Als ik bovenstaande lees ben ik toch wel blij dat het op persoonlijk vlak erg rustig is gebleven.
In het voorjaar een weekje Polen gedaan. Ik wilde altijd Auschwitz-Birkenau eens bezoeken en dat hebben we gecombineerd met Legendia en Energylandia. Ik moet wel zeggen dat ik dat zonder Lech coaster zeker niet gedaan had, maar was toch wel benieuwd. Heerlijke baan en ik hoop dat Vekoma zoiets eens wat dichter bij huis gaat bouwen. Van Energylandia weet ik eigenlijk nog steeds niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. We hadden twee dagen ingepland. Dat was voor dat moment meer dan genoeg. Genoeg tijd om alle achtbanen/attracties te doen en de toppers meerdere keren. Met bijna 20 banen is de variatie prima, maar ze zijn wat mij betreft wel doorgeslagen in de kinder/familie baantjes. Dat was toch wel een thema kwantiteit boven kwaliteit. Dat had van mij net andersom gemogen. Daarnaast is het verschil in aankleding ook wel groot. Hoewel je veel verbetering ziet, vraag ik me serieus af hoe al het bestaande er over 10 jaar bij zal liggen.
Nu moet ik zeggen dat een bezoek vaak uitgesteld is vanwege de volgende nieuwe uitbreiding. Maar ondanks dat ik het zelf al vaak genoeg heb gezegd dat het geen zin heeft, blijf je het zelf dus ook uitstellen. Dit jaar moest het er dan toch weer eens van komen en hebben we voor het laatst een grote Florida pretparkvakantie gehouden. Het begint nu echt te veel en vooral ook te duur te worden. Met Epic Universe en de aangekondigde Disney uitbreidingen zal dat alleen nog maar meer worden.
Nog een laatste keer alle grote parken in één vakantie doen met een hoop nieuwigheden. Met Seven Dwarfs Mine Train en TRON de bingo weer terug gepakt in Magic Kingdom. De vernieuwde Tiana's Bayou Adventure viel toch wat tegen. De attractie blijft gewoon goed, maar het geld is echt naar een aantal animatronics gegaan. Ik zag overal nog Splash Mountain door de attractie heen komen.
Het nieuwe ingangsgebied van EPCOT dat wat steriel overkwam. Cosmic Rewind was toch een wereldtopper als attractie en als achtbaan zelfs iets heftiger dan ik vooraf had gedacht. En waar Frozen ergens anders een eigen themagebied had moeten krijgen, paste Ratatouille beter in het World Showcase. Luminous was niet slecht, maar haalt het nog steeds niet bij IllumiNations. Helaas was Test Track in onderhoud.
Animal Kingdom was nog grotendeels gelijk buiten een heel nieuw land. En hoewel ik weinig, eigenlijk helemaal niets, met Avatar heb vond ik Flight of Passage een schitterende attractie en gelukkig heb ik Dinosaur nog een keer kunnen doen.
De grootste veranderingen waren in Hollywood Studios. Zo was eindelijk die uitvergrote tovenaarsmuts verdwenen en had The Great Movie Ride plaats gemaakt voor Runaway Railway. Een prima vervanging wat mij betreft.Met twee compleet nieuwe themagedeeltes. In tegenstelling tot Parijs is hier wel een volwaardig Toy Story Land waarbij het hele land zo in Parijs gekopieerd had mogen worden. En dan Galaxy’s Edge. Nu ben ik geen Star Wars kenner, maar volgens mij klopte daar alles. Wow wat een gebied.
Universal heeft net bekend gemaakt dat HRRR gaat verdwijnen. Bij mijn vorige bezoek was deze nog in aanbouw en was de opening al vertraagd. Geen slechte baan en naar mijn mening niet het grootste probleem. Met Minions, Jimmy Fallon en Fast & The Furious waren er toch wel veel net niet attracties bijgekomen. Transformers is een geweldige attractie, maar ik snap het niet met Spider-Man een kilometer verderop. Hoogtepunt was hier Diagon Alley. Een geweldige uitbreiding, maar het toont wel een enorm kwaliteitsverschil aan met het grootste gedeelte van het park.
IoA, Dit was altijd mijn favoriete park met een goede verhouding aan alles. Hier was vooral veel Lost Continent verdwenen inclusief Dueling Dragons. Maar die mist nun iemand meer. Zeker niet na na de komst van VelociCoaster. Dat is wat mij betreft gewoon een wereldtopper. En net als Hagrid zou ik zoiets graag binnen de landsgrenzen zien. Met deze twee banen ook de bingo weer terug verdiend.
Je hoort wel eens ik kom hier pas weer als ze een B&M bouwen. SeaWorld is zo'n park, maar hier waren er gelijk 3 nieuw. En eigenlijk waren ze alle 3 prima waarbij Pipeline een prima evolutie was van een stand-up. Hopelijk blijft dat zo. Ook Busch Gardens had een nieuwe B&M. Een kleintje weliswaar, maar ik zie graag wat meer van komen. Topper was echter Iron Gwazi. Van twee absolute rammelbakken dit maken, is toch wel een meesterwerkje. Ik moet wel zeggen dat de nadruk nu wel te veel op de achtbanen ligt. Volgende keer graag iets anders. Dat anders hadden ze overigens al wel met Falcon's Fury. Dat was wel een attractie waar ik wat zenuwen voor had,
Ook voor het eerst een Legoland bezocht, maar dat is denk ik ook de laatste keer geweest. Het was me toch net iets te veel een kinderpark en het enige park waar we de bingo mis zijn gelopen omdat Coastersaurus in onderhoud was. Om het lekker ongemakkelijk te houden zijn we nog even snel bij de buren langs geweest, maar die hebben minimaal 3 B&M's nodig om ooit nog eens terug te komen 😉
Verder eindelijk ook beide Fun Spot parkjes gedaan. Vaak voorbij gereden, maar in de afgelopen jaren hebben ze daar toch wel wat leuke baantjes neergezet waardoor het wel de moeite waard was om ze te bezoeken.
Op persoonlijk vlak een saai jaar, maar op pretparkgebied dus eindelijk weer eens in Florida en toch bijna 50 nieuwe banen kunnen doen. Ik mag dus niet klagen.