er zijn er heel wat problemen met Crazy Bats in Phantasialand.

• Heel veel VR brillen kapot.
  • Er kan nog maar met 2 treinen gereden worden vanwege de VR brillen.
  • Capiciteit is er onwijs op achteruit gegaan.
  • Transport van de brillen wordt niet meer gebruikt.
  • Alle brillen worden schoongemaakt met doekjes.
  • Wachtrij wordt langzaam gesloopt door bezoekers. (verf van de temple/space center te zien op de hekken)
  • film loopt vaak niet gelijk met de baan zelf

Ik merk ook dat de meningen over crazy bats steeds slechter worden. Ik blijf het jammer vinden dat ze hiervoor gekozen hebben. Een gethematiseerde temple of the night hawk was een veel betere oplossing geweest.
Ben benieuwd of ze er volgend jaar mee verder gaan...

• Jules heeft hierop gereageerd.

Oh help! Ik dacht dat de Crazy Bats juist zo goed ontvangen werd! Wel zonde om te zien dat het zo snel al zo slecht gaat. Blijkt dus schijnbaar toch dat een VR-makeover misschien niet de beste zet is voor welke achtbaan dan ook.

Daemonen in Tivoli?
    Crazy Bats in PHL?
    Galactica in Alton Towers?
    Mount Mara in BJL?

Het is het allemaal niet he?

Er zijn ook goede voorbeelden, al zijn die op 1 hand te tellen.
    De vr van Batman in Parque Warner Madrid is wel ontzettend tof! En die van de Cancan coaster lijkt me ook tof om eens een keer mee te maken.
    Verder is het ook gewoon een gimmick en kinnen ze wat mij betreft gestolen worde .

Dat van de verf is gewoon een stomme fout, dat kras je er zo van af of beschadigd al door het gebruik. Zoiets moet je poedercoaten voor een slijtvaste verflaag.

_robin_ Capiciteit is er onwijs op achteruit gegaan.

Dit is natuurlijk bij vrijwel alle VR-attracties een probleem. Jammer van de andere problemen. Het schoonmaken met doekjes is vrij gebruikelijk hoor, maar problemen met de synchrone beelden en kapotte brillen is wel jammer. Ik las hier op 't forum ook al een report van iemand die vier minuten lang testbeeld had. Dat is zonde, want de eerste reviews van de film waren echt goed.

Jules Verschil hier is dat expliciet werd gezegd dat Crazy Bats er niét op achteruit zou gaan betreft capaciteit.

Zeuren over de verf e.d. is wel een beetje too much vind ik, het is en blijft slechts een ''tijdelijke invulling'' voor de locatie (hoogstwaarschijnlijk). En eerlijk, ik zie nu toch graag dat CB eerder vroeger dan later het veld ruimt, en wordt vervangen door een nieuwe, deftige overdekte achtbaan. Het liefst toch weer met het Night Hawk thema, maar dan wél fatsoenlijk uitgewerkt.

Oorspronkelijk idee was ook prima en was qua capaciteit geen vermindering op TotNH, maar sinds september is het inderdaad dramatisch geworden.

Afgelopen zondag in Phantasialand geweest, en het is zowaar nog slechter geworden:
      -maar 2 treinen, waarvan bovendien 2e karretje standaard leeg was, en 5e karretje soms niet en soms voor de helft gevuld was
      -Veel problemen met brillen. Niet synchroon, of gewoon totaal niet gaan afspelen. Staat tegenwoordig wel aangegeven dat je problemen met brillen moet melden, en mag je meteen nieuw ritje maken.

Wat ook opmerkelijk was is dat bij mij de oriëntatie van de bril tijdens de rit verschoof. Na helft van de rit moest ik zo ongeveer 60 graden opzij kijken om in de VR wereld recht vooruit te kunnen kijken. Totaal niet fijn en ook maar meteen de bril afgezet. 1e rit vond ik ook niet denderend omdat daarbij het beeld ook lichtjes vertraagd was. Voor mij dus de laatste keer geweest met VR en volgende keer alleen doen als er amper rij staat en laat ik waarschijnlijk de bril alsnog af.

Mennoo_ ik snap nog
        steeds niet hoe het in een keer zo slecht is geworden terwijl het eerst opzich nog wel goed functioneerde.
        Als ik al deze problemen lees. Dat ze nog erger zijn geworden etc. Ben ik benieuwd of ze er volgend jaar mee verder gaan. Ze kunnen de zin "beste VR coaster" ook wel verwijderen. Want dat is het op dit moment totaal niet. Een onwijs domme beslissing geweest om VR op een donkere achtbaan. Waar je zoveel mee kan. Te gebruiken...

• Jules heeft hierop gereageerd.

_robin_ Een onwijs domme beslissing geweest om VR op een donkere achtbaan. Waar je zoveel mee kan.

Dat gebouw zit erg gecompliceerd in elkaar en je kunt niet zomaar even thema in die hal gooien. Er was een reden voor om Space Center allemaal lichtgewicht themastukken te geven en uiteindelijk gewoon donker te gaan. Als ik me niet vergis staat de achtbaan op een soort stalen frame dat zich geheel boven Hollywood Tour bevindt. Je kunt dan niet ineens, alsof 't een fundering is, extra gewicht in de hal gaan plaatsen. Dit moeten uiteindelijk gewoon tussenstappen zijn om de attractie wat meer leven te geven en dan te verwijderen.

Jules thematisering zoals in cancan coaster weegt niks. ook zijn lasers gewoon mogelijk. ze kunnen dus echt wel iets met die hal. verwijderen gaat trouwens ook niet zomaar. het is heel lastig om een vergunning te krijgen om er iets nieuws te maken. denk eerder dat ze het gebouw ooit gaan renoveren en niet gaan slopen.

_robin_ ik denk dat niemand de binnenkant van die hal wil zien met licht/lasers. plus, aankleding wordt heen snel, heel zwaar zelfs als je het simpel wilt doen.

_robin_ thematisering zoals in cancan coaster weegt niks. ook zijn lasers gewoon mogelijk. ze kunnen dus echt wel iets met die hal.

Ik heb de hal wel eens met wat meer licht aan gezien en het is niet makkelijk daar iets goeds van te maken. Wat Hjalmar verder zegt is ook waar, je bent toch al snel met meer gewicht bezig dan je denkt om er echt een verbetering in te zien. Je kunt niet even wat huis-tuin-en-keuken-spul erin gooien en hopen dat 't blijft werken.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou best enthousiast worden van Hollywood Tour in een helemaal nieuw en prachtig thema en de achtbaan van binnen in hetzelfde thema prachtig aangekleed en weer helemaal hip, maar het zou me verbazen als dat 't lange termijn plan. Als ze een vergunning kregen voor Chiapas, Taron en Rookburgh (allemaal buiten), kunnen ze ook een vergunning krijgen voor een nieuw gebouw in die hoek.

Jules weet ik niet zo zeker. temple ligt heel dicht bij de huizen. chiapas, taron en rookburgh niet. had sowieso gelezen dat het lastig is. komt dus niet van mezelf. kwa thematisering blijft het inderdaad een lastig onderwerp. maar ik denk dat ze met veranderingen aan het gebouw. bijvoorbeeld een renovatie aan het dak. dingen kunnen doen. met space center was er ook thematisering. natuurlijk wordt het gebouw ouder. maar het kan/kon dus wel. Als je een paar lasers in het gebouw stopt kan je echt niet die hele hal zien hoor.... is daar veel te groot voor. Maar we zullen het zien. Eerst moeten ze die problemen met de vr brillen maar oplossen. Ben benieuwd of ze er volgend jaar mee verder gaan.

_robin_ temple ligt heel dicht bij de huizen. chiapas, taron en rookburgh niet.

Rookburgh ligt amper verder van de laatste huizen aan de Ahornweg dan 't grootste deel van Temple. Chiapas en Taron liggen qua geluid weer heel ongunstig. Daar is netjes die grote wand voor gebouwd. Er zijn wel die drie huizen op de hoek van de toegangsweg (bij Wakobato) die echt extreem ongunstig liggen, maar dat is nog altijd verder weg dan die andere straat.

Hjalmar met styrofoam kun je best behoorlijke decorstukken maken zonder meteen de limieten van de constructie te overschrijden. Het hoeft allemaal ook niet super gedetailleerd. Je rijd er in het donker op snelheid langs.

_robin_

Sorry, het lukte me niet om 2cquotes in 1 post te krijgen op mijn mobiel.

Met 1 goede laser en een zak spiegels krijg je die laser de hele hal door.

Misschien een beetje buiten het onderwerp om maar zijn hier kenners die foto’s hebben van de hal met lampen aan in goede kwaliteit ? Of met het originele Space Center thema? Ben wel benieuwd wat vroeger aan effecten in die hal stond. Vekoma zal ongetwijfeld een flinke kluif gehad hebben aan het doorrekenen van de constructie als onderdeel van het pand incl de originele (minimale) thematisatie.

Aquaslide ik heb geen fotos. Maar er was een sterrenhemel, hangende ruimteschippen en nog een paar andere effecten/sound effecten. Er stond/hing best wel veel in.

_robin_

ik vind net dit filmpje, aardige hal is het met golfplaten dak als vloer. Toch jammer dat ze al die attributen eruit gesloopt hebben, maar het geeft ook aan dat er weer “veel” inpast

Aquaslide Foto's en video's van de huidige situatie met licht zijn, zoals je zelf al hebt ontdekt, makkelijk online te vinden (hoera voor storingen!). Een volledige lijst van de oude effecten heb ik nooit op een rij gekregen maar de belangrijksten zijn:

• Projectieschermen met meteoren
                        • Een tweetal levensgrote meteoren waar de trein doorheen reed
                        • Een raketkop met ruimte-ontdekkende astronauten
                        • Een ruimteschip welke lasers schoot
                        • Een ''vijandig'' UFO-schip, vermoedelijk eigendom van de aliens die in de wachtruimte te vinden waren
                        • Diverse lasers en lichteffecten, waarvan enkele (lift 1 en eindremmen) vandaag de dag nog steeds aanwezig zijn, min of meer. De sterrenhemel is nog aanwezig aan het plafond maar is uitgeschakeld.

Bij mijn weten is al dit decor, inclusief de aankleding en figuren in de wachtrij, door Phantasialand zelf vormgegeven. Enkele foto's van de fysieke decorstukken (bronnen: documentaire Phantasialand, krantenartikel over de bouw, onride Space Center van Ride Review op YouTube en forum PhantaFriends):

Feit is dat er niet enkel aankleding aan het plafond hing, maar ook op de grond stond, hoewel waarschijnlijk zó gepositioneerd, dat deze op het metalen frame waar de achtbaan op staat rust, en niet op de ''golfplaten'' die slechts opvulling zijn voor open ruimte tussen de balken van dit frame (goed te zien op de tweede afbeelding met het ruimteschip, een bouwfoto waar de platen nog niet gelegd waren). Dat je dus niet zomaar alles kan plaatsen wat je wilt, à la, maar met een beetje rekenwerk (als Vekoma het in de jaren 80 kon... De baan zelf is overigens ontworpen door Werner Stengel) moet er toch een oplossing te bedenken zijn. Dat het park hier geen toekomst in ziet is een ander verhaal.

Ik blijf me verbazen over hoe vreselijk knap dit gebouw is ontworpen, jammer dat je dat niet meekrijgt als je een rit met VR bril op maakt.