BlueSpirit ik ga helemaal mee in het idee dat de Winter Efteling minder speciaal voelt dan jaren geleden, maar ik denk ook dat dit door een hoop zaken komt die deels buiten het park liggen of een logisch gevolg van elkaar zijn.
De Efteling is jaarrond open en dus is de overgang naar het Winterevent geleidelijker, in plaats van een park wat dicht is en volledig omgetoverd oogt. Daarbij heeft de Efteling onzettend veel winterse decoratie, maar dat is allemaal erg subtiel. Denk aan alle figuren met winterkleding etc.
Iets waar ze niets aan kunnen doen maar wel meer in mee zouden moeten, is dat veel parken en dorpen en steden ook complete winterevents organiseren met kerstmarkten, ijsbanen en bomen. De Efteling liep hiermee voorop, ik denk niet dat ze nu nog perse toonaangevend hoeven te zijn, maar ze liggen qua spektakel waarde wel onder de maat.
Maar dit jaar al 2 grootse bomen dus, de backstory van Koning Winter ligt klaar om losgelaten te worden dus wie weet wat we mogen verwachten. Wat van mij per direct weg mag, op de huidige plek en vorm, is de warme winter weide. Leg die schaatsbaan op het Anton Pieckplein en trek daar alle registers open. Van mij mag de grote festivaltent wel terugkomen. Zat leuke attracties in te bedenken en dat geeft wel het signaal van, kijk eens wat wij hebben.