Alain Was in het algemeen underwhelmed.
Hier sluit ik mij bij aan, mogelijk is dat doordat ik hier alle recensies/reviews heb gelezen. Afgelopen zaterdag zijn wij geweest, we mochten naar bank 6 (VI). We werden als laatste rij 6 in gestuurd, we liepen daar alleen, ik vond de wachtrij echt te donker, moest regelmatig de muur zoeken om te weten waar ik was. We mochten gaan zitten op rij 3, mijn vriendin heeft veel kortere benen dan ik en vond de stoelen echt oncomfortabel. Zij wist echt niet wat ging komen, haar reactie was dan ook "hoe dan??" bij het verschijnen van de dirigent (vond dit stiekem het leukst van de totale ervaring), ze had niet door dat de banken op de schijf ook konden draaien.
Toen de attractie begon te draaien had ik echt moeite om te focussen. Op een gegeven moment lukte het mij wel om de muzikanten te zien en heb ook de bewegende balustrades gezien en denk dat ik een glip gezien heb van Esmeralda. Toen we eruit kwamen hadden we beiden zo iets van het was een leuke attractie, maar wat is nu eigenlijk de bedoeling? Het is allemaal heel mooi, maar draaien gaat te snel om het goed mee te krijgen wat er om je heen gebeurt. En dat is denk ik jammer omdat het gros van de mensen er per bezoek maar 1 keer in gaat, Je moet er echt meerdere keren in om te weten waar je op moet letten.
In mij optiek kun je het (voor het gros van de mensen) beter maken door na het verschijnen van de dirigent ook de andere muzikanten te laten verschijnen, ik kan niet beoordelen of iedereen die goed kan zien omdat ze in de nissen zitten, maar dat zou je kunnen oplossen door de schijf een ronde te laten draaien waarbij de banken gericht blijven op de dirigent. Hierna kan dan het "dansen" beginnen. Voor mij zou het dan een stuk overzichtelijker/duidelijker worden. Tevens is het jammer dat heel veel bezoekers de overige animatronics niet zien (ik heb echt moeite moeten doen om ze te spotten).
Overigens heb ik de "piep" ook gehoord en ik ben 50+ met een lichte gehoorbeschadiging aan 1 oor. Dit is duidelijk het geluid van een elektromotor die wordt aangestuurd door een frequentieomvormer en die is heel erg lastig (nagenoeg onmogelijk) om geheel te elimineren. Een kennis van mij zegt altijd: "als je er niet naar luistert, dan hoor je het niet", voor mij werkt dit, maar ik kan mij voorstellen dat het voor veel mensen niet gaat lukken. Een oplossing zou zijn de banken hydraulisch aangedreven te maken, alleen is dit wel een enorme ingreep op het attractie ontwerp en dus enorm kostbaar (als het überhaupt al mogelijk is).
Het totaal plaatje, wachtrij, gebouw, aankleding etc. etc. is erg mooi, in mijn optiek zou de show beter kunnen (voor het gros van de mensen).