Ik ben wat afleveringen van Ochtend in Pretparkland aan het terugluisteren en in een algemene Eftelingaflevering van een jaar of 2 terug snijden ze daar een thema aan waar ik me heel erg in kan vinden en wat ik hier nu ook weer terug zie komen. De Efteling heeft een kundige ontwerpafdeling die mooie ontwerpen kunnen maken, maar de thema's waarbinnen dit gebeurt zijn verre van origineel binnen de pretparkwereld of zelfs de Efteling zelf doordat er steeds meer mensen op sleutelposities komen die zelf veel kennis hebben of fan zijn van de pretparkwereld. Deels komt dit ook doordat reizen makkelijker is geworden de afgelopen 20 jaar, de branche zich professionaliseert met opleidingen en het internet er natuurlijk is.
Feit is wel dat veel concepten die we de laatste jaren zien, klakkeloos gekopieerd zijn. Natuurlijk geeft de Efteling er wel een eigen draai aan, we zeggen niet dat ze daar niets kunnen, maar die podcastaflevering verwoordde iets waar ik me eigenlijk helemaal in kon vinden. Van Symbolica waar je de invloeden duidelijk in ziet tot het hele idee van Danse Macabre wat gewoon regelrecht uit de prullenmand van Haunted Mansion lijkt te komen (tot de intonatie van de vertelling aan toe) en verder vooral veel stijlelementen van zijn voorganger hergebruikt. Het Grand Hotel is ook weinig origineel (en ik durf te zeggen, niet eens de beste uitvoering van een dergelijke stijl in pretparkhotels, zie Disney, Liseberg en Plopsa) en kopieert zelfs het concept van het hotel als parkingang met een kasteel aan het eind.
Hoe kom ik hier nu bij? De thema's die we hier voorbij zien komen zitten in diezelfde categorie. Laat de Efteling weer eens een Droomvlucht ontwerpen. Een uniek sprookjesthema waarbij de feitelijke attractie écht ondergeschikt is. Een Huis van de Vijf Zintuigen, waarbij de kern van de Eftelingse stijlkenmerken in een heel nieuwe uiting wordt getoond. Een 1001 nacht-thema was misschien ook niet origineel meer in de jaren '80, de invulling was dat wel.
Zeker met Universal op komst, hoop ik dat ze zich eens écht te buiten gaan en niet in de 'standaard' thema's als Noorse mythologie of Circus denken. Denk niet marketinggericht. Denk niet in characters, denk niet instagrammable, denk niet in een verhaallijn. Maar duik in je kern en pak vanuit daar weer eens uit.
De aflevering in kwestie, vooral in de eerste helft wordt dit onderwerp besproken.