Gisteren liet Looopings weten dat er wordt nagedacht over de mogelijkheden van de toekomst van de Kikkerachtbaan in Duinrell. Dit is een iconische achtbaan en voor veel Nederlanders was het hun eerste achtbaan en het een van de bekendste achtbanen in Nederland qua naamsbekendheid.
Het iconische aspect zal voor een groot deel ook in de leeftijd zitten: de achtbaan opende in 1985 en wordt dus volgend jaar 40 jaar oud. Op dat moment mag je bij een attractie wel zeggen dat het einde van zijn levensduur nadert. Maar ja, wat ga je vervolgens doen om het gat wat zo'n achtbaan achterlaat op te vullen?
Ik ben daarom benieuwd wat jullie zouden doen om het hypothetische gat van de Kikkerachtbaan op te vullen.
Voor nog een klein beetje achtergrond informatie: de Kikkerachtbaan is een model Tivoli Large variant van Zierer, 360 meter lang, 8 meter hoog en gaat 36 km per uur. Het heeft een prima capaciteit van 40 personen per trein (al redt de bandenlift het niet met een te grote hoeveelheid volwassenen). Er zijn er als ik RCDB goed heb begrepen 29 gebouwd waarvan 19 nog in werking zijn, dus een best populair achtbaanmodel. Een andere Tivoli Large, de #LikeMe Coaster in Plopsaland de Panne, heeft 10 jaar geleden een retrack gehad, maar dit was wel een gedoe bij Zierer omdat de machine die de rails maakte niet meer werd gebruikt, waardoor ze speciale mensen uit hun pensioen moesten terughalen om de rails te kunnen maken. Althans, dit heb ik van horen zeggen.
Topicstarter begint natuurlijk: Ik denk dat ik zou kijken naar een nieuwe achtbaan met vergelijkbare eigenschappen van Zierer. Ik denk niet dat Duinrell er te veel geld in wil steken dus het moet niet te bijzonder zijn met custom layouts enzo. Het moet niet teveel ruimte innemen doordat de ruimte om de Kikkerachtbaan al aardig bezet is, dan zou een Zierer Force Five te groot zijn. Ik zou gaan voor een Zierer Force 280, die is 280m lang, 11m hoog en gaat wel iets sneller met 46km/h, zoals de Flying Eagle in Legoland Billand. Verrassend leuke layout met een goede zigzag in het midden. De capaciteit zal daardoor wel afnemen van 1250 naar 800 pph