Mijn tripje van een maand geleden naar Parque Warner was ook met het ov!
Parque des Attractiones is zeer makkelijk te bereiken met de metro, de ingang is te lopen vanaf de dichtstbijzijnde metrohalte. Uiteindelijk niet het park kunnen doen maar dat lag niet aan de verbinding met het ov.
PW is wat lastiger. Er ligt een spoor + station voor de ingang, maar daar heeft alleen in de eerste tien jaar een trein gereden helaas. De beste opties nu zijn om a) een speciaal pendelbusje te nemen die vanaf station Principe Pio of Mendez Alvaro (dacht ik) rijdt, b) zelf de trein te nemen naar Pinto en daar de bus te pakken, c) de Pinto trein en dan een taxi/Uber of d) een directe taxi/Uber te nemen.
A) boek je bij je ticket voor het park, maar heeft als nadeel dat de site slecht uitlegt waar je verzamelt en dat je er ook de hele dag moet zijn want het busje rijdt voor openingstijd er heen en pas na/rond sluitingstijd terug.
B) werkt prima als het niet al te druk is, anders is er het risico dat de bus vol zit. Je moet dacht ik met cash betalen. En ook hier rijdt het alleen rond open/sluit. Wat ook goed is om te weten: de Spaanse treinen rijden regelmatig onaangekondigd met vertraging. Dus houdt rekening met een overstap buffertijd. Maar het treintje rijdt minstens elk halfuur en soms vaker dus dat is prima. Let wel op, een treinkaartje bij de Renfe Carreminos automaat bestellen is een hele puzzel want het is vrij slecht vertaald - je moet de eerste optie kiezen (iets in de trant van “kaart laden”) en dan je bestemming invoeren.
Ik heb zelf C) gedaan, met als nadeel dat het duurder is maar als voordeel dat je dus niet aan de bustijden vast zit. Voor dit soort enkele taxiritjes moet je wel altijd minstens €5 voorrijkosten betalen, maar als je met meerdere personen gaat kan het vaak best goed te doen zijn pp. Ik wist niet zeker of er taxi’s waren dus ik nam een Uber heen en terug - dat was 20 min rijden voor €21 enkeltje. Treinkaartje komt daar bovenop van een paar euro.
D) is denk ik de makkelijkste optie. Taxichauffeurs zijn je erg dankbaar als je een langere rit met ze rijdt, Uber wekt ook prima daar (met gereguleerde Uber auto’s). Om kosten een beetje binnen de perken te houden zou ik met de metro zo zuidelijk mogelijk gaan, beetje in de buurt van de snelweg, bijv halte Legazpi. Daarvandaan is maar 25-30 min rijden naar PW.
Edit: die bus vanaf Villaverde die had ik niet eens gevonden… maar zeker ook een goede optie! Scheelt de treinlaartjes uitpluizen!