Afgelopen zaterdag waren we te gast in Avonturenpark Hellendoorn voor hun Halloween evenement Screams. En we namen natuurlijk ook even een kijkje in hun nieuwste spookhuis: Château Cristal.
Maar voor de echte griezels naar buiten komen pakken we eerst nog een klein stukje Heksendoorn mee. Tijdens onze wandeling door het park komen we op meerdere plekken leuk Halloween decoratie tegen. Het park ligt bezaaid met strobalen, pompoenen en we komen ook de nodige heksen tegen, waarvan sommigen een iets minder fortuinlijke landing maken dan anderen..
Alles is in het oranje vandaag 🎃
Deze heks was nog best goed terecht gekomen
Deze kwam iets minder goed terecht zullen we maar zeggen 🤣
Ook in Dreumesland is de nodige decoratie te vinden
Na ons rondje door het park waarbij we onderweg ook wat attracties mee pakken strijken we neer in het Gouden Theater Paleis om de Halloween show van Kareltje, Jasmijn en heks Odelia te bekijken. Zoals we gewent zijn van de Kareltje en Jasmijn shows is dit een vermakelijke show met de nodige humor die ook voor de wat oudere kinderen in de zaal leuk is om te gaan kijken.
Na de show is het tijd om richting Château Lumiere te gaan, dit is de Heksendoorn variant van het nieuwste spookhuis van Avonturenpark Hellendoorn. Ook in deze variant wordt gebruik gemaakt van de Haunted Lantern. Deze krijgen we mee het huis in om het personeel dat stil is blijven staan in de tijd terug tot leven te wekken. Zoals te vinden op de website van Hellendoorn is deze dag variant niet eng maar kan wel als spannend ervaren worden door de jongere kinderen. Ik denk dat dit spookhuis daarmee precies de juiste toon zet voor deze doelgroep. En aan de pretpark liefhebber is ook gedacht, want het huis ligt vol met verwijzingen naar oude attracties en namen uit het park! Oh, en als je goed je best doet krijg je een zakje Smoeltjes Spook Koekjes! 😋🤤
Daar zijn we dus
Ook buiten kunnen we oude verwijzingen vinden
Na ons bezoek aan het Château is het een goed moment om wat te gaan eten. Dat doen we bij de Berghoeve, het grote restaurant in het park. We maken opnieuw een rondje door het park en pakken meteen het inmiddels geopende spookhuis Horror Hotel “Wedding Night” mee. Zoals de meeste mensen wel van mij weten zijn spookhuizen niet per se mijn ding. Maar het Horror Hotel vond ik erg tof in elkaar zitten. Er is een toffe inleiding, met scenes die goed op elkaar aansluiten en het spookhuis is ook verrassend lang!
Na het Horror Hotel gaan we richting de wildwaterval voor de vuurwerkshow die Heksendoorn gaat afsluiten voor vandaag en de griezels van Screams aankondigt. Het is helaas nog net niet helemaal donker maar gelukkig wel donker genoeg om het vuurwerk al goed te kunnen zien. De show heeft niet de grootte van bijvoorbeeld een Walibi of Toverland, maar het is wel 10 minuten onafgebroken knallen met mooi vuurwerk! Een prima show voor dit park waar we goed van genoten hebben.
Na de vuurwerkshow blijven we even hangen bij de wildwaterval om de griezels de tijd te geven om hun posities in te nemen in de scare zones zodat iedereen goed in z’n rol zit als we aan ons rondje gaan beginnen.
Dat rondje brengt ons in het Dragon Fear gebied waar de spookachtige ridders de dienst uit maken en achtbaan Balagos is uitgerust met vuureffecten. Een erg sfeervol gebied zo!
Na een ritje Balagos en een rondje door dit gebied bezoeken we het spookhuis Witch House. Tot onze verbazing staat hier als enige spookhuis nagenoeg geen rij. Later begreep ik dat dit ook een van de oudere spookhuizen is en dat doet kennelijk iets met de populariteit. Ik zou je echter toch wel aanraden dit spookhuis even mee te pakken als je de kans krijgt want ook hier kwamen we toffe scenes tegen en wat leuke verrassingen. (wat is het stiekem moeilijk om spoilervrij een goede indruk van een spookhuis te geven 😅)
Gelukkig overleven we ons bezoek aan de heksen waarna we bij het Freak Circus terecht komen. Dit is een scare zone waar circusartiesten rond lopen én een gratis spookhuis te vinden is dat gebruik maakt een deel van de gangen van het Gouden Theater Paleis. Het is de bedoeling dat je tijdens je bezoek aan het Freak Circus stil bent zodat je de clowns niet wekt. Bij ons gaat dat natuurlijk weer enorm mis, zul je net zien. Zeker voor een gratis spookhuis vond ik dit een leuke. Natuurlijk wat aan de korte kant maar dat is logisch aangezien je voor de langere spookhuizen wél bijbetaald.
De scarezone hier is overigens ook meteen mijn favoriet. De karakters die hier rondlopen zijn eigenlijk allemaal anders omdat ze elk een bepaald figuur uit het circus voorstellen. Daarnaast heb je als toeschouwer een goed overzicht van wat er in de zone gebeurt. En eigenlijk is dat wat ik het leukste vind aan zo’n Halloween avond, in een scare zone kijken wat er allemaal om me heen gebeurt. En ik ben duidelijk niet de enige, want terwijl we daar zaten op een bankje kwam op een zeker moment de Spreekstalmeester voorbij ons lopen. Natuurlijk op zoek naar zijn volgende slachtoffer, maar voor ons met de tekst “wat hebben jullie een gruwelijk plekje gevonden daar” 🤣
Via Pirates Bay wandelen we richting het volgende spookhuis, Death Lab “The Mortuary”. Dit spookhuis vond ik persoonlijk het minste. Sowieso spreekt de setting me gewoon niet zo heel erg aan en dat bepaald natuurlijk meteen een groot deel van de beoordeling. Maar ik vond het ook net wat teveel smalle gangetjes met scares en wat minder de aaneengesloten scenes van de eerder spookhuizen die we bezochten. Al hebben we onderweg wel genoeg kunnen lachen want niet iedereen in ons groepje had stalen zenuwen zullen we maar zeggen 😉
Hoi!
De attracties draaien lekker door in het donker
Het is tijd om richting het laatste spookhuis van de avond te gaan. Daarbij komen we opnieuw een door een scare zone, die volgens mij geen specifieke naam heeft. Maar de kettingzagen ronken er hier “vrolijk’ op los en in het station van de Jungle Expedition staat de DJ er een waar feestje van te maken, heel tof!
En dan zijn we dus aanbeland bij Château Cristal. Zoals bekend maakt dit spookhuis gebruik van de Haunted Lantern en dat doen ze goed ook. Maar wat ik daarnaast ook erg tof vind aan dit spookhuis is dat er niet alleen een introductie is. Maar dat het spookhuis je tijdens je tocht een compleet verhaal verteld van begin tot eind. Ik wil het spookhuis natuurlijk niet spoilen dus ga dat verhaal en hoe dat tot uiting komt hier niet plaatsen, maar ik ga je zeker wel aanraden om het zelf te gaan ontdekken.
En daarmee komt onze middag/avond in Hellendoorn tot een einde. En dat aanraden om het zelf te gaan ontdekken geldt wat mij betreft voor heel Screams. Ik was nog niet eerder in Avonturenpark Hellendoorn geweest met Halloween, maar men zet hier echt een tof evenement neer. Goede spookhuizen, toffe scare zones en over het algemeen gewoon een fijne sfeer in het park. Het zijn echt voornamelijk de wat oudere kinderen die hier rondlopen die voor mijn gevoel ook voornamelijk uit de lokale omgeving komen. Ik heb in ieder geval nog nooit een Halloween evenement in een pretpark bezocht waarbij zoveel bezoekers met de fiets komen 😁 Dat zelf ontdekken heb je trouwens nog precies 2 zaterdagen de tijd voor dit seizoen, komende zaterdag 26 oktober en de zaterdag erop 2 november!
Rest mij nog om Avonturenpark Hellendoorn te bedanken voor de uitnodiging en de VIP (Very Infected People) tickets voor de spookhuizen.