

Als je de trap naar boven toe neemt loop je het kindergebied binnen. Je loopt onder het spoor van Winja's Force door en dan kun je eigenlijk naar links en naar rechts. Naar rechts loop je uiteindelijk weer buiten bij de spiraal van de rechter toren. Langs dat pad waren vroeger diverse ballenbakken en dat soort speelspul voor kinderen.

Neem je de route naar links kom je in het hoofd gedeelte uit. (Dit is iets versimpeld, want er zijn 2 paden naar links waarvan er eentje door een soort huisje heen loopt, maar ze komen beiden weer op dezelfde plek uit).

Eenmaal in het hoofd-gedeelte boven, heb je uiterst rechts het vervolg van de ballenbaden, dan de grote in-uitgang voor dat gedeelte en ongeveer rechtstegenover je de plek van het Kindertheater waar de Hack en Buddl Show was (en daarvoor een softplay). Links van het theater is een snackbar. In het midden van het geheel (voor de snackbar) stat Bumper Klumpen: De kinder-botsauto's.

Loop je langs de bumperklumpen naar achter heb je links Wozl's Duckwasher (mini-Theekopjes) en wat verder rechts de Wabi Wipper (mini freefall). Ga je dan nog wat verder door ging je een klein trapje af en kwam je in een lange gang terecht die helemaal door loopt tot aan de slaloms van de Winja's. Een klein gedeelte van deze gang was vroeger toegankelijk waar je computerspelletjes kon spelen in Wuze Thema. Ik ben er lang niet meer geweest, maar ik weet dat die spelletjes weg zijn en volgens mij is de gang nu in zijn geheel niet meer bereikbaar.

Zou de gang overigens wél nog bereikbaar zijn: Dan sluit deze halverwege aan op een trappenhuis dat beneden weer bij de eerder genoemde bar uit komt. Waar het einde van de gang heen gaat weet ik niet precies, hij lijkt dood te lopen, maar ik vermoed dat er wel nog ooit een plan was.

Dit was het dan ook. Ik denk niet dat je veel gemist hebt.

Het laat wel zien dat het gebouw zijn potentie nooit heeft waar gemaakt, want het laatst genoemde pad is ongetwijfeld ooit bedacht voor een functie. We kennen uiteraard ook wel de vreemde paden die aan de buitengevel van het gebouw lopen, maar aan de binnenkant valt daar helemaal niets van terug te zien. Het dak van het gebouw had toegankelijk moeten zijn voor bezoekers, maar dat is één van de dingen die nooit realiteit zijn geworden. Vermoedelijk zijn een aantal paden om die reden nu een beetje awkward aangelegd. Wél is het dank nog toegankelijk voor personeel via de trap die voor publiek niet toegankelijk is.

Voor de volledigheid heb ik hier een foto van de ontruimingsplattegrond. Is wel een beetje outdated, niet bijgewerkt sinds 2003, maar zal toch voor een groot deel helpen visualiseren hoe het allemaal in elkaar steekt.

Coasterfrenzy Ik vraag me trouwens wel af hoe ze dit gaan maken. Als je nu vanaf het "pleintje" waar de drogers van Chiapas staat richting de uitgang van Chiapas kijkt, ziet het er super raar uit. Onderste gedeelte is mexico, bovenste gedeelte is Klugheim.. het verschil in hoogte lijkt me té laag te zitten om het geheel op een mooie manier te kunnen overdekken.. Nu verdient het park wel wat krediet, maar desalniettemin ben ik sceptisch over het eindresultaat.

Ik denk dat je dit deel bedoelt?

Raar of niet, ik vermoed dat het zo blijft. De overgang van China Town naar Mystery (langsheen FJP en River Quest) is ook een combinatie in theming van beide gebieden. Er is geen abrupte overgang.

Ik denk dat ze deze toren met de nieuwe trap zo gaan laten. Hooguit krijgt het onderste gedeelte van de gevel toch nog een donkerder tintje verf dat beter aansluit op de kleuren van het Klugheim gedeelte erboven. Toch lijkt het blenden van deze 2 gebieden hier de opzet.

Wat ik wel nog vermoed is dat als de uitgang van Chiapas verplaatst wordt, er hier een muur/rotswerk/gevels gaan komen links van de trap. Dan zie je hier niet de Mexicaanse geveltjes tegenover die Klugheimfaçades. Dat stoort mij namelijk veel meer dan die trappentoren op zich. Tenzij de overkapping die nog over de vaargeul geplaatst wordt, het Klugheim deel erboven van het zicht zal onttrekken. 😝

Phantasiastisch Niet alleen het deel op je foto, maar de hele omgeving word zo.. De overgang van Klugheim naar China bestaat hoofdzakelijk uit grijze rotsen die in beide delen goed passen, maar de toegangspoort naar Klugheim is wel een redelijk harde overgang op dat stuk. De grijze rotzen zorgen er enkel voor dat wanneer je voorbij de poort kijkt het minder storend uit ziet.

Hier is het bijna het omgekeerde. Een keiharde overgang, maar niet horizontaal (waar je dat met een poort prima kunt scheiden) maar juist vertikaal.

Coasterfrenzy Geweldig overzicht, bedankt! Samen met de plattegrond van @Trollenbol geeft dit een goed beeld van de bovenste etage van het gebouw. Is er ook zo'n plattegrond voor de begane grond?

Het pad lijkt dus uit te komen bij een noodtrap naar beneden die volgens Google Maps weer strak tegen de muur aan de achterzijde van het plein voor Uhrwerk uitkomt. Is dit niet toevallig ook de plek waar een doorgang van Rookburgh naar Fantasy was gepland?

Coasterfrenzy We kennen uiteraard ook wel de vreemde paden die aan de buitengevel van het gebouw lopen, maar aan de binnenkant valt daar helemaal niets van terug te zien.

Eerlijk gezegd kan ik me die vreemde paden helemaal niet voor de geest halen. Zijn daar foto's van?

Sjiebert Het pad lijkt dus uit te komen bij een noodtrap naar beneden die volgens Google Maps weer strak tegen de muur aan de achterzijde van het plein voor Uhrwerk uitkomt. Is dit niet toevallig ook de plek waar een doorgang van Rookburgh naar Fantasy was gepland?

Er is daar een noodtrap naar beneden (richting keuken) en dan de trap die inderdaad in Rookburgh uit komt. Er is daar een deur te zien in de Rookburgh gevels. Wat me echter verbaasd is dat - volgens die plattegrond - dat dus op de bovenverdieping van WT aan sluit en niet op de keuken (die ze dan perfect hadden kunnen gebruiken voor evenementen in RB).

Van de benedenverdieping zou er ook een dergelijke plattegrond moeten bestaan, maar daar heb ik helaas geen foto's van. Evenmin van de vreemde paden aan de buitenkant. Ik vond wel deze afbeelding op de website van @Glenneke

Het "Dak" aan de linkerkant is dat pad. Verderop loopt dat schuin omhoog achter het woord "Eingang".

U vraagt, wij draaien... 🙂

Van de plattegrond van de benedenverdieping kon ik alleen een foto met veel ruis vinden, dus die zal ik binnenkort remaken.

Als PHL op termijn Wuze Town/Crazy Bats grondig gaat renoveren/vervangen, dan vind ik het eigenlijk wel logisch dat ze het gebied nu laten “verloederen”. Waarom kleine investeringen doen nu als je dat over een paar jaar weer moet slopen?

Tijdens de meetup had ik een ritje Winjas met de noodverlichting aan in het 2e gedeelte van de rit. Viel mij wel op hoe groot (en leeg) die ruimtes eigenlijk zijn - volgens mij is dat is dus wat er onder dat gehele hoge gedeelte achterin Wuze town zit.

CoasterAnne Viel mij wel op hoe groot (en leeg) die ruimtes eigenlijk zijn

En toch past het maar nét. Winja's Force kan niet hoger zijn ivm de plafond speling. Rondom de baan zit wel nog een stuk evacuatiepad en onderhoudstoegang in, waardoor die laatste ruimte er groter en leger uit ziet, maar het word wel gebruikt.