Ik vermoed in navolging op succesvolle Vekoma coasters zoals Big Bear Mountain in Dollywood, komt Intamin met een vergelijkbaar type coaster:

Family LSM Coaster

Building on the technology behind our iconic and world-renowned LSM Launch Coasters, our new Family LSM Coaster features a brand-new LSM system which was adapted from the strongest launch available on the market. The trains and propulsion system are designed to accommodate both young and old, featuring an LSM Launch Coaster for the whole family!
(bron: Intamin.com )

Er is van alles mogelijk: inversies, LED-verlichting, spikes en wissels. De video:

https://www.intamin.com/product/family-lsm-coaster/

Schijnbaar dus ook een nieuwe (doorontwikkelde) LSM-aandrijving. "adapted from the strongest launch". Klinkt goed!

Niek Ik zie niet helemaal wat de innovatie nu precies is vergeleken met het multilaunch model zoals Toutatis of Pantheon. Nieuwe treintjes en een ander aandrijfsysteem?

Inderdaad, wat is hier "family" aan?

Nevz Voorheen werden al deze elementen enkel aangeboden op een achtbaan waar je minimaal 1.30 voor moest zijn. Bij dit model is de minimale lengte is 1 meter. Ze hebben dus het blitz coaster model gepakt en hem eigenlijk kleiner gemaakt.

ufx
        Niet heel veel eigenlijk, maar kinderen van tegenwoordig lijken steeds meer te durven. Zie ook de wing coaster in legoland en chessington. Het is een groeimarkt om met familieachtbanen meer te kunnen dan simpele bochten en afdalingen.

• ufx en Njit hebben hierop gereageerd.

Jammer dat dit niet bestond toen Walibi België begon aan hun nieuwe attractie. De lanceringen van Intamin zijn toch niet te evenaren.

Tof concept!

Markiewong Het probleem is dan ook niet dat de kinderen meer durven, het probleem is dat de ouders niet meer durven. Iets met lanceringen, inversies of een achtbaan die achteruit gaat vind ik geen achtbaan voor een breed publiek.

Markiewong Niet heel veel eigenlijk, maar kinderen van tegenwoordig lijken steeds meer te durven.

Is ook een kwestie van meer aanbod. In de US zie je relatief jonge kinderen in heftige achtbanen stappen. In Nederland is de lat een stuk lager hoewel dat wel aan het veranderen is.

ufx Maar de insteek is hier dan ook dat kinderen vanaf 1 meter dit kunnen doen zonder de ouders. Ik denk niet dat een achtbaan met inversies het automatisch geen familiebaan meer maakt, Formule X in Drievliet is ook een bescheiden baan. Datzelfde geldt voor de twee nieuwe B&M wing coasters.

Njit
              Ik heb eerder het gevoel dat de lengte bepalender was voor of je mocht of niet, genoeg kinderen gezien die wel in de Baron wilde maar te klein voor waren. Joris heeft ook het rare concept van plaats afhankelijke minimum lengtes zodat die zo laag mogelijk ligt en zoveel mensen kan bereiken.

Ik zou het woord family in de titel ook niet 1-op-1 overnemen dat de hele familie er in wilt. Eerder dat de hele familie er technisch gezien in zou mogen. Plus als bedrijf moet je nieuwe modellen blijven introduceren toch 🙂

Het heeft te maken met het beugelsysteem. Deze zit een klasse lager tov de bekende Bitz/multi launch coasters. Hierdoor is een lagere instap en een ander beugelsysteem mogelijk. Vrij tof dat je hier ook een inversie mee kunt.

De eerste is nu gebouwd in Epic Universe.

ufx Iets met lanceringen, inversies of een achtbaan die achteruit gaat vind ik geen achtbaan voor een breed publiek.

Wakala heeft een breed publiek. Movie Park Studios heeft een breed publiek. De Looping star had een breed publiek.