• Wereldwijd
  • Dream Island (Moskou) breidt uit met outdoor park

Dream Island, het indoorpark in de Russische hoofdstad Moskou gaat uitbreiden met een outdoor park, welke in 2025 zal openen. Een van de rides die hier zouden kunnen gaan komen lijkt een Intamin baan te gaan worden.
Maar hoe kunnen de Russen dit momenteel voor elkaar krijgen, met de ingestelde sancties vanwege de oorlog met de Ukraine?

Bron: https://coasterforce.com/forums/threads/dream-island-moscow-russia-indoor-theme-park.41111/post-1179286
Meer info: https://vk.com/wall-135468707_40620

Leuk! Snel maar eens naartoe gaan! 😎

Zonder gekheid: het lijkt het me sowieso al een best tof park. Ik weet alleen niet of ze inmiddels wel alle attracties ook daadwerkelijk geopend hebben, dat is toen het park een paar jaar geleden opende best een dingetje geweest. Maar goed, tof of niet tof, voorlopig gaan ze mij in Moskou niet zien.

Die Intamin ziet er wel fantastisch uit zeg. Alleen de locatie is niet heel ideaal. Heel zacht gezegd.

Ik ben ook wel benieuwd hoe Intamin naar Rusland exporteert. Misschien dat Liechtenstein minder zware sancties heeft tegen Rusland? Of dat Rusland attracties inkoopt via een neutraal land zoals India?

Meint Ik ben ook wel benieuwd hoe Intamin naar Rusland exporteert. Misschien dat Liechtenstein minder zware sancties heeft tegen Rusland? Of dat Rusland attracties inkoopt via een neutraal land zoals India?

Maar zelfs al kopen ze de track in via India, dan nog heeft volgens mij het hoofdkantoor van Intamin het laatste woord.
    En aangezien dat in Liechtenstein is, wat dus Europa is, zie ik dat dus niet gebeuren.
    Of zou dit soms een Chinees kopie kunnen zijn?

EDIT:
    Volgens RCDB.com zou er in 2025 ook nog een 2e nieuwe Intamin coaster in deze uitbreiding komen, een Hot Racer en zelfs nog een Wacky Worm..

Liechtenstein valt meen ik niet onder de Europese unie en hoeft zich dus niet aan hun sancties te houden.

Ook als het juridisch gezien mag vindt ik het nog steeds inmoreel en heb ik er toch bezwaren tegen dat een bedrijf naar dit soort landen achtbanen exporteert.

Behoorlijk grote zet. Aantal jaar geleden zelf in Moscow geweest en daar waren eigenlijk vooral alleen kleine en weinig zeggende parkjes. Wel vaak met een speciale sfeer en genoeg unieke baantjes.

Intussen zijn Wonder Island (St. Petersburg - wat overigens een prachtige stad is om te bezoeken) en dit park aardig gegroeid en worden het steeds meer interessante bestemmingen. Beetje jammer van de Politieke situatie, maar dat zal ook niet eeuwig duren.

Quepert dan zou de EU daar wat aan moeten doen. De EU kan best zonder lichtenstein, andersom is dat niet zo. Kijken wat Lichtenstein liever heeft, de EU of Moskou.

Quepert Liechtenstein valt in de EEA, en dus zullen zij aan de sancties moeten voldoen.

Ik ben het eens met het feit dat, zelfs als het toegestaan is, Intamin hier toch door de mand valt. Je moet gewoon niet leveren aan Rusland.

Niek heeft de titel veranderd naar Dream Island (Moskou) breidt uit met outdoor park .
      een maand later
      4 maanden later

Los van de politieke situatie ben ik vooral verbaasd dat er economisch in het geplaagde Rusland nog ruimte is voor dit soort projecten. De hele economie staat namelijk in het teken van de oorlog, voor andere dingen is nauwelijks plaats.

Alfa Los van de politieke situatie ben ik vooral verbaasd dat er economisch in het geplaagde Rusland nog ruimte is voor dit soort projecten. De hele economie staat namelijk in het teken van de oorlog, voor andere dingen is nauwelijks plaats.

Een privé onderneming zal toch ook wel zijn eigen ding doen lijkt me?? En mensen zullen toch altijd wel iets van vertier zoeken. Wat me het meeste verbaasd is dat ze het budget hiervoor bij elkaar hebben kunnen schrapen, gezien die Roebel zo goed als niets meer waard is. Maar het kan natuurlijk best een investering zijn geweest die al voor die oorlog is gedaan, natuurlijk.

• Jules heeft hierop gereageerd.

Coasterfrenzy Wat me het meeste verbaasd is dat ze het budget hiervoor bij elkaar hebben kunnen schrapen, gezien die Roebel zo goed als niets meer waard is

Grondstoffen worden grotendeels verhandeld in dollars en op basis van dollarprijzen.

Jules Grondstoffen worden grotendeels verhandeld in dollars en op basis van dollarprijzen.

Dan moet je nog steeds je roebels omzetten in dollars.. en dan zijn die roebels nog steeds niets waard.

Coasterfrenzy Je hoeft valuta niet om te zetten. Als je een bank hebt die de valuta voor je vasthoudt zonder omzetting kun je dollars ontvangen voor je product en voor andere producten betalen in dollars. Daar komt geen roebel aan te pas.

Jules Dat inderdaad kan als je internationaal zaken doet inderdaad, maar we hebben het hier over een regionaal park dat zijn inkomsten - voor zover ik weet - enkel in Rusland heeft uit de omzet van zijn park. Ik zie niet helemaal waar een bedrijf als dit internationaal in moet handelen.

Zoals ik al eerder zei: Het kan zijn dat het al aanbesteed was voor de oorlog begon (en het dus al sindsdien in Dollar/Euro staat), maar de (hoofd)inkomsten lijken met toch écht in Roebel te zijn.

Coasterfrenzy In landen met dit soort sancties wordt handjeklap alles via de overheid geregeld. Er wordt met man en macht gewerkt aan projecten die de indruk moeten wekken dat alles economisch onder controle is en dat Rusland mee kan in de vaart der volkeren. Helaas is dat deels correct, omdat bedrijven gerust sancties omzeilen als dat maar genoeg oplevert.

Het is de Russische overheid veel waard om dit soort projecten af te ronden. Volgens Wikipedia kwam vrijwel de volledige financiering van Dream Island van VTB Bank, een bank met - je raadt 't al - Russische overheidsinstanties als grootaandeelhouders.

Volgens 't park moesten er sinds de opening in 2020 jaarlijks tussen de vijf en 7,5 miljoen gasten komen. Er staan welgeteld twee achtbanen (straks drie) en een kaartje kost omgerekend 35 euro. Een dagje Dream Island kost een gezin meer dan 1% van het gemiddelde Russische jaarinkomen per huishouden. Dit hele park is een prestigeproject en alle onderliggende cijfers doen er amper toe - net als alle uitgestorven parken in het Midden-Oosten.

Voor de volledigheid. Vrijwel alle geld voor Dream Island (blijkbaar $1,5 miljard dollar) kwam van VTB Bank, omschreven door Wikipedia als:

VTB Bank was founded as Vneshtorgbank in 1990 with the support of the Russian State Bank and the Ministry of Finance. It was set up as a limited liability company with the aim of servicing Russia's foreign trade operations and promoting Russia's integration into the global economy.